6 milionów Polaków nie zmienia opon na zimowe – wynika z szacunków Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Oponiarskiego. Czujność kierowców w ostatnich latach uÅ›piÅ‚y niezbyt mroźne i suche zimy. Tymczasem Polska charakteryzuje siÄ™ najwiÄ™kszÄ… liczbÄ… ofiar na drogach w caÅ‚ej Unii Europejskiej. Zmusić kierowców do zmiany opon z letnich na zimowe może tylko wprowadzenie takiego obowiÄ…zku, co zresztÄ… popiera 82 proc. poruszajÄ…cych siÄ™ po drogach Polaków. JednoczeÅ›nie firmy oponiarskie pracujÄ… nad coraz lepszÄ… przyczepnoÅ›ciÄ… swoich opon w najtrudniejszych warunkach. SÅ‚uży temu m.in. zaawansowane laboratorium badaÅ„ nad Å›niegiem, w którym Goodyear wytwarza modele 3D Å›niegu i bada je, korzystajÄ…c z najnowszych technologii.
– Badanie nad Å›niegiem odgrywa istotnÄ… rolÄ™ w rozwoju technologii oponiarskich. Producenci opon badajÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci Å›niegu po to, aby zastosować jeszcze lepsze technologie i rozwiÄ…zania. Wszystko to przekÅ‚ada siÄ™ na lepsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne opon, co z kolei istotnie wpÅ‚ywa na komfort jazdy, bezpieczeÅ„stwo i zachowanie opony w trudnych warunkach zimowych – mówi agencji Newseria Biznes PaweÅ‚ Jezierski, kierownik ds. komunikacji w regionie Europy Wschodniej-PóÅ‚noc w Goodyear.
WedÅ‚ug danych Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Oponiarskiego w Polsce mamy najwiÄ™kszÄ… w Unii Europejskiej liczbÄ™ ofiar na drogach. Od kilkudziesiÄ™ciu lat na polskich drogach każdego roku dochodzi do niemal póÅ‚ miliona wypadków oraz kolizji, w których ginie ponad 3 tys. osób. JednÄ… z przyczyn tych niechlubnych statystyk może być brak wymiany opon z letnich na zimowe.
Z badaÅ„ przytaczanych przez PZPO wynika, że aż 1/3 polskich kierowców (6 mln) zimÄ… jeździ na oponach nieprzystosowanych do zimowych warunków. Eksperci podkreÅ›lajÄ…, że konieczne jest wprowadzenie przepisów nakazujÄ…cych zmianÄ™ opon w zimie. OczekujÄ… tego również sami kierowcy. WedÅ‚ug ubiegÅ‚orocznych badaÅ„ Moto Data „Badanie użytkowników samochodów” przytaczanych przez PZPO 82 proc. zmotoryzowanych popiera taki obowiÄ…zek.
Raport Komisji Europejskiej wskazuje, że w krajach, w których wprowadzono taki wymóg, Å›rednio o 46 proc. zmalaÅ‚o prawdopodobieÅ„stwo wystÄ…pienia wypadków w porównaniu z jazdÄ… na letnich oponach w warunkach zimowych. Liczba Å›miertelnych wypadków spadÅ‚a Å›rednio o 3 proc., ale w niektórych krajach nawet o 20 proc. Testy Auto Express i RAC przytaczane przez PZPO pokazujÄ…, że na oÅ›nieżonej drodze przy prÄ™dkoÅ›ci 48 km/h auto na oponach zimowych zahamuje o 31 metrów wczeÅ›niej niż pojazd na letnich.
– Tylko dobra opona zimowa bÄ™dzie w stanie zapewnić bezpieczeÅ„stwo i komfort prowadzenia samochodu w trudnych warunkach zimowych na zaÅ›nieżonych drogach – podkreÅ›la PaweÅ‚ Jezierski.
Dlatego najwiÄ™ksi producenci opon inwestujÄ… w badania nad interakcjÄ… Å›niegu i różnego rodzaju mieszanki gum. Goodyear uruchomiÅ‚ zaawansowane laboratorium badaÅ„ nad Å›niegiem, które mieÅ›ci siÄ™ w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu.
– W warunkach laboratoryjnych wytwarzamy Å›nieg o różnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach i badamy jego tarcie na oponÄ™. Wszystkie wnioski pÅ‚ynÄ…ce z badaÅ„, przy których też stosujemy nowoczesne technologie takie jak modelowanie 3D, sprawiajÄ…, że możemy stosować innowacyjne rozwiÄ…zania, dopasowywać ksztaÅ‚t bieżnika oraz rodzaj mieszanki do wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci danego Å›niegu – tÅ‚umaczy ekspert Goodyeara.
Choć wydaje siÄ™, że Å›nieg jest zawsze taki sam, to jednak ciÄ…gle zmienia swój stan. Poszczególne krysztaÅ‚ki zrastajÄ… siÄ™ w punktach styku (tzw. spiekanie), co powoduje przyleganie Å›niegu do opony. W zależnoÅ›ci od warunków Å›nieg przykleja siÄ™ do bieżnika w mniejszym lub wiÄ™kszym stopniu. O ile suchy puch waży okoÅ‚o 30 kg/m³, o tyle ubity Å›nieg na ziemi już 500 kg/m³, a twardy nawet 800 kg/m³. Na interakcjÄ™ Å›niegu i opony wpÅ‚ywajÄ… również inne czynniki, m.in. temperatura powietrza czy prÄ™dkość, najważniejsze znaczenie ma jednak struktura Å›niegu.
– Zwarty Å›nieg pozostaje w rowkach bieżnika, Å›wieży puch niemal caÅ‚kowicie przykrywa oponÄ™, natomiast twardy i ubity Å›nieg niemal nie przywiera do opony, stwarza jednak również trudne warunki na drodze – wskazuje PaweÅ‚ Jezierski. – W praktyce opona zimowa sprawdza siÄ™ bardzo dobrze, kiedy ma odsÅ‚oniÄ™te wszystkie krawÄ™dzie chwytne, kiedy Å›nieg nie przywiera do niej. Wtedy liczba rowków ma znaczenie i sprawia, że samochód ma jeszcze lepszÄ… przyczepność.
Im wiÄ™cej odsÅ‚oniÄ™tych rowków na oponie, tym bezpieczniej. Istotne znaczenie ma także liczba lameli, czyli nacięć klocków bieżnika, które zwiÄ™kszajÄ… przyczepność. W oponach klasy premium, np. Goodyear UltraGrip 9+, znajduje siÄ™ 2,5 tys. specjalnie zaprojektowanych lameli.
– O jakoÅ›ci opony zimowej Å›wiadczÄ… gÅ‚ównie trzy elementy: specjalna mieszanka bieżnika, dopasowany zimowy bieżnik oraz dodatkowe żłobienia zwane lamelami, które gwarantujÄ… dodatkowÄ… przyczepność – wymienia ekspert Goodyeara.
Inżynierowie z laboratorium badaÅ„ nad Å›niegiem produkujÄ… krysztaÅ‚ki Å›niegu w różnych formach. AnalizujÄ… je za pomocÄ… tomografii mikrokomputerowej i nastÄ™pnie tworzÄ… modele 3D próbek Å›niegu. W laboratoriach miesza siÄ™ też różne rodzaje Å›niegu tak, by odtworzyć warunki panujÄ…ce na oÅ›nieżonych drogach. W ten sposób sprawdzajÄ… tarcie opony, dopasowujÄ…c mieszanki gumowe, profile i uÅ‚ożenie lameli. Wyniki badaÅ„ testowane sÄ… przez zawodowych kierowców na zimowych torach Szwajcarii, Skandynawii i Nowej Zelandii.