Leasing samochodów w Polsce – okres spÅ‚aty od 4 do 6 lat i nie wiÄ™cej niż 20% wkÅ‚adu wÅ‚asnego
Według analizy Oferteo.pl przedsiębiorcy zainteresowani leasingiem samochodów w 2021 roku częściej poszukiwali pojazdów używanych niż nowych. Preferowany wkład własny nie przekraczał 20% wartości samochodu, a najczęściej wybierany okres spłaty to 4 do 6 lat.
Przedsiębiorcy poszukują samochodów osobowych
Według analizy Oferteo.pl, największego polskiego portalu łączącego poszukujących usług z ich dostawcami, 77% osób zainteresowanych leasingiem samochodów poszukiwało w 2021 roku samochodu osobowego. Pojazdami dostawczymi lub ciężarowymi do 3,5 tony zainteresowana była co piąta firma (19%), a powyżej 3,5 tony – 4% przedsiębiorców.
Leasing jednego pojazdu
Znakomita większość firm decydowała się na wynajem długoterminowy tylko jednego samochodu (94%). Jak pokazują dane Oferteo.pl, połowa spośród pozostałych 6% chciała wziąć w leasing dwa pojazdy. Decyzje te niejednokrotnie powiązane są nie tylko ze służbowymi, ale także prywatnymi potrzebami właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych.
Jaki stan pojazdów preferują przedsiębiorcy?
Prawie połowa (47%) leasingobiorców była zainteresowana samochodami używanymi, ale nie starszymi niż pięcioletnie. Nowych pojazdów poszukiwało 31% przedsiębiorców. Część nie wiedziała jeszcze, na jaki stan samochodu powinna się zdecydować i potrzebowała w tym zakresie porady eksperta.
Połowa przedsiębiorców chce spłacać leasing od 4 do 6 lat
41% użytkowników Oferteo chciało wnieść wkład własny do leasingu w wysokości 5–20% wartości pojazdu. 28% przedsiębiorców deklarowało, że jest w stanie przedpłacić maksymalnie 5% z całej sumy. Najrzadziej wybierany był wkład własny przekraczający 35% wartości przedmiotu leasingu.
W przypadku okresu finansowania połowa firm wybierała taki, który mieści się między czterema a sześcioma latami. Co trzeci przedsiębiorca chciał spłacić leasing znacznie szybciej – w czasie od roku do trzech lat. – Wybór odpowiednich warunków leasingu jest bardzo złożoną kwestią. Częstym problemem osób zainteresowanych taką formą finansowania jest brak wystarczającej wiedzy. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy firmy specjalizującej się w doradztwie leasingowym, która wesprze w procesie wyboru odpowiedniej oferty – mówi Karol Grygiel z Oferteo.pl.
Na leasing samochodów decydują się głównie osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą
Według danych Oferteo.pl, leasingiem najczęściej interesują się osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą. W dalszej kolejności są to spółki z o.o. i akcyjne oraz spółki osobowe. – Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą i nabywa pojazd w leasingu, odnosi korzyści podatkowe, nawet użytkując go częściowo prywatnie. Może takim samochodem pojechać zarówno na spotkanie z klientem, jak i na wakacje – mówi Piotr Juszczyk, doradca podatkowy w firmie inFakt. – Powstaje jednak pytanie, czy od roku 2022 leasing nie przestanie być atrakcyjny.
WpÅ‚yw na to bÄ™dÄ… miaÅ‚y przepisy Polskiego Åadu. Ekspert wskazuje, że wedÅ‚ug nich, jeÅ›li przedsiÄ™biorca zechce odsprzedać pojazd w ciÄ…gu 5 lat liczonych od koÅ„ca roku wykupienia go z leasingu do majÄ…tku prywatnego, to bÄ™dzie musiaÅ‚ zapÅ‚acić podatek dochodowy. WedÅ‚ug obecnych przepisów przedsiÄ™biorcy jeszcze do koÅ„ca 2021 roku mogÄ… wykupić samochody do majÄ…tku prywatnego po okresie leasingu bez żadnych obciążeÅ„ podatkowych.
Metodologia badania
Przedstawione dane pochodzą z analizy ponad 3200 zapytań ofertowych złożonych w serwisie Oferteo.pl od stycznia do listopada 2021 przez osoby poszukujące leasingu samochodowego.
Jak działa Oferteo.pl?
Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowane w serwisie firmy mają możliwość dotarcia do klientów poszukujących danych usług lub produktów. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.
Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.