Data publikacji: 2016-03-22
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Kompetencje na wagę złota
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Pięć umiejętności miękkich pożądanych przez nowoczesny biznes

Kompetencje miękkie coraz częściej stają się jednym z kluczowych elementów kwalifikacji zawodowych, dzięki którym łatwiej odnaleźć się na współczesnym rynku pracy. Cechy wskazywane przez działy rekrutacyjne, jako wyjątkowo cenione przez współczesnych pracodawców, dają jasny przekaz – wiedza i wykształcenie to nie wszystko. Jakie kompetencje miękkie, które często postrzegane są jako domena kobiet, są pożądane przez biznes najbardziej? Oto kilka z nich.
Â
Po pierwsze zdolność pracy w zespole, także wielokulturowym
Zdaniem aż 82% pracodawców w Polsce zdolność pracy w grupie to jedna z kluczowych cech, jakie powinien posiadać dobry pracownik. Ponad 78% z nich za istotną uważa otwartość umysłu na wiedzę innych.[1] Taka umiejętność jest najbardziej pożądana w branżach, w których zespoły zróżnicowane są pod względem wieku, płci czy kultury. W sektorach, które kiedyś zdominowane były przez mężczyzn, pojawia się coraz więcej kobiet, rośnie także liczba obcokrajowców.
Â
Coraz wiÄ™cej kobiet pracuje bezpoÅ›rednio na budowach, na stanowiskach inżynierów, kierowników robót czy menedżerów projektów. Jednym z naszych priorytetów jest ciÄ…gÅ‚e wspieranie rozwoju zawodowego kobiet – dziÅ› tyle samo kobiet co mężczyzn awansuje w strukturach Skanska – mówi Agnieszka Lisicka, Dyrektor ds. ZarzÄ…dzania Talentami w Skanska S.A. – Nasza kultura organizacyjna opiera siÄ™ na otwartoÅ›ci i różnorodnoÅ›ci, co pozytywnie wpÅ‚ywa na atmosferÄ™ w zespoÅ‚ach. Wyniki regularnie przeprowadzanego przez nas Badania Zaangażowania pokazujÄ…, że pracownicy obu pÅ‚ci równie dobrze czujÄ… siÄ™ w firmie: sÄ… w równym stopniu zaangażowani w pracÄ™ a ich satysfakcja z pracy jest na tym samym poziomie. Wspieranie różnorodnoÅ›ci zwiÄ™ksza satysfakcjÄ™ z pracy, zmniejsza rotacjÄ™, a także pobudza kreatywność pracowników – dodaje Agnieszka Lisicka.
Â
Według badań McKinsey, tworzenie zespołów zróżnicowanych m.in. pod względem wieku, płci, narodowości czy cech charakteru bezpośrednio wpływa na lepsze wyniki finansowe firm.[1] Także analitycy Randstad potwierdzają, że mieszane zespoły np. pod względem płci uważane są przez firmy jako efektywniejsze.
– Pracodawcy coraz częściej przyznajÄ…, że zrównoważone zespoÅ‚y kobiet i mężczyzn postrzegane sÄ… jako bardziej efektywne niż zespoÅ‚y jednorodne pod wzglÄ™dem pÅ‚ci. Z tego powodu coraz częściej siÄ™ zdarza, że Klienci Randstad informujÄ… rekruterów o chÄ™ci zachowania dbaÅ‚oÅ›ci o zrównoważony podziaÅ‚ pod wzglÄ™dem pÅ‚ci – mówi Konrad ObszyÅ„ski, Randstad Engineering Senior Consultant.
Â
Po drugie komunikatywność
Cecha, która wskazywana jest przez pracodawców jako jedna z podstawowych umiejętności, jest fundamentem poprawnych relacji zarówno ze współpracownikami, jak i na zewnątrz firmy – podczas rozmów z klientami i podwykonawcami. Nie chodzi tu, lub nie tylko, o swobodę wypowiedzi. Sęk w tym, aby umieć rozmawiać nie tylko o sprawach technicznych, ale też jasno wyrażać swoje potrzeby, komunikować w sposób zrozumiały dla współpracowników status zadań w projekcie oraz dostosowywać sposób mówienia do rozmówcy i panującej sytuacji. Intuicja, która pozwala nam ocenić, w jaki sposób należy umiejętnie przeprowadzić daną rozmowę, to domena kobiet. Według amerykańskiej socjolingwistki Deborah Tannen, w stylu komunikowania się kobiet przeważa dążenie do symetrii, co oznacza prowadzenie rozmowy w taki sposób, aby zapewnić wszystkim rozmówcom równy dostęp do głosu i pozostawić miejsca na ich pytania. W przypadku mężczyzn częściej dochodzi do asymetrii i prób rywalizacji. Umiejętność efektywnego komunikowania się została uznana jako jedna z najbardziej poszukiwanych kompetencji interpersonalnych przez pracodawców.[2] Budowanie dobrych relacji w zespole to według 34% firm w Polsce znacząca kompetencja pracownika.[3]
Â
Po trzecie sprawne zarzÄ…dzanie czasem
Coraz częściej praca w międzynarodowej korporacji wymaga umiejętności wykonywania kilku czynności równocześnie. W dobie dążenia firm do optymalizacji czasu i usprawniania procesów, multizadaniowość stanowi kompetencję, która przełoży się nie tylko na efekty, z których pracodawca będzie zadowolony, ale także uchroni pracownika przed przemęczeniem i rozpraszaniem się. Dobre zarządzaniem czasem to nie tylko dobrze zorganizowana praca, to także umiejętność skupienia się i wysoka motywacja, która jest znacząca zwłaszcza w przypadku pracy menedżerów projektu i pracy, w której większe znaczenie niż czas spędzony w biurze ma liczba wykonanych zadań.
Â
– Odpowiednie planowanie czyni nasze dziaÅ‚ania nie tylko bardziej efektywnymi, ale jest także dobrym sposobem na osiÄ…gniÄ™cie wiÄ™kszej satysfakcji z wykonywanej pracy. Wykonywanie kilku obowiÄ…zków w jednym czasie pozwala szybciej uzyskać zaÅ‚ożone cele, a my pozostajemy bardziej zmotywowani. Dobrze zorganizowany czas pracy to także gwarancja, że wszystkie nasze obowiÄ…zki zostanÄ… wykonane w terminie. Przy prowadzeniu inwestycji, gdzie wiele dziaÅ‚aÅ„ odbywa siÄ™ jednoczeÅ›nie, sprawna organizacja pracy to podstawa ich powodzenia -mówi Aleksandra Goller, menadżer projektu w Skanska Residential Development Poland
– Wiele badaÅ„ pokazuje, ze to wÅ‚aÅ›nie my-kobiety lepiej radzimy sobie z wykonywaniem kilku zadaÅ„ w tym samym czasie. Nie znaczy to oczywiÅ›cie, że mężczyźni nie potrafiÄ… być multizadaniowi. Jednak wedÅ‚ug naukowców z Uniwersytetu w Glasgow wynika to przede wszystkim z ewolucji – kobiety od zawsze umiaÅ‚y zajmować siÄ™ wieloma rzeczami jednoczeÅ›nie. Znacznie lepiej radzimy sobie także z presjÄ… czasu – dodaje Aleksandra Goller.
O tym jak w sposób efektywny organizować czas pracy, dobrze wiedzÄ… także kobiety, które zdecydowaÅ‚y siÄ™ godzić rolÄ™ mamy z aktywnoÅ›ciÄ… zawodowÄ…. ÅÄ…czenie obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z posiadania rodziny z pracÄ… wymaga konsekwencji i skupienia. Nie od dziÅ› wiadomo, że mamy sÄ… mistrzyniami planowania, a to wÅ‚aÅ›nie dobrze uÅ‚ożony plan dziaÅ‚ania jest gwarancjÄ… jego powodzenia.
Â
Po czwarte uważne słuchanie
UmiejÄ™tność z pozoru nietrudna, a w praktyce wymagajÄ…ca i cechujÄ…ca jedynie nielicznych. Chodzi o to, aby skupiać swojÄ… uwagÄ™ na rozmówcy, a do tego potrzebne sÄ… empatia, zrozumienie i otwarty umysÅ‚, który pozwolÄ… nam usÅ‚yszeć informacje z pozoru nieistotne. To, jak efektywne jest nasze sÅ‚uchanie, może decydować o powodzeniu projektu, a nawet caÅ‚ej kariery. Jest to także jedyny sposób na naukÄ™ – tylko pracownik, który potrafi dobrze sÅ‚uchać jest w stanie rozwijać siÄ™ i wzbogacać swojÄ… wiedzÄ™. Uważność w stosunku do drugiej osoby to także kompetencja, która cechuje dobrego menedżera czy kierownika. I nie jest to tylko kwestia odpowiedniego reagowania na potrzeby zespoÅ‚u. WedÅ‚ug badacza Bernarda Ferrari, autora książki „SÅ‚uchacz doskonaÅ‚yâ€, dziÄ™ki czujnemu sÅ‚uchaniu możemy lepiej podejmować decyzje i znacznie szybciej dochodzić do najlepszych pomysłów. Badania dowodzÄ…, że to kobiety lepiej niż mężczyźni potrafiÄ… sÅ‚uchać swoich współpracowników, nawet jeÅ›li reprezentujÄ… oni odmienne poglÄ…dy. DziÄ™ki temu Å‚atwiej dostrzegajÄ… i rozwiÄ…zujÄ… problemy w firmie. WÅ‚aÅ›nie dlatego uważne sÅ‚uchanie uÅ‚atwia budowanie relacji w firmie.
Â
Po piąte działanie na rzecz wspólnego dobra
Zrozumienie i wyczucie biznesowych potrzeb firmy stanowi jeden z kluczowych elementów powodzenia działań pracowników. Elastyczność, otwarcie na zmiany i empatia to podstawowe cechy charakteru, dzięki którym pracownik jest w stanie wziąć pod uwagę więcej niż interes tylko jednej osoby. Mając na uwadze dobro innych, można także realizować własne cele. Działanie na rzecz wspólnego dobra firmy to także umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Â
– UmiejÄ™tna współpraca osób o różnych kompetencjach, doÅ›wiadczeniu i typach osobowoÅ›ci jest dziÅ› jednym z najważniejszych czynników decydujÄ…cym o sukcesie. PrzykÅ‚adowo, aby wybudować biurowiec potrzebna jest współpraca m.in. architektów, prawników, pracowników budowy, certyfikowanych specjalistów LEED, zarówno po stronie inwestora, jak i generalnego wykonawcy. Każda z tych osób jest inna, dlatego współpraca miÄ™dzy nimi wymaga dużego zrozumienia dla naszej odmiennoÅ›ci. Ważnymi czynnikami sÄ… również empatia, czyli wrażliwość na potrzeby drugiego czÅ‚owieka. W Skanska zdajemy sobie z tego sprawÄ™, wiÄ™c każdy z nas ma możliwość wziÄ™cia udziaÅ‚u w warsztatach DISC, które pozwalajÄ… na poznanie najlepszego sposobu komunikacji z różnymi typami osobowoÅ›ci. Niezależnie od zajmowanego stanowiska i cech charakteru staramy siÄ™ rozwijać różne kompetencje, zarówno miÄ™kkie, jak empatia spoÅ‚eczna, jak i merytoryczne – również poprzez wymianÄ™ doÅ›wiadczeÅ„ pomiÄ™dzy zespoÅ‚ami i otwartość na opinie współpracowników. SzczególnÄ… rolÄ™ odgrywa tutaj system coachingu i mentoringu, dziÄ™ki któremu menedżerowie oraz pracownicy z dÅ‚ugoletnim stażem wspierajÄ… mÅ‚odszych kolegów, tak, by każdy z nich miaÅ‚ równe szanse rozwoju i możliwość nauczenia siÄ™ funkcjonowania w tak zmieniajÄ…cym siÄ™ otoczeniu – mówi Anna Marciniak, HR & Administration Manager Skanska Property Poland.
Empatia i zrozumienie, które przekuwają się na wspólne dobro pracowników, są więc pożądanymi cechami nad którymi powinniśmy pracować bez względu na to, na jak wysokim szczeblu kariery się znajdujemy.
Â
[1] Raport Dwa Światy – Kompetencje przyszłości 2014. Stowrzyszenie ABK i Insytut Liderów Zmian
[1] Raport „Diversity Matters†opracowany przez McKinsey, 2015.
[2] Projekt zbadania kompetencji i kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców u absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy. Badanie zostało przeprowadzone przez SGH, Amerykańską Izbę Handlową w Polsce oraz Ernst & Young.
[3] Raport Dwa Światy – Kompetencje przyszłości 2014. Stowarzyszenie ABK i Instytut Liderów Zmian
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE