2,5 tys. polskich firm weźmie udziaÅ‚ w Wystawie Åšwiatowej Expo 2020 w Dubaju, a mocnÄ… stronÄ… majÄ… być m.in. branże sadownicza, spożywcza i meblarska. TrwajÄ…ce póÅ‚ roku wydarzenie, podczas którego Polska zorganizuje blisko tysiÄ…c wydarzeÅ„, bÄ™dzie dobrÄ… okazjÄ… do wypromowania rodzimych przedsiÄ™biorstw na rynkach azjatyckich, ale też wÅ›ród afrykaÅ„skich partnerów. Celem aktywnoÅ›ci w Dubaju bÄ™dzie też zaprezentowanie warunków inwestycyjnych w Polsce na arenie miÄ™dzynarodowej.
Ze względu na pandemię COVID-19 impreza w Dubaju została przełożona o rok i odbędzie się między 1 października tego roku a 31 marca 2022 roku. To pierwsza Wystawa Światowa Expo organizowana w kraju arabskim. Dlatego polski rząd widzi w tym szansę na wypromowanie rodzimych firm na dalekich rynkach.
WÅ›ród zaplanowanych na nastÄ™pne sześć miesiÄ™cy inicjatyw jest m.in. DzieÅ„ Polski, który przypada na 7 grudnia, czyli w 30. rocznicÄ™ otwarcia ambasady Polski w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jego obchodom bÄ™dzie towarzyszyć spotkanie przedstawicieli najwyższych wÅ‚adz paÅ„stwowych obu krajów oraz wydarzenia o charakterze gospodarczym i kulturalnym. Ponadto planowane sÄ… także Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze oraz Polsko-AfrykaÅ„skie Forum Gospodarcze.
– Expo 2020 w Dubaju to najwiÄ™ksze wydarzenie gospodarcze na Å›wiecie i promocja polskiej gospodarki podczas tej wystawy jest bardzo ważna. ChcielibyÅ›my, żeby nasi przedsiÄ™biorcy weszli na rynki azjatyckie i afrykaÅ„skie. Bardzo nam na tym zależy – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Piechowiak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Jak wynika z informacji KUKE, Zjednoczone Emiraty Arabskie to jeden z czterech gÅ‚ównych rynków, na jakie trafia eksport z Polski (obok Turcji, Arabii Saudyjskiej i Izraela). W latach 2001–2020 wartość eksportu do wszystkich krajów tego regionu wzrosÅ‚a z 0,5 mld do 5,1 mld dol., a ich udziaÅ‚ w polskim eksporcie wzrósÅ‚ z 1,2 do 2,2 proc. To wciąż mniej, niż wynosi dziÅ› udziaÅ‚ WÄ™gier (2,5 proc.), co Å›wiadczy o dużym potencjale. Tym bardziej że ze wzglÄ™du na wielkość rynku jest to obiecujÄ…cy kierunek dla polskich przedsiÄ™biorców. KUKE podkreÅ›la, że dużym plusem wspóÅ‚pracy z ZEA jest fakt, że rynek ten staÅ‚ siÄ™ regionalnym hubem handlowym.
– Kilka miesiÄ™cy temu podczas pobytu w Dubaju spotkaÅ‚em siÄ™ z minister ds. bezpieczeÅ„stwa żywnoÅ›ci i handlu i wiem, że ten kraj interesuje siÄ™ importem żywnoÅ›ci z Polski. Wprawdzie obecnie udziaÅ‚ Polski w tym imporcie jest jednoprocentowy, ale mam nadziejÄ™, że na wystawie na targach Gulfood pokażemy jeszcze wiÄ™cej swoich produktów i to siÄ™ przeÅ‚oży na wiÄ™kszy eksport do Emiratów – dodaje Grzegorz Piechowiak.
Jak podkreÅ›la, dużym zainteresowaniem cieszÄ… siÄ™ polskie owoce oraz przetworzone produkty żywnoÅ›ciowe z dÅ‚uższym okresem trwaÅ‚oÅ›ci z uwagi na wysokie temperatury panujÄ…ce na co dzieÅ„ w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów Owoców i Warzyw, w sezonie 2019/2020 Unia Europejska wyeksportowaÅ‚a w sumie 56,7 tys. ton jabÅ‚ek do ZEA, w tym prawie 1,4 tys. ton z Polski.
– Polska jest od zawsze potÄ™gÄ… meblarskÄ…, na targach w Dubaju na Hotel Show wystawiaÅ‚o siÄ™ kilkadziesiÄ…t firm polskich, zarówno meblarskich, jak i z branży okoÅ‚omeblarskiej, i miaÅ‚y zawsze duże powodzenie. Zapewne inne branże zdobÄ™dÄ… uznanie tamtejszych rynków – podkreÅ›la sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
UdziaÅ‚ Polski w Expo 2020 ma być wyjÄ…tkowy, bo po raz pierwszy zostanie zaprezentowany tak kompleksowy program biznesowo-kulturalny. Pawilon Polski bÄ™dzie miaÅ‚ powierzchniÄ™ ponad 2 tys. m2, charakterystycznÄ… drewnianÄ… fasadÄ™ oraz rzeźbÄ™ kinetycznÄ… symbolizujÄ…cÄ… stado ptaków, a także artystycznÄ… instalacjÄ™ multimedialnÄ… „Polski StóÅ‚”. Nie bez powodu hasÅ‚o przewodnie polskiej prezentacji nawiÄ…zuje do natury: „Poland. Creativity inspired by nature”.
– Mam nadziejÄ™, że udziaÅ‚ polskich przedsiÄ™biorców w EXPO 2020 przeÅ‚oży siÄ™ na wiele kontraktów, zarówno jeżeli chodzi o eksport, jak i import, bo mamy wiele do zaoferowania. EXPO w Dubaju to także okazja do promocji naszego kraju. Pokażemy atrakcyjne regiony, ale także PolskÄ… StrefÄ™ Inwestycji i warunki oferowane w Polsce zagranicznym inwestorom, aby przekonać ich, że warto u nas inwestować i że to przynosi wymierne korzyÅ›ci obu stronom – zaznacza Grzegorz Piechowiak.
Wystawy Åšwiatowe EXPO to cykliczne wydarzenia o charakterze gospodarczym, promocyjnym i kulturalnym, których ranga porównywalna jest z mistrzostwami Å›wiata w piÅ‚ce nożnej czy igrzyskami olimpijskimi dla Å›wiata sportu. W wydarzeniu w Dubaju weźmie udziaÅ‚ ponad 200 paÅ„stw i organizacji. Organizatorzy szacujÄ…, że wystawÄ™ odwiedzi 18 mln goÅ›ci.