Warszawa, 30 listopada 2017 r.
Dlugie terminy platnosci nekaja branze budowlana
Prawie ž firm z branzy budowlanej ma problem z op?znieniami w platnosciach za sprzedany towar lub swiadczone uslugi. Ponad 20% respondent?w 14. fali cyklicznego badania Bibby MSP Index deklaruje, ze w ostatnim p?lroczu zetknelo sie z problemem niewyplacalnego kontrahenta. Problem op?znionych platnosci dotyczy wszystkich przedsiebiorc?w. Z bariera w postaci niezaplaconej faktury przynajmniej raz w miesiacu styka sie 65% przedstawicieli branzy budowlanej. Az 45% badanych wskazalo, ze op?znienie w uregulowaniu platnosci po terminie srednio trwa od miesiaca do trzech i wiecej po terminie.
Ponad ž badanych firm pr?buje przeciwdzialac op?znieniom w platnosciach. Najczesciej stosowana metoda zabezpieczenia sie przed nimi jest monitorowanie naleznosci przez dzial ksiegowy. Firmy chcac poprawic plynnosc finansowa korzystaja r?wniez z dedykowanego dzialu kontrolingu (20% wskazan). Prawie 18% respondent?w deklaruje, ze ich wlasciciel firmy osobiscie kontaktuje sie z klientami, kt?rzy nie uregulowali naleznosci w terminie. Ponad 10% respondent?w z branzy budowalnej korzysta z faktoringu jako metody zabezpieczenia sie przed op?znieniami w platnosciach.
Warto wspomniec, ze az Âz badanych deklaruje, ze w przypadku stalych kontrahent?w toleruje op?znienia w platnosciach.
Bacznie przygladamy sie sytuacji finansowej firm z branzy budowalnej. Przedsiebiorcy z tego sektora gospodarki w codziennej pracy spotykaja sie z problemem dlugiego lancucha platniczego. Gdy przedsiebiorstwo podejmuje sie wykonania konkretnego etapu calego przedsiewziecia, jej platnikiem nie jest firma, kt?ra koordynuje cala inwestycje, ale inwestor. W tym przypadku podmiot, kt?ry jest na koncu lancucha musi najdluzej czekac na naleznosci z tytuly wykonania pracy, przez co spotyka sie z szeregiem negatywnych konsekwencji nie mogac uregulowac swoich zobowiazan wobec pracownik?w, czy dostawc?w – komentuje Jerzy Dabrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services w Polsce.
Ponad 50% respondent?w chcac zabezpieczyc sw?j biznes przed nierzetelnymi klientami weryfikuje kontrahent?w korzystajac z biur informacji gospodarczej, prawie 10% badanych ubezpiecza transakcje, a niecale 8% przedsiebiorc?w deklaruje, ze korzysta z uslug firmy windykacyjnej podobnie, jak w przypadku uzywania faktoringu bez regresu.
Z mysla o przedsiebiorcach, kt?rzy spotykaja sie z trudnosciami w zwiazku z utrzymaniem plynnosci finansowej uruchomilismy kampanie „Place faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Dostrzegamy skale problemu z nieterminowym otrzymywaniem platnosci oraz regulowaniem naleznosci, kt?ra mozna por?wnac do efektu domina – brak plynnosci finansowej u jednego przedsiebiorcy rzutuje na sytuacje finansowa wsp?lpracujacych z nim firm. Przez dzialania kampanii chcemy uswiadomic przedsiebiorcom, jak duze znaczenie ma placenie swoich zaleznosci w terminie dla calego ekosystemu gospodarczego, w ramach kt?rego dana firma funkcjonuje. Celem akcji jest promowanie dobrych praktyk, w tym oplacania faktur na czas oraz edukacja, jak radzic sobie z brakiem plynnosci finansowej – komentuje Jerzy Dabrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.
Ponad 70% badanych podczas 14. fali Bibby MSP Index m?wiac o konsekwencjach nieterminowo placonych faktur w swoim otoczeniu wskazywalo pogorszenie relacji biznesowych (trudnosci w pozyskaniu nowych klient?w) oraz utrate wizerunku (prawie 60% wskazan). Âz respondent?w obawia sie pogorszenia relacji z wieloletnim partnerem biznesowym, wpisu do KRD (prawie 12%), bankructwa spowodowanego nieuregulowaniem przez kontrahenta naleznosci na czas (prawie 4%) oraz nadzoru komorniczego (2% wskazan).
Patroni kampanii: Biuro Informacji Gospodarczej, Biuro Informacji Kredytowej, Marsh, Polskie Stowarzyszenie Przedsiebiorc?w oraz Vindicat.
Patroni medialni kampanii: 6krokow.pl, biznes2bizes.com, CEO.com.pl, Gazeta MSP, Euro Logistics, fintek.pl, lifeandmore.pl, log24.pl, My Company, Truck&Business, przedsiebiorcy.eu, qbusiness.pl.
Wiecej informacji o kampanii znajda Panstwo na stronie: placefaktury.pl.
Zapraszamy do zapoznania sie z materialami wideo kampanii:
Bibby Financial Services Sp. z o.o. nalezy do finansowej czesci, istniejacej od 1807 roku, brytyjskiej firmy Bibby Line Group Ltd. w ramach kt?rej dzialaja trzy grupy podmiot?w oferujace nastepujace rodzaje uslug: transport morski – Bibby Line Ltd., uslugi logistyczne – Bibby Distribution Ltd., uslugi finansowe – Bibby Financial Services. Firma posiada biura w Wielkiej Brytanii, Polsce, Francji, Irlandii, Niemczech, Czechach, Slowacji, USA, Kanadzie, Malezji, Singapurze i Hong Kongu. W Polsce jest obecna od 2002 roku i posiada oddzialy w Warszawie, Poznaniu i Katowicach, ale swoim zasiegiem obejmuje caly kraj. Bibby jest czlonkiem Polskiego Zwiazku Faktor?w oraz najwiekszego miedzynarodowego zrzeszenia faktor?w Factors Chain International. www.bibbyfinancialservices.pl
Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzajace aktualna ocene sytuacji ekonomicznej przedsiebiorstw
z sektora MSP. 14. fala zostala zrealizowana we wrzesniu 2017 r. na grupie 450 respondent?w – osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych gl?wnie prezesi, czlonkowie zarzad?w, dyrektorzy finansowi oraz gl?wni ksiegowi w firmach zatrudniajacych od 9 do 249 pracownik?w. Wskaznik Bibby MSP Index obrazuje kondycje firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczacych zatrudnienia, sprzedazy, inwestycji, plynnosci finansowej oraz zadluzenia przedsiebiorstw. Badanie zostalo przeprowadzone na grupie malych i srednich przedsiebiorstw z 6 branz: budownictwo, przemysl, handel, uslugi, transport i pozostale.