Wiadomości branżowe

Ponad połowa Polaków spodziewa się droższej Wielkanocy niż rok temu. Deklarowane wydatki są ok. 10 proc. wyższe [DEPESZA]

W tym roku na ÅšwiÄ™ta Wielkanocne Polacy zamierzajÄ… wydać Å›rednio 600 zÅ‚ – wynika z Barometru Providenta. To o 64 zÅ‚ wiÄ™cej niż rok temu. ZakÅ‚adany przez nas wzrost wydatków i tak jest niższy niż inflacja

W tym roku na ÅšwiÄ™ta Wielkanocne Polacy zamierzajÄ… wydać Å›rednio 600 zÅ‚ – wynika z Barometru Providenta. To o 64 zÅ‚ wiÄ™cej niż rok temu. ZakÅ‚adany przez nas wzrost wydatków i tak jest niższy niż inflacja produktów żywnoÅ›ciowych, która w lutym br. przekroczyÅ‚a 20 proc. Niektóre produkty, bez których nie wyobrażamy sobie Wielkiej Nocy, sÄ… nawet o 30 proc. droższe.

 Wydatki na tegorocznÄ… Wielkanoc, mimo wysokiej inflacji, nie wzrosÅ‚y znaczÄ…co w stosunku do ubiegÅ‚ego roku, bo o 64 zÅ‚ – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska. – Choć wielkanocne koszty każdego roku rosnÄ…, wciąż sÄ… ponad dwukrotnie niższe od tych bożonarodzeniowych.

Ponad poÅ‚owa Polaków przewiduje, że tegoroczne Å›wiÄ™ta bÄ™dÄ… dla nich droższe niż w ubiegÅ‚ym roku. Ponad 92 proc. z nich wskazaÅ‚o, że winna temu jest inflacja. Tylko niecaÅ‚e 9 proc. wskazaÅ‚o, że przyczynÄ… wzrostu wydatków jest organizacja Å›wiÄ…t w ich wÅ‚asnym domu, a 4 proc. tÅ‚umaczy go zaproszeniem wiÄ™kszej liczby goÅ›ci.

– Te dwie przyczyny byÅ‚y najpopularniejsze wÅ›ród osób z grupy wiekowej 18–24 lata – w koÅ„cu w tym wieku czÄ™sto wyprawiamy nasze pierwsze Å›wiÄ…teczne przyjÄ™cia. Najwyższe wydatki deklarujÄ… jednak badani w wieku 35–44 lat, którzy jako jedyni planujÄ… przeznaczyć na ten cel wiÄ™cej niż 700 zÅ‚otych. Co ciekawe, to mężczyźni przewidujÄ… wyższe wielkanocne budżety – panowie wydadzÄ… na Å›wiÄ™towanie Å›rednio 690 zÅ‚, podczas gdy kobiety tylko 519 zÅ‚ – mówi Karolina Łuczak.

OkoÅ‚o 20 proc. badanych podkreÅ›la jednak, że nie zamierza ponosić wyższych kosztów na organizacjÄ™ ÅšwiÄ…t Wielkanocnych. Z tej grupy mniej wiÄ™cej jedna trzecia planuje oszczÄ™dzać na produkty i szukać taÅ„szych zamienników, podobna grupa deklaruje, że nie kupi wszystkich potrzebnych produktów.

– Prawie co czwarty caÅ‚kowicie zrezygnowaÅ‚ z organizacji Wielkanocy, co naturalnie minimalizuje koszty, a już co piÄ…ty spÄ™dza tegoroczne Å›wiÄ™ta w mniejszym gronie – mówi rzeczniczka Providenta. – JeÅ›li chcemy, by zawartość wielkanocnego koszyka byÅ‚a równie bogata jak w zeszÅ‚ym roku, wzrost wydatków wydaje siÄ™ nieunikniony.

PotwierdzajÄ… to dane GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego. W lutym br. żywność i napoje bezalkoholowe byÅ‚y droższe o ponad 20 proc. w porównaniu do lutego 2022 roku. Jajka, bez których prawie 90 proc. badanych nie wyobraża sobie Å›wiÄ…t, podrożaÅ‚y w ciÄ…gu roku o ponad 30 proc. MiÄ™so wieprzowe jest droższe o ponad 26 proc., wÄ™dliny – o jednÄ… piÄ…tÄ…. WiÄ™cej zapÅ‚acimy także za skÅ‚adniki potrzebne do pieczenia ciast: mÄ…ka podrożaÅ‚a o blisko 33 proc., masÅ‚o o 16,7 proc., a cukier – aż o 87,2 proc.

A to już wiesz?  Torun swietuje w czerwcu!

– W ÅšwiÄ™ta Wielkanocne Polacy nie mogÄ… obejść siÄ™ bez tradycyjnych wypieków, takich jak makowiec (35,8 proc.), mazurek (24,2 proc.) i pascha (8,8 proc.) – mówi Karolina Łuczak.

Na Å›wiÄ…tecznych stoÅ‚ach królujÄ… także biaÅ‚a kieÅ‚basa (61,3 proc.), Å¼urek (53,8 proc.) i barszcz biaÅ‚y (35,5 proc.).

– W tym roku Polacy, Å›wiadomi wzrostu cen, bÄ™dÄ… zwracać na nie wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ – mówi rzeczniczka Providenta. – 71,5 proc. Polaków, niezależnie od tego, czy przewidujÄ…, że ich wielkanocny budżet wzroÅ›nie, zamierza oszczÄ™dzać na produktach i uważniej przyglÄ…dać siÄ™ cenom.

W tej kategorii najwiÄ™cej tego typu deklaracji zÅ‚ożyli mieszkaÅ„cy Wielkopolski – takiej odpowiedzi udzieliÅ‚o aż 82,5 proc. z nich. Uważniejsze i oszczÄ™dniejsze sÄ… również kobiety niż mężczyźni (75,8 proc. vs. 66,7 proc.). 

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy