Turystyka wciąż jest branżą o niskim poziomie cyfryzacji w porównaniu z innymi sektorami takimi jak telekomunikacja, finanse, bankowość czy e-commerce. PrzyczynÄ… takiego stanu rzeczy w dużej mierze może być dÅ‚ugotrwaÅ‚e zamrożenie usÅ‚ug w tym sektorze w czasie trwania pandemii koronawirusa. Tymczasem turystyka ma duży potencjaÅ‚ dla wdrażania innowacji, zwÅ‚aszcza z zakresu sztucznej inteligencji. Tego typu rozwiÄ…zania mogÄ… znacznie uÅ‚atwić proces wyszukiwania, planowania i obsÅ‚ugi podróży. Taka oferta może przyciÄ…gnąć zwÅ‚aszcza klientów z pokolenia Z, przyzwyczajonych do online’owych narzÄ™dzi.
– Branża turystyczna miaÅ‚a trudny okres w trakcie pandemii, wtedy gdy inne branże siÄ™ rozwijaÅ‚y w internecie – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Agnieszka KukaÅ‚owicz, wspóÅ‚zaÅ‚ożycielka i prezeska Qtravel.ai. – Branża turystyczna zdecydowanie mniej siÄ™ rozwinęła pod tym kÄ…tem i musi nadążyć za tym, że klienci sÄ… przyzwyczajeni coraz bardziej do zakupów i obecnoÅ›ci w online.
Rozwój takich rozwiÄ…zaÅ„ i konieczność wdrożeÅ„ ze strony przedsiÄ™biorców turystycznych wiąże siÄ™ z tym, że najbardziej aktywnÄ… obecnie grupÄ… konsumentów stajÄ… siÄ™ przedstawiciele pokolenia Z, czyli osoby urodzone miÄ™dzy 1996 a 2012 rokiem, dorastajÄ…ce w czasach powszechnego dostÄ™pu do internetu. Z badaÅ„ przeprowadzonych przez EY Ripples i JA Worldwide, których wnioski przytacza Qtravel.ai, wynika, że 84 proc. przedstawicieli tego pokolenia chÄ™tnie korzysta z nowinek technologicznych.
– NajmÅ‚odsze pokolenie ma bardzo konkretne oczekiwania w stosunku do podróży. Oczekuje przede wszystkim obsÅ‚ugi 24 godziny na dobÄ™, oczekuje tego, że zapewnimy im unikalne doÅ›wiadczenia, którymi bÄ™dÄ… mogli siÄ™ pochwalić przede wszystkim w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – mówi Agnieszka KukaÅ‚owicz.
Przedstawiciele pokolenia Z wyjeżdżajÄ… Å›rednio trzy–cztery razy w roku na krótsze urlopy. Podróżniczych inspiracji szukajÄ… w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, a przy wyszukiwaniu zakwaterowania zwracajÄ… uwagÄ™ na dostÄ™p do internetu. 53 proc. „zoomerów” podczas planowania podróży korzysta z wyszukiwarek internetowych. To wÅ‚aÅ›nie te preferencje pokolenia Z powodujÄ…, że przedsiÄ™biorcy z branży turystycznej powinni dopasować do nich swojÄ… ofertÄ™ – dostosować stronÄ™ do urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, postawić na obecność w social mediach i dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach, a także na wspóÅ‚pracÄ™ z influencerami. Jednym ze sposobów dotarcia może być także AI i automatyzacja.
– W branży turystycznej sztuczna inteligencja może być szeroko stosowana na każdym etapie procesu planowania i samej podróży. W trakcie planowania podróży możemy korzystać z narzÄ™dzi, które rekomendujÄ… spersonalizowane oferty, oraz takich narzÄ™dzi jak czatboty czy voiceboty, które uÅ‚atwiajÄ… nam kontakt klienta z firmÄ… turystycznÄ…. W trakcie caÅ‚ego procesu zakupowego sztuczna inteligencja może pomagać nam przy indywidualnym wyborze oferty, podpowiadać oferty za pomocÄ… różnego rodzaju silników rekomendacyjnych. W trakcie podróży możemy korzystać z takich rozwiÄ…zaÅ„ sztucznej inteligencji, które uÅ‚atwiajÄ… nam proces podróżowania lub na przykÅ‚ad uÅ‚atwiajÄ… nam zameldowanie siÄ™ w hotelu poprzez różnego rodzaju roboty czy systemy automatyczne – wymienia prezeska Qtravel.ai.
Sposobem na uÅ‚atwienie planowania podróży może być skorzystanie z wyszukiwarki bazujÄ…cej na wyszukiwaniu w jÄ™zyku naturalnym. Takie rozwiÄ…zanie rozwija Qtravel.ai. Użytkownik przy wyszukiwaniu oferty wpisuje w jednym formularzu okna wyszukiwarki pytanie, w którym okreÅ›la, jakiego rodzaju podróży szuka. Algorytm sztucznej inteligencji zamienia frazÄ™ napisanÄ… jÄ™zykiem naturalnym na kilka zapytaÅ„ pozwalajÄ…cych odfiltrować oferty speÅ‚niajÄ…ce postawione warunki. W tradycyjnych wyszukiwarkach ofert turystycznych użytkownik musiaÅ‚by te kroki wykonać sam, przez co wyszukiwanie zajęłoby mu dużo wiÄ™cej czasu.
– Chcemy, aby proces wyszukiwania ofert turystycznych w internecie byÅ‚ zdecydowanie prostszy i oparty na jÄ™zyku naturalnym, tak aby użytkownik mógÅ‚ sobie zadać pytanie: „ChciaÅ‚bym pojechać na wakacje do Turcji na all inclusive w lipcu 2023 roku” – dodaje Agnieszka KukaÅ‚owicz.
WedÅ‚ug Fortune Business Insights Å›wiatowy rynek przetwarzania jÄ™zyka naturalnego wzroÅ›nie w latach 2021–2029 niemal oÅ›miokrotnie: z 20,8 mld do 161,81 mld dol.