Poradnik

Motywacja pracownik?w

Motywacja pracownik?w autorem artykulu jest Daniel Janik Czesto spotykany w firmach problem polega na tym, ze pracownicy nie maja wiekszej motywacji do pracy. Robia cos,

Motywacja pracownik?w

autorem artykulu jest Daniel Janik


Czesto spotykany w firmach problem polega na tym, ze pracownicy nie maja wiekszej motywacji do pracy. Robia cos, poniewaz “musza”, ale tak naprawde nie maja na to zbytniej ochoty. Pracuja, poniewaz trzeba, poniewaz potrzebuja pieniedzy, ale nie czuja wiezi ze swoim miejscem pracy. Czesto mozemy uslyszec od nich w piatek: “nareszcie weekend!”, a w niedziele: “o nie, jutro znowu do pracy”??



1109610_muratoreJak sobie z tym poradzic? Jak motywowac pracownik?w? Czym tak naprawde jest motywacja pracownik?w? Kiedy motywowanie jest skuteczne?



Nalezy zaczac od tego, ze nie wszystkich da sie zmotywowac. Sa to po prostu osoby, kt?re za nic w swiecie sie nie zmienia. Takich nalezy?? unikac. Ale nie ma tego zlego – takich pracownik?w jest naprawde niewielu. Zdecydowana wiekszosc cos motywuje. Znajac ich motywy, mozemy im pom?c. Jesli im pomozemy, oni pomoga nam – beda wydajniej pracowac, poniewaz bedzie im to sprawialo przyjemnosc.



Spr?bujmy odgadnac jakie motywy moga kierowac zachowaniem naszych pracownik?w lub, w przypadku gdy mamy z tym problem, porozmawiajmy o tym szczerze z samymi zainteresowanymi. Kazdy z nas pracuje z powodu podstawowego – gl?wnie ze wzgledu na pieniadze – a takze z powod?w glebszych: chec samorealizacji i spelnienia w pracy, poczucie robienia czegos waznego i wartosciowego dla innych. Znajac te glebsze motywy, jestesmy w stanie pom?c je zaspokoic i tym samym zyskac zmotywowanego pracownika.



Wiadomo, sa w pracy takie sprawy do zalatwienia, za kt?rymi pracownik nie przepada. Tego nie da sie calkowicie uniknac. W pozostalych przypadkach mozna dobrac zadania pod pracownika – do jego umiejetnosci, ale i charakteru oraz zamilowan. Ciezko zmusic kogos, kto jest typem odosobnionym do sprzedazy bezposredniej (moze i zmusimy, ale efekty jego pracy moga byc malo zadowalajace), ale moze za to bedzie sie on swietnie nadawal do pisania list?w, maili czy ofert? I odwrotnie, ktos, kogo ciagnie do ludzi nie moze siedziec caly dzien zamkniety w biurze. Bedzie czul sie zle, zacznie narzekac, nie bedzie mial checi do pracy a jego motywacja spadnie do zera.



Motywowanie pracownika to tak naprawde pomoc w znalezieniu jego silnych stron i pasji oraz delegowanie mu zadan, kt?re sie z nimi pokrywaja. Na nic zda sie m?wienie: “skup sie, zmotywuj jakos”. To tylko czcze gadanie. Daj pracownikowi zadanie, kt?re go wciagnie calkowicie, a zobaczysz niesamowite efekty. Daj mu sie wykazac. Pozw?l mu pokazac, ze potrafi to zrobic i stac go na to. Wyznacz mu zadanie, cel (czy tez raczej wsp?lnie je wyznaczcie), ale niech sam zadecyduje, w jaki spos?b je wykona. Daj mu wiecej swobody i okaz tym samym zaufanie.



Daj tez swojemu pracownikowi mozliwosc rozwoju zawodowego i osobistego. Im bedzie wiecej wiedzial i potrafil, tym bardziej bedzie pewny swoich kompetencji, tym wieksze podejmie wyzwania, tym lepsze osiagnie wyniki. Niech czuje, ze w niego wierzysz. Niech bedzie Twoim kolega i partnerem a nie tylko podwladnym.



Pozw?l poczuc Twojemu pracownikowi, ze poprzez lepsza prace w firmie, ulepsza cale swoje zycie. Nie tylko pod wzgledem finansowym. Pracownik musi czuc, ze robiac cos wartosciowego dla firmy, robi tez cos wspanialego dla siebie samego i dla swojej rodziny. Daj mu pracowac, ale daj mu tez zyc swoim zyciem. R?wnowaga to podstawa szczesliwego zycia. Szczesliwy pracownik to skarb i potezne aktywo.



Nie da sie jednak kogos zmotywowac na sile. Kazdy musi czuc sie swobodnie. Koncentracja – jak najbardziej. Ale presja tez musi miec swoja granice. Powiedz raczej “wyznaczylismy wsp?lnie ambitne cele, ale jestes w stanie je zrealizowac, w razie czego sluze pomoca” zamiast “jak nie zrealizujesz planu, nici z premii” juz nie m?wiac o: “albo wszystko zrealizujesz albo mozesz szukac innej pracy”??



Skuteczne motywowanie to wspieranie i pomaganie w rozwoju pracownika. To takze upominanie i pozytywne krytykowanie (wskazanie slabych punkt?w bez obrazania i umniejszania godnosci). To wreszcie stworzenie atmosfery wsp?lpracy w calym zespole i poczucia odpowiedzialnosci typu “jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”.



Zig Ziglar powiedzial kiedys bardzo madre slowa: “Mozesz zdobyc w zyciu to, co tylko zechcesz, jesli pomozesz wystarczajacej liczbie ludzi zdobyc to, czego oni pragna”. Tak samo jest z Twoimi pracownikami. Jesli pomozesz im w realizacji ich cel?w osobistych (sprawiedliwe i satysfakcjonujace zarobki, spelnienie w pracy, poczucie wlasnej wartosci, tego, ze jest sie potrzebnym, zapewnienie bytu rodzinie itp.), to oni pomoga ci zrealizowac zadania w firmie.



To sie tyczy nie tylko przedsiebiorstw i zycia zawodowego, a wszystkich dziedzin zycia. Wystarczy byc czlowiekiem dla ludzi, a oni odwdziecza sie tym samym.



Nikt chyba nie lubi, gdy mu sie kaze cos zrobic. Kazdy jednak, a z pewnoscia wiekszosc, lubi podejmowac wyzwania. Nikt nie lubi byc krytykowany za bledy (sami przeciez doskonale wiemy, ze zrobilismy cos zle i juz sami na siebie jestesmy wystarczajaco wkurzeni), ale kazdy lubi zostac doceniony za dobrze wykonana prace, nawet ta najdrobniejsza. Najczesciej tak wlasnie postepujemy – “opierdziel” za bledy, brak reakcji na sukcesy?? Jesli nie wierzysz, spytaj o to jakies dziecko.

A to już wiesz?  Przedluzony termin dla Bloku L w Brunei






Twoja droga do sukces?w i satysfakcji.

Czy istnieje ktos taki jak idealny pracownik?


Artykul pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy