Warszawa, 26.09.2018 r.
Co si?dmy polski przedsiebiorca nie otrzymuje na czas platnosci za sprzedane towary czy wykonane uslugi. Przynajmniej raz w miesiacu z tym problemem styka sie 65% malych i srednich firm – wynika z 16. fali badania Bibby MSP Index. Przyczynia sie to do utraty plynnosci finansowej organizacji i trudnosci w oplacaniu biezacych zobowiazan m.in. wobec ZUS, pracownik?w i kontrahent?w.
Wedlug najnowszych wynik?w Bibby MSP Index 24% przedstawicieli sektora MSP otrzymuje platnosci srednio do 7-14 dni po terminie, a prawie jedna trzecia (32%) od 14 dni do miesiaca. Co piaty przedsiebiorca czeka jeszcze dluzej – od 1 do 3 miesiecy po dacie wskazanej na fakturze.
Nieterminowe regulowanie zobowiazan przez jedna firme pociaga za soba szereg negatywnych konsekwencji dla innych uczestnik?w rynku. Gospodarka to system naczyn polaczonych. Jedna nieoplacona faktura wplywa nie tylko na plynnosc finansowa danego podmiotu, ale takze powstawanie zator?w platniczych w jej otoczeniu – wskazuje Jerzy Dabrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Plynnosc finansowa i staly przeplyw srodk?w decyduje o kondycji ekonomicznej firmy. Polscy przedsiebiorcy pozytywnie oceniaja sytuacje prowadzonych biznes?w. Zdaniem 27% respondent?w 16. fali badania Bibby MSP Index w minionym p?lroczu forma ich organizacji polepszyla sie. Jest to wyzszy wynik, o 2,8 pkt proc., niz ten uzyskany podczas poprzedniej edycji pomiaru w kwietniu 2018 roku. Ponadto co trzeci ankietowany spodziewa sie poprawy kondycji finansowej prowadzonej dzialalnosci w ciagu kolejnych szesciu miesiecy.
Przedsiebiorcy wykorzystuja r?zne rozwiazania przeciwdzialajace op?znieniom w platnosciach i pojawianiu sie zator?w platniczych. Dla zdecydowanej wiekszosci z nich (74%) najlepszym narzedziem jest sprawnie dzialajacy dzial ksiegowy monitorujacy i pilnujacy naleznych zaleglosci. Jako drugi spos?b przedstawiciele malych i srednich przedsiebiorstw wskazuja kontakt wlasciciela firmy/prezesa ze zwlekajacym z platnoscia kontrahentem (29%). W oczach ankietowanych zyskuje takze faktoring, kt?ry ceniony jest za skracanie oczekiwania na got?wke (24%) oraz dyscyplinowanie dluznik?w (prawie 7%).
Wage regulowania na czas zobowiazan wobec partner?w biznesowych podkreslamy w naszej autorskiej kampanii „Place faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Podczas drugiej edycji akcji ponownie podkreslamy, ze plynnosc finansowa jest niezbednym elementem funkcjonowania kazdego biznesu. Warto byc odpowiedzialnym przedsiebiorca i placic swoim kontrahentom w terminie. Takie dzialanie uruchamia pozytywna reakcje lancuchowa. Firmy uzyskujac na czas finansowanie sa w stanie regulowac wlasne zobowiazania i nie stawiac z kolei swoich klient?w w sytuacji, w kt?rej nie moga terminowo zaplacic chocby podwykonawcom – m?wi Jerzy Dabrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Bibby MSP Index to cykliczny projekt badawczy realizowany na zlecenie Bibby Financial Services. Celem badania jest pozyskanie informacji na temat aktualnej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiebiorstw, ich otoczenia zewnetrznego i klimatu ekonomicznego do prowadzenia biznesu w Polsce. Raport dostarcza takze szacunkowych prognoz co do najblizszej (w perspektywie 6 miesiecy) przyszlosci przedsiebiorstw. Na podstawie zebranych danych dotyczacych zatrudnienia, sprzedazy, inwestycji, plynnosci finansowej oraz zadluzenia przedsiebiorstw wyznaczany jest wskaznik (Bibby MSP Index) obrazujacy kondycje firm z grupy MSP.
Kampania pt. „Place faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Skierowana jest do przedsiebiorc?w z sektora MSP. Gl?wnym celem dzialan jest zwiekszenie swiadomosci przedsiebiorc?w o wadze plynnosci finansowej w kazdym przedsiebiorstwie oraz wprowadzenie do swiadomosci sektora MSP pojecia „odpowiedzialnosc gospodarcza”.
Patronat honorowy nad dzialaniami objal: Polski Zwiazek Faktor?w.
Akcje wspieraja r?wniez: BIG InfoMonitor – Biuro Informacji Gospodarczej, Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Info Credit, Marsh Polska, Izba Polskich Przedsiebiorc?w, Vindicat.
Patroni medialni kampanii: 4budowlani.pl, 6krokow.pl, biznes2biznes.com, Business Magazine MANAGER, CEO Magazyn Polska, Eurologistics, Fintek.pl, Gazeta MSP, Gazeta Przemyslu Drzewnego i Meblarstwo, LOG24.pl, Logistics Manager, MSP Biznes, My Company Polska, Production Manager, Strefawystawcy.pl, Transport Manager, Truck & Business..
Wiecej informacji o kampanii znajda Panstwo na stronie: placefaktury.pl.