Data publikacji: 2020-09-23
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Czy możliwe jest odszkodowanie za odwołany koncert?
Kategoria: BIZNES, Konsument
Artystyczny rok 2020 w Polsce zapowiadał się znakomicie i miał upłynąć pod znakiem wielkich wydarzeń. Co w sytuacji, gdy ponieśliśmy nie tylko koszty emocjonalne związane z oczekiwanym wydarzeniem, ale także finansowe wydatki? Czy należy się odszkodowanie?
Czy możliwe jest odszkodowanie za odwołany koncert?
Artystyczny rok 2020 w Polsce zapowiadaÅ‚ siÄ™ znakomicie i miaÅ‚ upÅ‚ynąć pod znakiem koncertów Å›wiatowych gwiazd, popularnych festiwali muzycznych i wielkich premier filmowych czy teatralnych. Ponadto, planowano, jak co roku, kongresy branżowe i konferencje z udziaÅ‚em ekspertów. W obliczu pandemii, wszystkie te wydarzenia zostaÅ‚y odwoÅ‚ane lub przeÅ‚ożone na bliżej nieokreÅ›lony termin. Co w sytuacji, gdy ponieÅ›liÅ›my nie tylko koszty emocjonalne zwiÄ…zane z dÅ‚ugo oczekiwanym wydarzeniem, ale także rzeczywiste, finansowe wydatki? Czy należy siÄ™ odszkodowanie? Zagadnienia te wyjaÅ›nia radca prawny Katarzyna Robak z MGM Kancelarii Radców Prawnych MirosÅ‚awski, Galos, Mozes w Sosnowcu.Â
Odwołany lub przełożony koncert. I co dalej?
W przypadku wydarzeÅ„ masowych, takich jak koncerty, imprezy plenerowe, festiwale muzyczne oraz konferencje, szkolenia i wiele innych, sytuacja ksztaÅ‚tuje siÄ™ nastÄ™pujÄ…co.. Na poczÄ…tek musimy pamiÄ™tać, że kupujÄ…c bilet wyrażamy zgodÄ™ i akceptujemy obowiÄ…zujÄ…cy regulamin organizatora wydarzenia albo regulamin imprezy masowej. Organizator takich wydarzeÅ„ może rozwiÄ…zać umowÄ™ z klientem, niezależnie od jej postanowieÅ„, jeżeli tylko rozwiÄ…zanie umowy pozostaje w bezpoÅ›rednim zwiÄ…zku z negatywnymi skutkami stanu epidemii COVID-19. W takiej sytuacji organizator nie ma wyboru i musi dokonać zwrotu uiszczonej ceny za bilet (lub poniesionej opÅ‚aty z tytuÅ‚u uczestnictwa w wydarzeniu). Organizator może także zaproponować voucher na poczet przyszÅ‚ego wydarzenia, jednak to do klienta należy prawo wyboru, czy chce z takiej możliwoÅ›ci skorzystać. Jeżeli klient wybierze zwrot pieniÄ™dzy, nie ma możliwoÅ›ci przymuszenia go do wyboru vouchera.  W wypadku, gdy klient odmówi przyjÄ™cia vouchera, zwrot pieniÄ™dzy za zakupiony bilet może nastÄ…pić w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiÄ…zania umowy, za które uważa siÄ™ wysÅ‚anie pisma lub wiadomoÅ›ci mailowej do organizatora. Z uwagi na liczbÄ™ potencjalnych roszczeÅ„ konsumentów, ustawodawca przewidziaÅ‚ takÄ… sytuacjÄ™ w ustawie zwanej potocznie „Tarcza antykryzysowaâ€, dajÄ…c możliwość zwrotu Å›rodków za bilet ze 180-dniowym opóźnieniem bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia.
Organizatorzy oferujÄ… vouchery
Jak wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kwestia terminu zwrotu ceny za bilet stanowi pole do wielu nadużyć ze strony organizatorów. Konsumenci zgłaszają, że organizatorzy nie chcą zwracać pieniędzy za bilety, oferując vouchery na to samo wydarzenie, ale w innym terminie, i argumentując, że doszło do przełożenia – a nie odwołania – wydarzenia.
– Za UOKiK należy podkreÅ›lić, że nie ma znaczenia, jakie sÅ‚owo zostanie użyte w komunikacji z klientem; istotne jest to, że impreza kulturalna nie odbyÅ‚a siÄ™ w terminie, w którym miaÅ‚a siÄ™ odbyć. JeÅ›li wydarzenie nie odbyÅ‚o siÄ™ w terminie, w którym byÅ‚o planowane, to znaczy, że zostaÅ‚o odwoÅ‚ane – wskazuje radca prawny Katarzyna Robak z MGM Kancelarii Radców Prawnych MirosÅ‚awski Galos Mozes i dodaje: – W przypadku odwoÅ‚ania imprezy kulturalnej z powodów epidemicznych mamy do czynienia z sytuacjÄ… okreÅ›lonÄ… w obowiÄ…zujÄ…cych przepisach jako tzw. niezawiniona niemożliwość speÅ‚nienia Å›wiadczenia, skutkujÄ…ca obowiÄ…zkiem zwrotu Å›wiadczenia wzajemnego w postaci zapÅ‚aty ceny – z tym zastrzeżeniem, że na mocy przepisów antykryzysowych obowiÄ…zek ten może być odroczony w czasie o 180 dni.
Zarezerwowałem hotel w terminie planowanego koncertu, a koncert został odwołany. Czy mogę domagać się od hotelu zwrotu ceny za nocleg?
W aktualnej, uwarunkowanej stanem epidemii, sytuacji prawnej, świadczenie usług hotelowych jest dozwolone z zachowaniem reżimu sanitarnego. Jeżeli wyjazd do określonego miejsca był powiązany bezpośrednio z konkretnym wydarzeniem (np. koncertem lub konferencją), które to wydarzenie zostało odwołane, należy w pierwszej kolejności skontaktować się z hotelem lub platformą, za pośrednictwem której, dokonano rezerwacji pobytu. Wielu przedsiębiorców z branży hotelarskiej wprowadziło procedury umożliwiające odwołanie rezerwacji z powodu sytuacji związanej z koronawirusem za częściowym zwrotem kosztów lub przełożenie rezerwacji na inny termin. Część portali, np. booking.com zachęca, by rezerwacja obejmowała opcję z bezpłatnym odwołaniem. Obecnie, dla obu stron zawartej umowy o świadczenie usługi hotelowej najważniejsze jest, by odpowiednio zabezpieczyć swoje interesy prawne już na etapie zawarcia umowy.
Jeżeli przy zawarciu umowy z hotelem (lub pośrednikiem) nie uregulowano kwestii dotyczących rezygnacji z pobytu z powodu szeroko rozumianej sytuacji epidemicznej j związanej z koronawirusem – np. poprzez wykupienie opcji z możliwością rezygnacji, zwrot pieniędzy za pobyt będzie zależny wyłącznie od dobrej woli przedsiębiorcy. Wynika to z tego, że zobowiązanie hotelu (tj. świadczenie usługi hotelowej) jest w aktualnych warunkach możliwe do realizacji, a zatem nie ma ustawowych podstaw do odstąpienia od umowy przez klienta.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument