Menedżerowie stojÄ… dziÅ› przed sporym wyzwaniem, bo muszÄ… zareagować na szybko zmieniajÄ…cy siÄ™ rynek pracy. Kluczowe jest m.in. dostosowanie siÄ™ do potrzeb i oczekiwaÅ„ pokolenia Z, wprowadzanie modelu Management 3.0 i zwinne (Agile) podejÅ›cie do zarzÄ…dzania, oparte na wspóÅ‚zarzÄ…dzaniu razem z pracownikami i budowaniu przez to z nimi dobrych, pogłębionych relacji. Pilotażowe programy czterodniowego tygodnia pracy byÅ‚y już przeprowadzane w różnych krajach i wÅ‚aÅ›ciwie wszystkie wykazaÅ‚y bardzo wysoki wzrost produktywnoÅ›ci pracowników oraz spadek u nich poziomu stresu i wypalenia zawodowego. Dochody firm nie spadÅ‚y, a wrÄ™cz wzrosÅ‚y, wpÅ‚yw na gospodarkÄ™ byÅ‚ wiÄ™c pozytywny.
– Polskie firmy nie sÄ… jeszcze gotowe na wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy, ale ten moment nadejdzie i myÅ›lÄ™, że już teraz mogÄ… zacząć siÄ™ do tego przygotowywać. Przede wszystkim powinny wzmacniać narzÄ™dzia zwiÄ…zane z zarzÄ…dzaniem. Trzeba zarzÄ…dzać zwinnie (Agile) i reagować na to, co siÄ™ dzieje w otoczeniu. Jest też teraz pojÄ™cie Management 3.0 i to oznacza, że zarzÄ…dza siÄ™ systemem w sposób empatyczny, budujÄ…c relacje z pracownikami, doceniajÄ…c ich i motywujÄ…c – mówi agencji Newseria Lifestyle Natalia Gozdowska, ekspertka ds. rozwoju kompetencji menedżerskich, Altkom Akademia.
Menedżerowie powinni też zastanowić siÄ™ nad tym, co zmieni na rynku pracy pokolenie Z. Ci mÅ‚odzi ludzie, urodzeni pod koniec lat 90. ubiegÅ‚ego stulecia i na poczÄ…tku XXI w., majÄ… zupeÅ‚nie inne podejÅ›cie do pracy – nie jest ona dla nich już takÄ… wartoÅ›ciÄ… jak dla ich rodziców. Dla pokolenia Z ważne jest życie zgodne ze swoimi wartoÅ›ciami i pasjami. Ceni ono sobie także szkolenia dotyczÄ…ce produktywnoÅ›ci i tego, jak efektywniej wykorzystać czas pracy. Jego przedstawicielom nie chodzi jednak o to, żeby pracować wiÄ™cej, tylko mieć wiÄ™cej tego czasu dla siebie.
– Pokolenie Z to pokolenie mÅ‚odych ludzi, którzy majÄ… zupeÅ‚nie inne oczekiwania. Dla nich liczy siÄ™ zupeÅ‚nie co innego. Oni majÄ… swoje pasje, chcÄ… pracować krócej, co nie znaczy, że mniej efektywnie, bo efektywność jest dla nich bardzo ważna – mówi Natalia Gozdowska.
Badania pokazujÄ…, że czterodniowy tydzieÅ„ pracy przynosi wiele korzyÅ›ci. Taki system zwiÄ™ksza bowiem produktywność pracowników, wzmacnia ich zaangażowanie, zmniejsza poziom stresu, a także ogranicza ryzyko wypalenia zawodowego. W firmie jest wiÄ™c dużo mniejsza rotacja pracowników.
– Wady mogÄ… zaistnieć wtedy, kiedy wÅ‚aÅ›nie firma nie jest na to przygotowana, tzn. kiedy menedżerowie nie zarzÄ…dzajÄ… w odpowiedni sposób, wówczas firma nie jest w stanie zadbać o to, żeby pracownicy pracowali w sposób efektywny czy produktywny. Czterodniowy tydzieÅ„ pracy może też podnieść koszty dla organizacji, bo w niektórych firmach może wymagać zatrudnienia wiÄ™kszej liczby pracowników – mówi ekspertka z firmy Altkom Akademia.
W Europie, już od 2002 roku, krótszy czas pracy obowiÄ…zuje we Francji – jest to 35 godzin tygodniowo, a w Danii – 37 godzin tygodniowo. W Portugalii z kolei wprowadzono zakaz kontaktowania siÄ™ przeÅ‚ożonych z pracownikami po godzinach pracy. Pilotażowe programy czterodniowego tygodnia pracy byÅ‚y przeprowadzane w Holandii, krajach skandynawskich, ale również w Stanach Zjednoczonych czy w Japonii.
– W 2019 roku w Microsofcie w Japonii wprowadzono taki projekt i w jego wyniku wydajność wzrosÅ‚a aż o 40 proc., co wiÄ™cej – o 23 proc. spadÅ‚o nawet zużycie energii elektrycznej. Takie projekty sÄ… też prowadzone na Islandii, w Hiszpanii, w Nowej Zelandii i one pokazujÄ…, że wÅ›ród pracowników zmniejsza siÄ™ poziom stresu. Z kolei w czerwcu zaczÄ…Å‚ siÄ™ ogromny tego typu projekt w Wielkiej Brytanii. Obejmuje on 3 tys. pracowników z 70 firm. Potrwa sześć miesiÄ™cy, wiÄ™c na efekty musimy jeszcze chwilÄ™ poczekać, natomiast już teraz widać poprawÄ™ wydajnoÅ›ci, efektywnoÅ›ci i zmniejszenie stresu – mówi Natalia Gozdowska.
Nawet bez skracania czasu pracy pracodawcy stojÄ… dziÅ› przed wieloma wyzwaniami. Z raportu Deloitte’a „Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteÅ›my gotowi na nowe podejÅ›cie do pracy?” wynika, że 80 proc. specjalistów bierze pod uwagÄ™ odejÅ›cie z pracy. Firmy bÄ™dÄ… miaÅ‚y wiÄ™c ogromny problem, kim ich zastÄ…pić. Proces rekrutacji i szkolenia nowych pracowników jest kosztowny i czasochÅ‚onny, dlatego trzeba zrobić wszystko, by pracownicy byli usatysfakcjonowani i nie myÅ›leli o rezygnacji. Można to osiÄ…gnąć m.in. dziÄ™ki nowoczesnemu, Å›wiadomemu zarzÄ…dzaniu zespoÅ‚em.