Kierowcy zdaja sobie sprawe z tego, ze nieprawidlowe oswietlenie samochodu lub jego brak znacznie ogranicza widocznosc, wplywa na pogorszenie bezpieczenstwa na drodze i moze byc przyczyna wypadku. Niestety az 77 proc. wlascicieli aut deklaruje, ze ustawienie reflektor?w kontroluje tylko raz w roku. Zazwyczaj odbywa sie to przy okazji przeprowadzania okresowego badania technicznego.
Ankieta zostala przeprowadzona w ramach kampanii spolecznej „Swiecimy przykladem na drodze”. W trakcie badania kierowcy zostali zapytani m.in. o to, jak czesto kontroluja swiatla w samochodzie.
– 77 proc. kierowc?w twierdzi, ze kontroluje swiatla raz w roku, 3 proc. twierdzi, ze robi to raz na 3 lata, 13 proc. – raz na 2 lata, a 7 proc. przyznaje, ze nie robi tego w og?le albo robi to przypadkowo. Ten wynik jest dosyc interesujacy, bo odzwierciedla polski park samochodowy i to, jak czesto jezdzimy na przeglady techniczne. Dla nowego samochodu pierwszy przeglad jest obowiazkowy po trzech latach, nastepny po 2 latach, a potem co roku – m?wi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Zenon Rudak, kierownik Centrum Technicznego HELLA Polska.
W trakcie przegladu technicznego diagnosta sprawdza stan swiatel i ustawienie reflektor?w. To niezwykle wazne, bo w trakcie jazdy trzeba byc widocznym na drodze, miec dobrze oswietlona trase, a jednoczesnie nie oslepiac innych kierowc?w.
Ankieterzy pytali r?wniez, czy jazda z przepalona zar?wka grozi mandatem. Odpowiedz byla niemal jednoznaczna – 94 proc. kierowc?w odpowiedzialo: „tak”.
– Jazda z przepalona zar?wka nie grozi mandatem, jezeli jestesmy w stanie te awarie usunac szybko w momencie kontroli drogowej. W wiekszosci samochod?w mozna to zrobic. Niemniej jednak wynik badania pokazuje, ze kierowcy maja swiadomosc, ze blad w oswietleniu wplywa na innych kierowc?w i mozna poniesc za to konsekwencje. Niekoniecznie musi byc to mandat, ale np. pogorszenie bezpieczenstwa – tlumaczy Zenon Rudak.
Niemal wszyscy ankietowani wlasciciele aut zdaja sobie r?wniez sprawe z tego, ze jazda z nieprawidlowym oswietleniem lub z przepalona zar?wka ogranicza widocznosc, zwlaszcza jesienia i zima, wplywa na pogorszenie bezpieczenstwa i moze skonczyc sie wypadkiem lub kolizja.
– 60 proc. kierowc?w twierdzi, ze wozi ze soba w samochodzie zar?wki zapasowe. Z tych kierowc?w, kt?rzy deklaruja, ze woza zar?wki, 74 proc. to mezczyzni. Niestety, tylko co druga kobieta pamieta o dodatkowym wyposazeniu – dodaje Zenon Rudak.
Zenon Rudak podkresla, ze podobnie jak w przypadku dbalosci o prawidlowo ustawione swiatla, o dodatkowych zar?wkach pamietaja przede wszystkim kierowcy, kt?rzy maja prawo jazdy dluzej niz 15 lat.
Z przeprowadzonej ankiety wynika r?wniez, ze zaledwie 24 proc. kierowc?w regularnie sygnalizuje innym uzytkownikom, ze maja niesprawne swiatla mijania, a 58 proc. robi to czasami.