Wiadomości branżowe

Rowery miejskie bija rekordy popularnosci. Szczeg?lnie wypozyczalnie przy uczelniach i duzych centrach handlowych

Ponad 180 tysiecy uzytkownik?w i ponad 3 miliony wypozyczen – miejskie rowery Veturilo w Warszawie staly sie popularnym srodkiem transportu, uzupelniajacym komunikacje miejska. Z rower?w miejskich chetnie korzystaja takze mieszkancy Krakowa, Wroclawia, Bialegostoku czy Opola. Sukces tych przedsiewziec przeklada sie r?wniez na

Ponad 180 tysiecy uzytkownik?w i ponad 3 miliony wypozyczen – miejskie rowery Veturilo w Warszawie staly sie popularnym srodkiem transportu, uzupelniajacym komunikacje miejska. Z rower?w miejskich chetnie korzystaja takze mieszkancy Krakowa, Wroclawia, Bialegostoku czy Opola. Sukces tych przedsiewziec przeklada sie r?wniez na dodatkowe przychody dla miast.

Z zalozenia rower stanowi uzupelnienie komunikacji miejskiej. Dlatego na przyklad w Warszawie najwieksza popularnoscia ciesza sie stacje przy uczelniach czy centrach handlowych – stacja przy Arkadii w zeszlym roku miala drugi wynik w calym systemie pod wzgledem popularnosci –  m?wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarzadu Nextbike Polska, operatora warszawskiego Veturilo, a takze system?w we Wroclawiu, Poznaniu, Opolu, Bialymstoku i Sopocie (jest tez dostawca systemu do Krakowa).

Ze statystyk firmy wynika, ze w calym kraju odnotowano juz 4 miliony wypozyczen od startu systemu w 2011 roku. Tylko w tym sezonie jest juz ich ponad 1 milion.

85 proc. przejazd?w jest realizowanych w 20 darmowych minutach. Zdaniem Wojtkiewicza ten wynik nie dziwi, gdyz takie jest wlasnie zamierzenie roweru miejskiego, aby pozwalal on przemieszczac sie szybko na kr?tkich dystansach.

W niekt?rych miastach liczba stacji i rower?w jest jednak zbyt mala, aby system m?gl sie dobrze rozwijac. Tak bylo np. w Poznaniu, gdzie miasto poczatkowo zainwestowalo tylko w siedem stacji i 80 rower?w. 

Faktem jest, ze Poznan zaczal dosc skromnie, od bardzo malego systemu, kt?rego stacje byly gl?wnie zlokalizowane wok?l Starego Miasta i Rynku. W tym roku zaczelo sie to jednak zmieniac. Rozbudowalismy wraz z miastem system o kolejnych dziewiec stacji i 90 rower?w. Okazalo sie, ze liczba wypozyczeni wzrosla o 150 proc. – m?wi Tomasz Wojtkiewicz.

Szacuje, ze w takim miescie jak Poznan liczba rower?w powinna wynosic ok. 1,2 tys., czyli 1 rower powinien przypadac na 500 mieszkanc?w. Podobne problemy na poczatku funkcjonowania system?w istnialy r?wniez w Krakowie czy Wroclawiu.

A to już wiesz?  Znamy finalist?w 5. edycji plebiscytu miast "Swiec Sie z ENERGA". 13 stycznia dowiemy sie, kt?re miasto w Polsce swieci sie najpiekniej

Teraz frekwencyjnie sa bardzo dobre wyniki. Na przyklad Wroclaw ma tylko 200 rower?w i wypozyczen okolo 1,5 tys. dziennie, czyli srednio okolo 6-8 wypozyczen na jeden rower. Jest to wynik bardzo zadowalajacy. Natomiast widac, ze potencjal na rowery miejskie i na stacje jest tam duzo wiekszy – dodaje Wojtkiewicz.

W Krakowie przy 300 rowerach i 30 stacjach wyniki siegaja 2,5 tys. wypozyczen dziennie. Jednak nie tylko duze miasta sa zainteresowane miejskimi rowerami. Nextbike Polska uruchomil niedawno Konstancinski Rower Miejski. Gmina ta zostala przylaczona do systemu dzialajacego w Warszawie.

Wojtkiewicz zwraca uwage na to, ze otwarty ponad miesiac temu Bialostocki Rower Miejski Biker z 300 rowerami i 30 stacjami notuje ogromne zainteresowanie – rekordy dochodza powyzej 3 tys. wypozyczen dziennie. Wedlug niego to pokazuje, ze projekt dopracowany, o odpowiednich rozmiarach przynosi wymierne efekty.

Zdaniem Wojtkiewicza wygasajaca w 2016 roku umowa z Warszawa nie spowoduje, ze z ulic znikna nagle miejskie rowery. Dodaje, ze jest jeszcze czas na podjecie odpowiednich rozm?w z wladzami i podjecie odpowiednich decyzji.

Mysle, ze Veturilo w Warszawie odnioslo taki sukces, ze bylaby bardzo nierozwaznym ruchem pr?ba zaniechania tego przedsiewziecia czy zahamowanie jego rozwoju – uwaza prezes Nextbike Polska. – Tym bardziej ze z tego projektu sa r?wniez dodatkowe wplywy dla miasta. W zeszlym roku do kasy stolicy wplynelo okolo 2 mln zl z wypozyczen, a srodki te zostaly przeznaczone na rozbudowe infrastruktury w miescie.

Koszty instalacji stacji Veturilo, kt?rego operatorem jest Nextbike Polska, sa r?zne w zaleznosci od kontraktu. Firma proponuje jednak partnerom prywatnym (np. centrom handlowym) w miastach, w kt?rych juz funkcjonuje, postawienie takich stacji w zamian za wniesienie okreslonych oplat. 

W pierwszej kolejnosci oczekujemy oplaty inicjalnej. Jest to kwota, kt?ra pozwala nam zainstalowac taka stacje, zakupic ja i uruchomic. To jest koszt 72 tys. zl. W kolejnych  miesiacach pobieramy oplaty za serwisowanie i to jest 3,3 tys. zl za jedna stacje – wylicza Tomasz Wojtkiewicz.

A to już wiesz?  Piotr Gasowski o zwiazku z Anna Glogowska: caly czas jest u nas goraca atmosfera

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy