Czy płeć może być wymówką do wydawania pieniędzy lekką ręką?
Kobiety sÄ… bardziej impulsywne i potrafiÄ… wydać wiÄ™cej pieniÄ™dzy na nieplanowane zakupy, a co za tym idzie – Å‚atwiej wpadajÄ… w dÅ‚ugi. Mężczyźni majÄ… za to bardziej rozsÄ…dne, „chÅ‚odne†podejÅ›cie do wydawania. Wszyscy znamy te stwierdzenia, prawda? SÄ… obecne w naszym spoÅ‚eczeÅ„stwie od zawsze. Z drugiej strony, to panie statystycznie częściej zarzÄ…dzajÄ… domowÄ… kasÄ…, dbajÄ… o to, by „starczyÅ‚o do pierwszegoâ€, wiÄ™c muszÄ… skrupulatnie planować wydatki, a wiÄ™kszość panów nie wie, ile kosztujÄ… podstawowe produkty. Ile jest prawdy w tych stereotypach? Fakty sÄ… takie, że kobiety lepiej wywiÄ…zujÄ… siÄ™ ze swoich obowiÄ…zków finansowych. Na swoim koncie majÄ… 13,3 mld zÅ‚ nieuregulowanych zobowiÄ…zaÅ„, a mężczyźni 2,5 raza wiÄ™cej, bo 34,8 mld zÅ‚[1]. Co wiÄ™cej – jak wynika z danych KRD – co 4. mężczyzna przyznaje, że pod wpÅ‚ywem chwili zdarzyÅ‚o mu siÄ™ co najmniej kilka razy wydać „niepotrzebnie†500 zÅ‚. Z kolei 55 proc. kobiet deklaruje, że nigdy nie znalazÅ‚o siÄ™ w podobnej sytuacji[2]. Wynika z tego, że nasze postrzeganie podejÅ›cia obu pÅ‚ci do pieniÄ™dzy jest tak samo przestarzaÅ‚e i nieodpowiadajÄ…ce rzeczywistoÅ›ci jak podziaÅ‚ ról spoÅ‚ecznych przypisanych do pÅ‚ci. SkÄ…d siÄ™ bierze takie myÅ›lenie? Czy dÅ‚ug ma pÅ‚eć? Na te pytania odpowiada ekspert Intrum.
Dług nie ma płci, czyli o „równouprawnieniu†w świecie finansów osobistych
Dane zebrane przez KRD nie pozostawiają złudzeń. Kobiety i mężczyźni prezentują takie samo podejście do pieniędzy i wydawania. Dla prawie 80 proc. pań i panów spłata raty kredytu czy pożyczki jest priorytetem wśród comiesięcznych wydatków i pieniędzy przeznaczonych na ten cel nie wydają na inne potrzeby. Tylko 15 proc. konsumentów obu płci przyznaje, że pozwoliło sobie na takie odstępstwo raz czy dwa razy, a jedynie kilka procent przyznaje, że postępuje w ten sposób regularnie.
– Trzeba przyznać, że priorytet w regulowaniu takich zobowiązań jak zapłata kolejnej raty kredytu czy pożyczki to bardzo dobry nawyk, szczególnie teraz w korona-kryzysie. Jak wynika z danych Intrum[3], pandemia zmniejszyła dochody aż 45 proc. osób w naszym kraju. Oznacza to, że część konsumentów z uszczuplonym portfelem każdego dnia musi podejmować szereg niełatwych decyzji finansowych dotyczących np. tego, które rachunki opłacić w pierwszej kolejności, a które wydatki może lub nawet musi odsunąć w czasie. I w tym przypadku określenie właściwych priorytetów jest kluczowe – zauważa Agnieszka Kunkel, ekspert Intrum.
66 proc. mężczyzn deklaruje, że nigdy nie zdarzyło im się zapomnieć o terminowej zapłacie raty kredytu czy pożyczki. Wśród zapytanych kobiet odsetek ten wynosi nieco mniej, bo 58 proc[4]. Z tych danych wynika, że teoretycznie panowie bardziej rzetelnie podchodzą do regulowania zobowiązań finansowych niż panie, ale ta różnica w odpowiedziach jest na tyle mała, że nie można na jej podstawie tworzyć konkluzywnych wniosków, jakoby mężczyźni byli bardziej odpowiedzialni w kwestiach finansowych. Dodatkowo dane KRD pokazują, że tyle samo konsumentów i konsumentek w swoim życiu miało do czynienia z uruchomieniem wobec nich działań firm windykacyjnych lub komorniczych z powodu niespłaconego zadłużenia – przyznaje to co 6. badany i badana[5].
– Z doÅ›wiadczeÅ„ Intrum wynika, że dÅ‚ug nie ma pÅ‚ci. Z jednej strony, tendencja dotyczÄ…ca bycia coraz bardziej Å›wiadomym konsumentem, który dokonuje m.in. rozważnych wyborów zakupowych, jest udziaÅ‚em obu pÅ‚ci – szczególnie przedstawicieli mÅ‚odszych generacji naszego spoÅ‚eczeÅ„stwa, co wynika, chociażby z naszego raportu â€European Consumer Payment Report 2020â€. Z drugiej strony, pandemia wpÄ™dziÅ‚a w kÅ‚opoty finansowe niemałą grupÄ™ Polaków i ten problem dotyczy zarówno mężczyzn, jak i kobiet. W tej kwestii panuje równouprawnienie. Co wiÄ™cej, ten sztywny podziaÅ‚ na pÅ‚cie nie jest istotny (i nie powinien być!) dla firm windykacyjnych. W Intrum z takÄ… samÄ… empatiÄ… i rozumieniem podchodzimy do pomocy każdemu zadÅ‚użonemu konsumentowi, bez wzglÄ™du na to czy jest kobietÄ…, czy mężczyznÄ…. W taki sposób do swojej pracy powinni podchodzić wszyscy rzetelni windykatorzy – komentuje Agnieszka Kunkel, ekspert Intrum.
Wzrost kosztów życia zmusza do pożyczania pieniędzy zarówno kobiety, jak i mężczyzn
Między mężczyznami i kobietami nie ma także różnic w innej kwestii – 70 proc. panów i pań uważa, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat ich wydatki wzrosły. Nieco mniej niż co 4. osoba uważa, że pozostały bez zmian, a tylko 6 proc. respondentów KRD sądzi, że wydaje teraz mniej pieniędzy niż dwa lata temu[6].
Wzrost cen (najwyższy ze wszystkich krajów w Europie[7]) i coraz wiÄ™ksze koszty życia sprawiajÄ…, że niektórzy z nas muszÄ… siÄ™gać po dodatkowy zastrzyk gotówki lub planujÄ… dokonanie takiego kroku w najbliższej przyszÅ‚oÅ›ci. I tu ponownie, jak pokazujÄ… wnioski z badania KRD, obie pÅ‚cie patrzÄ… podobnie na tÄ™ kwestiÄ™: blisko 30 proc. kobiet i mężczyzn spodziewa siÄ™, że ich zapotrzebowanie na kredyty, pożyczki czy zakupy na raty wzroÅ›nie, a ponad 50 proc. jest zdania, że pozostanie ono na dotychczasowym poziomie. Jak pokazuje raport Intrum, w obliczu pandemii, szykujÄ…c siÄ™ na „gorsze czasyâ€, jeżeli mamy tylko takÄ… możliwość, staramy siÄ™ również oszczÄ™dzać. 79 proc. kobiet i 82 proc. mężczyzn odkÅ‚ada gotówkÄ™ każdego miesiÄ…ca[8]. Także w tym obszarze nie ma żadnej różnicy miÄ™dzy pÅ‚ciami.
Jak wynika z danych przytoczonych na początku, można obalić mit mówiący o rozrzutności finansowej kobiet, bo to mężczyźni w większym stopniu są skłonni do dokonywania impulsywnych, nieplanowanych wydatków. Jednak mimo wszystko to panie mają częściej poczucie, że wydają za dużo podczas zakupów – przyznaje się do tego co 4. konsumentka. Dla porównania, takie wrażenie ma często „tylko†26 proc. konsumentów. To jest kolejny argument dla tych, których sądzą, że to właśnie kobiety mimo powszechnej opinii bardziej rozważnie podchodzą do wydawania pieniędzy.
Można uznać, że Polska znalazÅ‚a siÄ™ szczęśliwie w grupie tych krajów Unii Europejskiej, których konsumenci nie zostali najbardziej dotkniÄ™ci przez pandemiÄ™. Z drugiej strony, nie brakuje gÅ‚osów ekspertów mówiÄ…cych o tym, że najgorsze dopiero przed nami, a nasz kraj czeka prawdziwa recesja. – W takiej sytuacji tym bardziej istotne staje siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwe, odpowiedzialne zarzÄ…dzanie finansami osobistymi – stwierdza Agnieszka Kunkel, ekspert Intrum. Stereotypy wystÄ™pujÄ…ce w naszym spoÅ‚eczeÅ„stwie dotyczÄ…ce tego, jakie podejÅ›cie do wydawania pieniÄ™dzy posiada każda z pÅ‚ci, sÄ… niejednokrotnie krzywdzÄ…ce i z pewnoÅ›ciÄ… nie powinny być wymówkÄ… do podejmowania nieroztropnych decyzji konsumenckich. Stwierdzenia typu: „tak po prostu mam, wydajÄ™ za dużo…, nie ogarniam tematu pieniÄ™dzy, bo jestem kobietÄ…/mężczyznÄ…â€, mogÄ… być poczÄ…tkiem problemów finansowych i należy o tym pamiÄ™tać.
[1] Dane KRD: styczeń 2021.
[2] Badanie „Finanse w parze†przeprowadzone przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru DÅ‚ugów, styczeÅ„ – luty 2021 r.
[3] Intrum, European Consumer Payment Report 2020, wrzesień 2020.
[4] KRD, Badanie „Finanse w parzeâ€, 2021.
[5] Tamże.
[6] Tamże.
[7] Dane: GUS i Eurostat.
[8] Dane: Intrum.