Wiadomości branżowe

Branża modowa coraz bardziej ekologiczna. Zmiany w coraz większym stopniu wymuszają sami konsumenci

Konsumenci, którzy decydujÄ… siÄ™ na zakup nowych ubraÅ„, wciąż zwracajÄ… uwagÄ™ przede wszystkim na ich cenÄ™ i trwaÅ‚ość. Jednak coraz wiÄ™ksze znaczenie ma też to, czy odzież zostaÅ‚a wyprodukowana w sposób zrównoważony,

Konsumenci, którzy decydujÄ… siÄ™ na zakup nowych ubraÅ„, wciąż zwracajÄ… uwagÄ™ przede wszystkim na ich cenÄ™ i trwaÅ‚ość. Jednak coraz wiÄ™ksze znaczenie ma też to, czy odzież zostaÅ‚a wyprodukowana w sposób zrównoważony, z poszanowaniem dla Å›rodowiska. RosnÄ…cym zainteresowaniem cieszÄ… siÄ™ również ubrania z tzw. drugiej rÄ™ki, a ponad poÅ‚owa konsumentów przekazuje swoje nienoszone i niechciane ubrania dalej, innym osobom – wynika z badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Fashion Revolution wÅ›ród mieszkaÅ„ców czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej.

Mamy wyraźnÄ… gotowość do kupowania odzieży z materiaÅ‚ów z recyklingu. W ciÄ…gu ostatniego roku 15 proc. badanych aktywnie szukaÅ‚o i chciaÅ‚o kupić odzież z takich recyklingowanych materiaÅ‚ów. To wciąż nie wydaje siÄ™ dużo, ale jeszcze kilka lat temu byÅ‚o nie do pomyÅ›lenia. Co wiÄ™cej, 23 proc. badanych stara siÄ™ wybierać odzież z drugiej rÄ™ki zamiast nowej, a 9 proc. w ciÄ…gu ostatniego roku szukaÅ‚o ubraÅ„ z certyfikatem Fair Trade. Możemy chyba podsumować, że klienci sÄ… gotowi na wiÄ™cej – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka WÄ…sowska-TelÄ™ga, czÅ‚onkini zarzÄ…du Fashion Revolution Polska.

Stowarzyszenie Fashion Revolution Polska – przy wsparciu finansowym Funduszu Wyszehradzkiego i wspóÅ‚pracy merytorycznej oddziaÅ‚ów Fashion Revolution z Czech, SÅ‚owacji i WÄ™gier – przygotowaÅ‚o badanie nawyków klientów branży modowej ze wszystkich czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej, czyli Polski, WÄ™gier, Czech i SÅ‚owacji. Wynika z niego, że dla wiÄ™kszoÅ›ci konsumentów to wciąż cena (67 proc.) i trwaÅ‚ość (46 proc.) kupowanych ubraÅ„ ma najwiÄ™ksze znaczenie. Jednak konsumenci coraz częściej zwracajÄ… też uwagÄ™ na to, czy ich ubrania sÄ… produkowane w sposób zrównoważony Å›rodowiskowo (17 proc.) i spoÅ‚ecznie (15 proc.), wytwarzane i sprzedawane lokalnie (15 proc.) albo certyfikowane jako organiczne (12 proc.).

Co ciekawe, dla mieszkaÅ„ców Grupy Wyszehradzkiej – nawet bardziej niż w przypadku klientów z Europy Zachodniej – ważne jest to, żeby ubrania, które kupujÄ…, byÅ‚y produkowane bez użycia szkodliwych chemikaliów (56 proc.), bez szkody dla zwierzÄ…t (48 proc.) i z poszanowaniem praw pracowniczych (ok. 40 proc.).

A to już wiesz?  KUB-Gas LLC i EBOR podpisuja umowe kredytowa na 40 mln USD

– Klienci branży modowej coraz częściej oczekujÄ… też, żeby marki odbieraÅ‚y zużytÄ…, niechcianÄ… odzież i poddawaÅ‚y jÄ… recyklingowi. Chcieliby też wiedzieć, co sklepy robiÄ… z niesprzedanÄ… odzieżą. Okazuje siÄ™, że ten element, który do tej pory w ogóle siÄ™ nie pojawiaÅ‚ w komunikacji marek, jest oczekiwaniem 40 proc. badanych – powiedziaÅ‚a Agnieszka WÄ…sowska-TelÄ™ga.

Jak wynika z badania, konsumenci oczekujÄ… również zaangażowania rzÄ…dów – 41 proc. uważa, że powinny one wspierać klientów w dostÄ™pie do odzieży produkowanej w sposób zrównoważony, a 39 proc. jest za tym, aby paÅ„stwo zaangażowaÅ‚o siÄ™ w edukacjÄ™ na temat tego, jak naprawiać odzież i jak poddawać jÄ… recyklingowi. Konsumenci chcieliby też wprowadzenia rozwiÄ…zaÅ„ legislacyjnych zobowiÄ…zujÄ…cych marki do wiÄ™kszej przejrzystoÅ›ci. Z drugiej strony 30 proc. uważa również, że rzÄ…dy powinny wspierać finansowo te firmy i marki, które dążą do zrównoważenia swojej produkcji.

– Oczekiwania i nawyki Polaków nie odbiegajÄ… szczególnie od WÄ™grów, Czechów czy SÅ‚owaków – mówi czÅ‚onkini zarzÄ…du Fashion Revolution Polska. – Na poziomie deklaratywnym jesteÅ›my nawet nieco bardziej Å›wiadomi niż mieszkaÅ„cy trzech pozostaÅ‚ych krajów Grupy Wyszehradzkiej, natomiast nie do koÅ„ca idÄ… za tym konkretne dziaÅ‚ania, bo wciąż wiele decyzji podejmujemy przede wszystkim z pobudek ekonomicznych prawie 70 proc. podejmuje te decyzje zakupowe przede wszystkim w oparciu o korzystnÄ… cenÄ™. Ciekawe jest też to, że Polacy w wiÄ™kszym stopniu niż respondenci z Czech, SÅ‚owacji i WÄ™gier oczekujÄ… dziaÅ‚aÅ„ ze strony rzÄ…du, tutaj różnica jest rzeczywiÅ›cie zauważalna.

Raport Stowarzyszenia Fashion Revolution pokazuje również, jakie nawyki w kwestiach mody majÄ… konsumenci czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej. Pozytywny jest fakt, że 2/3 z nich nosi ubrania po kilka lat, a prawie poÅ‚owa (48 proc.) naprawia je, kiedy siÄ™ zepsujÄ… bÄ…dź zniszczÄ…. Nieco niższy odsetek konsumentów (45 proc.) zadeklarowaÅ‚ też, że nosi ubrania tak dÅ‚ugo, aż nie da siÄ™ ich wiÄ™cej naprawić. Co istotne, ponad poÅ‚owa (54 proc.) przekazuje dalej swoje niechciane i nienoszone ubrania, a 16 proc. stara siÄ™ w ogóle nie kupować nowych.

A to już wiesz?  Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz

– Tutaj najwiÄ™kszym zainteresowaniem cieszy siÄ™ odzież z drugiego obiegu – prawie poÅ‚owa respondentów zadeklarowaÅ‚a, że jest zainteresowana tego typu odzieżą, a 33 proc. nosi takÄ… odzież na co dzieÅ„. Co wiÄ™cej, nawet jeżeli nie decydujemy siÄ™ na zakup czy odsprzedaż odzieży z drugiego obiegu, to i tak szkoda nam wyrzucać już posiadane ubrania, wiÄ™c chÄ™tnie oddajemy je po prostu innym osobom. Aż 34 proc. konsumentów zadeklarowaÅ‚o też, że chÄ™tnie przynieÅ›liby swoje stare i nieużywane ubrania do sklepu, gdyby marka stwarzaÅ‚a takÄ… możliwość – mówi Katarzyna Olesiuk, czÅ‚onkini grupy badawczej Fashion Revolution Polska.

WedÅ‚ug danych przytaczanych przez Fashion Revolution w 2022 roku globalna branża modowa byÅ‚a warta ok. 1,8 bln dol. Z kolei Fundacja Ellen MacArthur podaje, że od 2000 roku globalna produkcja odzieży siÄ™ podwoiÅ‚a i tylko niecaÅ‚y 1 proc. zużytych w tym celu materiaÅ‚ów jest recyklingowany i przerabiany na nowe ubrania. Tymczasem branża modowa generuje olbrzymie problemy Å›rodowiskowe: zużywa ok. 93 mld m3 wody rocznie (wiÄ™cej niż caÅ‚y przemysÅ‚ spożywczy), przyczyniajÄ…c siÄ™ do problemów z jej niedoborem w niektórych regionach Å›wiata, i odpowiada za ok. 5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych. To wiÄ™cej niż wszystkie loty miÄ™dzynarodowe i Å¼egluga morska razem wziÄ™te. Globalny Å‚aÅ„cuch dostaw jest zorganizowany w taki sposób, że przeciÄ™tny T-shirt pokonuje od 15 do nawet 50 tys. km, zanim zostanie sprzedany w sklepie, co oznacza, że równie dobrze mógÅ‚by okrążyć ZiemiÄ™. WedÅ‚ug Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) na uprawy baweÅ‚ny przypada 25 proc. Å›wiatowego zużycia Å›rodków owadobójczych i 8–10 proc. zużycia nawozów sztucznych.

Co wiÄ™cej, żeby z surowej baweÅ‚ny wyprodukować odzież, poddaje siÄ™ jÄ… serii zabiegów z użyciem nawet ok. 8 tys. różnych Å›rodków chemicznych, w tym m.in. barwników z zawartoÅ›ciÄ… metali ciężkich, wybielaczy na bazie chloru albo formaldehydu, aby zapobiegać gnieceniu siÄ™ materiaÅ‚u. Szacuje siÄ™ również, że globalny przemysÅ‚ tekstylny spuszcza do wód Å›wiatowych od 40 do 50 tys. t farby rocznie (raport „W kierunku odpowiedzialnej mody”, Polska Zielona Sieć).

A to już wiesz?  Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki

Stowarzyszenie Fashion Revolution Polska zaprezentowaÅ‚o badanie dotyczÄ…ce nawyków klientów branży modowej ze wszystkich czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej podczas jednego z ostatnich spotkaÅ„ Thursday Gathering, cyklicznych imprez, które przyciÄ…gajÄ… spoÅ‚eczność innowatorów i zachÄ™cajÄ… do dyskusji na najbardziej palÄ…ce tematy z obszaru gospodarki, technologii i spoÅ‚eczeÅ„stwa. Spotkania sÄ… otwarte dla wszystkich i odbywajÄ… siÄ™ w każdy czwartek w warszawskim Varso przy ulicy Chmielnej. Ich organizatorem jest Fundacja Venture Café Warsaw i jej partnerzy.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy