Informacja prasowa
15/01/2020
Excel kr?luje w zarzadzaniu informacja o produktach, systemy PIM stosowane sporadycznie
Jak polscy producenci zarzadzaja informacja produktowa?
Polscy producenci najczesciej zarzadzaja informacja produktowa za pomoca Excela oraz r?znego rodzaju baz danych. Czesto informacje znajduja sie wylacznie w glowach pracownik?w, kt?rzy wiedza, gdzie sa jakies dane albo w jaki spos?b nalezy opisac produkt. Systemy PIM (Product Information Management) sa stosowane sporadycznie – wynika z badan przeprowadzonych przez firme IT e-point oraz agencje badawcza PMR.
Celem badania przeprowadzonego przez e-point i PMR bylo poznanie sposob?w zarzadzania informacja produktowa, zrozumienie problem?w i oczekiwan firm w tym obszarze, a takze okreslenie poziomu znajomosci i stosowania rozwiazan klasy PIM. Uczestnikami badania byli najwieksi producenci material?w budowlanych i sanitarnych w Polsce, ale wiele wniosk?w ma charakter uniwersalny i mozna je zastosowac r?wniez do innych branz. W badaniu ilosciowym i jakosciowym wziely udzial osoby zaangazowane w zarzadzanie informacja produktowa, w tym pracownicy dzial?w marketingu, sprzedazy oraz product managerowie.
Wyniki i wnioski z badan zostaly szczeg?lowo om?wione w raporcie „Jak producenci zarzadzaja informacja produktowa”.
Kr?luje Excel
Polowa ankietowanych firm do zarzadzania informacja produktowa stosuje Excela. Inne popularne narzedzia to: bazy danych (36 proc. wskazan), CRM (27 proc.), plik tekstowy (21 proc.) oraz systemy MDM i ERP (po 14 proc. wskazan). Zdecydowana wiekszosc organizacji nie stosuje dedykowanych rozwiazan PIM, a czesto nawet nie wie, ze takie rozwiazania istnieja. Dotyczy to zar?wno mniejszych, jak i najwiekszych firm. Niekiedy funkcje zarzadzania informacja produktowa spelnia inny system niz dedykowany PIM, np. ISS, e-commerce, CRM czy CMS.
„Z wywiad?w poglebionych, kt?re byly czescia naszego badania, wynika, ze wiedza o produktach jest tez przechowywana w glowach pracownik?w. Czesto informacje o tym, gdzie znajduja sie specyficzne dane albo w jaki spos?b nalezy opisac produkt, ma po prostu konkretny pracownik. Nierzadko, dla handlowc?w czy innych os?b w firmie, taka osoba jest pierwszym kontaktem, gdy chca pozyskac informacje o produkcie. Takie podejscie jest bardzo nieefektywne. Przyczynia sie do marnowania czasu kluczowych pracownik?w, zwieksza podatnosc procesu na bledy ludzkie, ale przede wszystkim wydluza czas prezentowania oferty lub calkowicie blokuje procesy podczas nieobecnosci takiego pracownika” – m?wi Pawel naka, Head of PIM Division w e-point.
Dokucza rozproszenie informacji oraz czasochlonny proces ich aktualizowania
Badani czesto podkreslali wysoka jakosc i latwosc wyszukiwania informacji produktowych w ich firmie, chociaz ok. 40 proc. odczuwa rozproszenie tych danych. Podobnie z aktualizacja – 86 proc. firm twierdzi, ze ich dane produktowe sa aktualne, jednoczesnie wskazujac na czasochlonny, zmudny proces aktualizacji jako gl?wny problem w zarzadzaniu informacja.
„Zar?wno rozproszenie informacji produktowej, jak i trudnosci z ich systematyczna aktualizacja zwiekszaja ryzyko chaosu informacyjnego. Badania pokazaly, ze dla wielu firm codziennoscia jest sytuacja, kiedy to – kierujac sie wlasna wygoda – pracownicy przesylaja sobie informacje zalacznikami do maili lub przekazuja je telefonicznie. W rezultacie powstaje wiele r?wnolegle funkcjonujacych plik?w, przez co trudno wskazac ten aktualny, a w skrajnych przypadkach moga pojawic sie wzajemnie wykluczajace sie dane” – m?wi Pawel Olszynka, ICT Business Unit Director w PMR.
Rozbudowane procedury
Firmy radza sobie z rozproszeniem informacji przez opracowywanie procedur oraz klarowne przypisywanie odpowiedzialnosci za jakosc danych produktowych konkretnym osobom, np. ze sprzedazy, marketingu czy product managementu. Co ciekawe, badani deklaruja, ze w kazdej firmie spos?b zarzadzania informacja produktowa byl wypracowywany organicznie, w toku rozrostu organizacji, a nie byl efektem swiadomej decyzji.
Wraz ze wzrostem liczby zatrudnionych, poszerzaniem oferty czy ekspansja na nowe rynki pojawiaja sie nowe procedury i narzedzia, kt?re sa dobudowywane do juz istniejacych. W efekcie powstaje zlozony ekosystem, kt?ry w kazdej organizacji wyglada w nieco inny spos?b.
W ramach tego ekosystemu do innych najczestszych wyzwan zwiazanych z zarzadzaniem informacjami o produkcie naleza:
⢠brak ich sp?jnosci,
⢠ograniczona kontrola nad tym, jak dystrybutorzy zarzadzaja tymi informacjami,
⢠brak automatyzacji w procesie tworzenia informacji,
⢠zbyt duze uzaleznienie tego procesu od czynnika ludzkiego.
Dlaczego producenci decyduja sie na wdrozenie dedykowanego systemu PIM?
Z badan wynika, ze te dolegliwosci staja sie dla firm tym bardziej uciazliwe, im bardziej sie one rozrastaja i np. rozwazaja ekspansje na nowe rynki czy wejscie w nowe modele sprzedazy. To w?wczas organizacje rozpoznaja potrzebe uporzadkowania oferty i wdrozenia rozwiazan Product Information Management.
Do innych najczesciej wskazywanych powod?w, dla kt?rych przebadane firmy zastanawiaja sie nad wdrazaniem rozwiazan klasy PIM, naleza:
⢠poczucie nadchodzacej zmiany i zwiazanej z tym koniecznosci szybszego reagowania na wydarzenia na rynku,
⢠koniecznosc utrzymania aktualnosci danych we wszystkich miejscach,
⢠chec zachowania kontroli nad informacja,
⢠zarzadzanie wiedza pracownik?w,
⢠potrzeba automatyzacji recznych proces?w.
„Wdrozenie PIM czesto jest czescia wiekszego, strategicznego projektu: wejscia w nowe kanaly sprzedazy czy ekspansji na nowe rynki. Wlasnie dla duzych, miedzynarodowych projekt?w system PIM ma kluczowe znaczenie. Bez takiego narzedzia poszczeg?lne rynki staja sie autonomicznymi bytami, co znacznie utrudnia zarzadzanie oferta i podnosi koszty prezentacji produkt?w w niezaleznych kanalach w r?znych krajach. Przy duzej skali dzialalnosci utrzymanie sp?jnosci komunikacji oferty staje sie praktycznie niemozliwe” – m?wi Pawel naka z e-point.
Pelna wersje raportu „Jak producenci zarzadzaja informacja produktowa” mozna pobrac pod adresem: https://www.e-point.pl/raporty/zarzadzanie-informacja-produktowa.
Dodatkowe informacje o firmach
PMR jest firma badawcza, kt?ra od ponad 20 lat wspiera rozw?j globalnych korporacji oraz lokalnych firm w Polsce i Europie Srodkowo-Wschodniej dostarczajac im dane i analizy. Firma oferuje pelna game uslug z zakresu badan rynku i marketingowych. Dzialalnosc firmy opiera sie na unikatowym polaczeniu wlasnych analiz, danych i prognoz rynkowych z dedykowanymi rozwiazaniami z zakresu badan rynku i konsultingu. Dodatkowe informacje: https://www.pmrmarketexperts.com/.
e-point SA to software house, kt?ry specjalizuje sie w zlozonych, miedzynarodowych projektach informatycznych dla branzy finansowej oraz e-commerce (B2B i B2C). Od 1996 roku tworzymy, rozwijamy i utrzymujemy portale oraz platformy wspierajace sprzedaz. Dostarczamy r?wniez Progressive Web Applications (PWA) oraz rozwiazania Product Information Management (PIM). Dodatkowe informacje: www.e-point.pl.