Data publikacji: 2018-03-15
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Biorą abonament dla sprzętu, którego nie zamierzają spłacać
Kategoria: BIZNES, Konsument
„To tylko 30 złotych miesięcznie†– tak najczęściej klienci tłumaczą swoje długi wobec operatorów komórkowych. Ich zaległości widniejące w bazie danych Krajowego Rejestru Długów to obecnie już ponad 713 mln zł. Rekordzista ma do oddania ponad 200 tys. zł. Najczęściej
„To tylko 30 złotych miesięcznie†– tak najczęściej klienci tłumaczą swoje długi wobec operatorów komórkowych. Ich zaległości widniejące w bazie danych Krajowego Rejestru Długów to obecnie już ponad 713 mln zł. Rekordzista ma do oddania ponad 200 tys. zł. Najczęściej klienci wpędzają się w spiralę zaległości, bo chcą dostać smartfon na korzystnych warunkach. Podpisują więc umowę na regularne doładowania. Ale nie zamierzają ani robić doładowań, ani spłacać sprzętu.
Według danych CBOS z lipca 2017 r. z telefonów komórkowych korzysta w Polsce 92 proc. osób, z czego 57 proc. ma smartfony (dwa lata wcześniej 50 proc.). Klasycznego telefonu komórkowego używa 43 proc., choć jeszcze w 2015 r. była to połowa badanych.
Jednak obecnie usługi telekomunikacyjne to nie tylko prosty abonament za rozmowy. To także korzystanie z Internetu i telewizji cyfrowej, do których klient otrzymuje w zestawie smartfon, laptop, tablet, moduł internetowy, dekoder czy telewizor. Pokusa wzięcia kilku usług i sprzętów w pakiecie jest na tyle duża, że wiele osób nie może oprzeć się takim okazjom. Otrzeźwienie przychodzi, gdy za sprzęt trzeba płacić kolejne raty.
Myśleli, że nikt się nie upomni
Na długi klientów telekomów, figurujące  w Krajowym Rejestrze Długów, składają się: typowe abonamenty, doładowania, raty za sprzęt elektroniczny i kary za niewywiązywanie się z umowy.
– Do windykacji trafiajÄ… najczęściej zobowiÄ…zania za niezapÅ‚acone doÅ‚adowania. Klienci decydujÄ… siÄ™ na telefon na kartÄ™ z comiesiÄ™cznym uzupeÅ‚nieniem konta w kwocie 30-50 zÅ‚otych. Okazuje siÄ™, że podpisujÄ… takÄ… umowÄ™ tylko po to, aby dostać dobry smartfon. Widać to po tym, że po zawarciu umowy nie robiÄ… już ani jednego doÅ‚adowania. SÄ… też tacy, którzy z gruntu lekko podchodzÄ… do takich zobowiÄ…zaÅ„. WiedzÄ…, że nie bÄ™dÄ… w stanie wywiÄ…zać siÄ™ z umowy, ale liczÄ…, że im siÄ™ upiecze. Później na etapie windykacji mówiÄ… nam, że to tylko 30 zÅ‚otych, wiÄ™c sÄ…dzili, że nikt siÄ™ nie upomni. Do tego dochodzi jeszcze kara za zerwanie umowy i w ten sposób zbiera siÄ™ tysiÄ…c zÅ‚otych do spÅ‚aty. A to już kwota mocno odczuwalna w domowym budżecie – wyjaÅ›nia Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso, firmy windykujÄ…cej m.in. dÅ‚ugi telekomunikacyjne.
Na początku marca w Krajowym Rejestrze Długów notowanych było 275 tysięcy dłużników telekomunikacyjnych, którzy mieli 414 tysięcy niezapłaconych w terminie zobowiązań o wartości ponad 713 mln złotych. O ile liczba dłużników i wartość ich długu na przestrzeni ostatnich lat przypomina sinusoidę (wzrosty i spadki), to średni dług nieustannie rośnie. Obecnie wynosi on 2,6 tys. zł na osobę, a jeszcze rok temu nieco ponad 2,3 tys. zł. Natomiast w 2015 r. było to jeszcze mniej, bo 2 tys. zł na osobę.
– DostÄ™pność usÅ‚ug telekomunikacyjnych jest coraz wiÄ™ksza. Nie trzeba już jechać do dużego miasta, aby zawrzeć umowÄ™, bo nawet w maÅ‚ych miasteczkach sÄ… punkty sprzedaży operatorów. Mocno poprawia siÄ™ też zasiÄ™g telefonii. Sprzyja to sprzedaży usÅ‚ug telekomunikacyjnych, ale powoduje również, że klienci podejmujÄ… pochopne decyzje zakupowe i nie sÄ… w stanie wywiÄ…zać siÄ™ ze zobowiÄ…zaÅ„. Kiedy później starajÄ… siÄ™ o kredyt w banku lub firmie pożyczkowej, sÄ… zdziwieni, że go nie dostajÄ…, bo zostali wpisani do biura informacji gospodarczej – mówi Adam ÅÄ…cki, prezes Krajowego Rejestru DÅ‚ugów Biura Informacji Gospodarczej.
Operator komórkowy, jak każdy inny wierzyciel, może wpisać dÅ‚użnika do biura informacji gospodarczej po 30 dniach od upÅ‚ywu terminu pÅ‚atnoÅ›ci faktury, jeÅ›li jego łączny dÅ‚ug przekracza 200 zÅ‚. Aby nie figurować w rejestrze, trzeba w caÅ‚oÅ›ci spÅ‚acić dÅ‚ug. Dopiero wtedy można starać siÄ™ ponownie o kredyt lub zakup ratalny.Â
Rekordzista z Podkarpacia zalega ze spłatą 206 tys. zł
Najmniej skrupulatnie rachunki za telefon płacą Ślązacy – zadłużenie w tym województwie wynosi aż 110,5 mln zł (16 proc. wszystkich długów). Drugim regionem pod względem zaległości jest Mazowsze z prawie 81 mln zł długów (11,5 proc.), a następne na podium jest Dolnośląskie z 78 mln zł zobowiązań (11 proc.). Najlepiej z płatnościami radzą sobie mieszkańcy województwa podlaskiego. Mają do oddania niespełna 13 mln zł, co stanowi 1,8 proc. w puli wszystkich zobowiązań.
Absolutnym rekordzistą w gronie dłużników jest mieszkaniec województwa podkarpackiego. 46-letni mężczyzna z powiatu tarnobrzeskiego, spod znaku Panny, jest winny dwóm operatorom ponad 206 tys. zł. Z tego 195 tys. zł to zobowiązanie tylko w jednej firmie. Kolejny w niechlubnym rankingu jest mieszkaniec powiatu augustowskiego na Podlasiu, który nie zapłacił 112 tys. zł, a trzecie miejsce zajmuje mieszkaniec powiatu kaliskiego w Wielkopolsce z długami w wysokości 104 tys. zł.
Najwięcej zaległości jest w małych miejscowościach poniżej 5 tys. mieszkańców i na wsiach – łącznie niemal 161 mln zł. Mieszka tam prawie jedna czwarta wszystkich dłużników. Najbardziej zadłużony mieszkaniec wsi ma do oddania 78 tys. zł. Wśród dłużników prym wiodą mężczyźni (60 proc.), którzy zalegają na kwotę 420 mln zł. Nieco bardziej zdyscyplinowane są kobiety (40 proc.), mające na koncie 285 mln zł zobowiązań.
Pod względem wieku najliczniejszą grupę dłużników stanowią osoby pomiędzy 26 a 35 rokiem życia. Najbardziej rzetelni są klienci powyżej 65 lat, których zadłużenie to zaledwie 7 proc. wszystkich zaległości notowanych w KRD.
– MÅ‚odsi w pogoni za coraz lepszymi modelami smartfonów i bogatszymi pakietami usÅ‚ug czÄ™sto przekraczajÄ… granicÄ™ swoich możliwoÅ›ci finansowych. Presja otoczenia jest duża, a mÅ‚odzi ludzie nie zawsze kierujÄ… siÄ™ wzglÄ™dami racjonalnymi. ChcÄ…c dotrzymać kroku rówieÅ›nikom, brnÄ… w kolejne zakupy z wyższej póki i, co za tym idzie, dÅ‚ugi. Natomiast osoby starsze korzystajÄ… z prostych i staÅ‚ych usÅ‚ug, czyli abonamentu telefonicznego i telewizji cyfrowej. SÄ… oni przywiÄ…zani do firm, a klient zwiÄ…zany z markÄ… jest wobec niej lojalny, również w kwestiach pÅ‚atnoÅ›ci, co widać w naszych danych – ocenia Adam ÅÄ…cki.
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument