Data publikacji: 2019-07-10
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Optymizm wypiera niepewność
Kategoria: BIZNES, Konsument
Polscy konsumenci nie są już tak sceptyczni. Jak wynika z badania GUS, dobrze oceniają nie tylko własną sytuację finansową, ale także z nadzieją spoglądają w najbliższą przyszłość. Jak przekłada się to na ich codziennie wybory i jakie znaczenia ma dla rynku FMCG?
Polscy konsumenci nie są już tak sceptyczni. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez GUS, dobrze oceniają nie tylko własną sytuację finansową, ale także z nadzieją spoglądają w najbliższą przyszłość, przewidując pozytywne zmiany m.in. w sytuacji własnych gospodarstw domowych. Jak przekłada się to na ich codziennie wybory i jakie znaczenia ma dla rynku FMCG?
Jest dobrze
ZyskujÄ…cy na sile entuzjazm Polaków potwierdza badanie, podczas którego GUS[1] zapytaÅ‚ konsumentów o ich stosunek do sytuacji obecnej, jak również poprosiÅ‚ o ocenÄ™ prognoz na najbliższe miesiÄ…ce. Jakie byÅ‚y wyniki? Wyłącznie pozytywne. Bieżący wskaźnik ufnoÅ›ci konsumenckiej (BWUK), opisujÄ…cy aktualnie panujÄ…ce nastroje, wyniósÅ‚ w czerwcu 9,6, osiÄ…gajÄ…c tym samym wzrost o 1,3% wzglÄ™dem miesiÄ…ca poprzedniego. Polacy wyżej niż w ostatnim badaniu ocenili dzisiejszÄ… sytuacjÄ™ finansowÄ… zarówno paÅ„stwa (o 2,1%), jak i swojego gospodarstwa domowego (o 3,1%). Wzrost o 2,6% zanotowaÅ‚ też, plasujÄ…c siÄ™ na poziomie 7,5, WyprzedzajÄ…cy wskaźnik ufnoÅ›ci konsumenckiej (WWUK), opisujÄ…cy tendencje oczekiwane w najbliższych miesiÄ…cach. Na wynik ten wpÅ‚ynęła m.in. pozytywna ocena spodziewanych zmian w sytuacji gospodarstw domowych w ciÄ…gu najbliższych 12 miesiÄ™cy. Wzrost wskaźników to ważna informacja Å›wiadczÄ…ca o dobrej passie i sprzyjajÄ…cej koniunkturze na rynku – szczególnie analizujÄ…c to, jakie wartoÅ›ci przyjmowaÅ‚y w latach poprzednich. Do 2016 roku byÅ‚y one ujemne, obecnie pozostajÄ… zaÅ› w tendencji wzrostowej. – Zmiana nastawienia konsumentów jest miarÄ… ożywienia caÅ‚ej gospodarki. JeÅ›li kupujÄ…cy patrzÄ… w przyszÅ‚ość optymistycznie, oznacza to, że rynek siÄ™ rozwija. To dobra wiadomość dla producentów i sygnaÅ‚ Å›wiadczÄ…cy o tym, że w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci czekajÄ… nas pozytywne zmiany – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska.
Wskaźniki rosną, sytuacja się zmienia
W 2018 r. nastąpiła ogólna poprawa sytuacji materialnej gospodarstw domowych w Polsce, chociaż skala zmian okazała się być mniejsza niż przed rokiem. Polacy osiągali wyższe dochody, i pomimo przyspieszenia dynamiki rynku oraz widocznego wzrostu cen, zanotowano skok siły nabywczej. Jak wynika z opublikowanego w czerwcu bieżącego roku raportu GUS[2], badającego kondycję handlu, stale zyskuje rynek detalu, który w maju 2019 r. osiągnął wynik wyższy o ponad 5% niż przed rokiem. Największy wzrost zaobserwowano w przedsiębiorstwach prowadzących sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach oraz w placówkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami. Zwyżkę, choć mniejszą, zanotowały także podmioty oferujące meble, sprzęty RTV i AGD, a także kosmetyki, czy farmaceutyki. Niewielki spadek zaliczyli sprzedawcy ubrań oraz odzieży.
Â
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/koniunktura/koniunktura/koniunktura-konsumencka-czerwiec-2019-roku,1,76.html
Â
[2] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dynamika-sprzedazy-detalicznej-w-maju-2019-roku,14,53.html
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument