Data publikacji: 2017-12-06
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Internetowa prawda czy fałsz?
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Dlaczego czasem mimo wcześniejszych doświadczeń wciąż źle interpretujemy rzeczywistość? I jak wykorzystują to internetowi oszuści?
W 1998 roku psychologowie Daniel Simmons i Daniel Levin przeprowadzili eksperyment dotyczący chwilowej ślepoty wśród ludzi. Do badania zaangażowali przechodniów, których podstawione osoby pytały o drogę. W momencie wskazywania kierunku rozmowę zakłócali mężczyźni niosący drzwi, równocześnie utrudniając kontakt między rozmówcami. Podczas tej krótkiej chwili następowała zamiana badacza z osobą, która niosła drzwi. Były to dwie różnie wyglądające postacie, jednak  nie miało to wpływu na osoby badane, które kontynuowały tłumaczenie drogi, nie zauważając zmiany.
Czy pamiętasz sytuację, w której zostałeś ofiarą czyjegoś żartu lub uległeś pułapkom swojego umysłu? Z pewnością nie było to miłe, bo nikt przecież nie lubi się mylić lub być negatywnie zaskakiwanym. Dlaczego więc czasem mimo wcześniejszych doświadczeń wciąż źle interpretujemy rzeczywistość? I jak wykorzystują to internetowi oszuści?
Naukowcy zajmujÄ…cy siÄ™ zagadnieniami z zakresu socjotechniki tÅ‚umaczÄ…, że głównÄ… przyczynÄ… takiej sytuacji jest fakt, że nasz mózg szuka uproszczeÅ„ w przyswajaniu informacji, ponieważ nie jest w stanie wszystkiego zarejestrować. Powoduje to, że kierujemy siÄ™ „heurystykami myÅ›leniaâ€. Tego rodzaju socjotechnika ma pomóc w podejmowaniu decyzji i szybszym reagowaniu na bodźce, tak abyÅ›my nie musieli w nieskoÅ„czoność rozstrzygać jednej sprawy.
Niektórzy niestety umiejętnie łączą mechanizmy działania naszego mózgu z wiedzą na temat potencjalnych potrzeb i motywacji. Wykorzystują to do stosowania na nas różnego rodzaju socjotechnicznych sztuczek. Triki te wykorzystywane są już nie tylko w realnym świecie, ale także w wirtualnej rzeczywistości.
Czy próbowaÅ‚eÅ› zarezerwować kiedyÅ› pokój w hotelu przez internet?  Jak czÄ™sto pojawiaÅ‚y siÄ™ hasÅ‚a:  „to już ostatnie wolne miejsceâ€,  „tÄ™ ofertÄ™ przeglÄ…da wÅ‚aÅ›nie x osóbâ€, „najtaÅ„sze pokojeâ€?  Pewnie nie raz. Do tego każde z nich oznaczone zapewne zostaÅ‚o odpowiednim, przykuwajÄ…cym uwagÄ™ kolorem, co miaÅ‚o wpÅ‚ynąć na przyspieszenie procesu decyzyjnego.
Oprócz osób stosujących sztuczki reklamowe istnieje także osobna grupa, próbująca przyciągnąć uwagę użytkownika internetu. Używają takich trików, które finalnie sprawiają, że internauta sam zezwala wirusowi na zaatakowanie komputera.  Zastanów się, ile razy otrzymałeś na skrzynkę pocztową wiadomość o wygranej lub super ofercie, która jest dedykowana wyłącznie dla Ciebie. Brzmi znajomo? Treści z reguły dotyczą promocji i ofert, ponieważ to w takie linki najchętniej klikamy. Oszuści wysyłają także materiały dotyczące
tematyki katastrof, życia prywatnego celebrytów (np. „Zobacz niepublikowane zdjÄ™cia Angeliny Jolieâ€) albo niezawodnych metod radzenia sobie z kompleksami („Odkryj źródÅ‚o mÅ‚odoÅ›ciâ€; „Sprawdź jak zapobiec wypadaniu wÅ‚osówâ€).
– Pod wiÄ™kszoÅ›ciÄ… z tych haseÅ‚ kryjÄ… siÄ™ strony, które niosÄ… za sobÄ… niebezpieczeÅ„stwo zwiÄ…zane np. z utratÄ… ważnych danych – mówi Robert Dziemianko z firmy G DATA, która od ponad 30 lat dostarcza na rynek oprogramowanie antywirusowe. –  Jest to dość powszechna metoda zapÄ™dzania internautów w tzw. kozi róg. UlegajÄ… jej najczęściej mÅ‚odzi użytkownicy lub osoby starsze, bÄ™dÄ…ce nowymi użytkownikami internetu. NajlepszÄ… obronÄ… jest zaktualizowane oprogramowanie antywirusowe, które skutecznie zablokuje wszystkie próby internetowych oszustw – dodaje specjalista z G DATA.
Badania przeprowadzone przez CBOS dotyczÄ…ce bezpieczeÅ„stwa w internecie wykazaÅ‚y, że aż 41% internautów przez przypadek, nieÅ›wiadomie, lub przez podstÄ™p osoby trzeciej pobraÅ‚o wirusa lub niebezpieczny plik. 37% osób natrafiÅ‚o na informacje nieprawdziwe, a 9% padÅ‚o ofiarÄ… catfishingu. Potwierdza to zatem, że wciąż istnieje potrzeba edukacji użytkowników internetu w zakresie zachowania bezpieczeÅ„stwa w sieci. Â
A jak klikać bezpiecznie? Sprawdźcie na blogu https://klikajbezpiecznie.pl/ lub pod hasztagiem #klikajbezpiecznie
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE