Elektryczne hulajnogi sÄ… już popularnym Å›rodkiem transportu, ale coraz częściej dochodzi do kolizji z ich udziaÅ‚em, a pojazdy porzucone na chodnikach czy poboczach sÄ… nierzadkim widokiem, a czÄ™sto też poważnym utrudnieniem w poruszaniu siÄ™ po mieÅ›cie. Dlatego resort infrastruktury postanowiÅ‚ uporzÄ…dkować ten segment rynku. Zgodnie z przyjÄ™tymi wczoraj przez rzÄ…d przepisami hulajnogi elektryczne bÄ™dÄ… mogÅ‚y poruszać siÄ™ przede wszystkim drogami dla rowerów bÄ…dź Å›cieżkami rowerowymi, natomiast chodnikiem – tylko w wyjÄ…tkowych przypadkach. Przepisy wprowadzÄ… też maksymalnÄ… prÄ™dkość dla e-hulajnóg, a także uregulujÄ… kwestiÄ™ porzucania ich na Å›rodku chodników.
– Hulajnogi elektryczne doczekaÅ‚y siÄ™ wyodrÄ™bnienia w przepisach i zostanÄ… w koÅ„cu rozpoznane jako odrÄ™bny typ pojazdu – mówi agencji Newseria Biznes Borys Pawliczak, dyrektor generalny Dott, jednego z operatorów elektrycznych hulajnóg na wynajem. – Również urzÄ…dzenia transportu osobistego (UTO), czyli wszystkie pojazdy zasilane silnikami elektrycznymi, niebÄ™dÄ…ce hulajnogami, takie jak deskorolki elektryczne oraz urzÄ…dzenia wspomagajÄ…ce poruszanie siÄ™ (np. rolki), także zostanÄ… dopisane do ustawy.
Hulajnogi elektryczne sÄ… popularnym Å›rodkiem transportu zwÅ‚aszcza w miastach, ale problemem jest ich wciąż nieuregulowany status prawny. Ponieważ nie majÄ… stacji dokujÄ…cych, po skoÅ„czonej jeździe można je zostawić w dowolnym miejscu, wiÄ™c w praktyce czÄ™sto sÄ… porzucane na Å›rodku chodników czy Å›cieżek rowerowych, powodujÄ…c baÅ‚agan i zagrożenie dla ruchu. Coraz czÄ™stsze sÄ… też potrÄ…cenia i wypadki z udziaÅ‚em elektrycznych hulajnóg, które mogÄ… rozpÄ™dzać siÄ™ do ponad 25 km/h. Dlatego resort infrastruktury już od 2019 roku podejmowaÅ‚ próby uregulowania tego segmentu.
– DziÄ™ki wprowadzeniu przepisów regulujÄ…cych hulajnogi elektryczne ich użytkownicy dostajÄ… jasność odnoÅ›nie do tego, jakimi Å›cieżkami i drogami powinni siÄ™ przemieszczać. Tego dotÄ…d brakowaÅ‚o. W myÅ›l obecnie obowiÄ…zujÄ…cych przepisów każda osoba korzystajÄ…ca z hulajnogi elektrycznej byÅ‚a pieszym, wiÄ™c tak naprawdÄ™ powinna korzystać tylko i wyłącznie z chodnika. To rodziÅ‚o wiele problemów w organizacji ruchu, jak np. kto ma pierwszeÅ„stwo, co siÄ™ stanie w razie wypadku i jak należy siÄ™ zachowywać wzglÄ™dem innych uczestników ruchu drogowego – mówi Borys Pawliczak.
W myÅ›l nowych przepisów, przyjÄ™tych 25 stycznia przez rzÄ…d, użytkownicy hulajnóg elektrycznych powinni poruszać siÄ™ przede wszystkim drogami dla rowerów bÄ…dź Å›cieżkami rowerowymi. Jeżeli ich nie ma, mogÄ… korzystać z jezdni, na której dozwolony jest ruch z prÄ™dkoÅ›ciÄ… maksymalnie 30 km/h. Jazda hulajnogÄ… elektrycznÄ… po chodniku albo drodze dla pieszych bÄ™dzie dozwolona tylko wyjÄ…tkowo, jeżeli chodnik jest usytuowany wzdÅ‚uż jezdni z ograniczeniem prÄ™dkoÅ›ci do 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Ustawodawca zastrzegÅ‚ jednak, że w takim przypadku użytkownik musi zachować szczególnÄ… ostrożność, jechać z prÄ™dkoÅ›ciÄ… zbliżonÄ… do prÄ™dkoÅ›ci poruszania siÄ™ pieszych oraz jest zobowiÄ…zany ustÄ™pować im pierwszeÅ„stwa.
– Również użytkownicy UTO bÄ™dÄ… w pierwszej kolejnoÅ›ci poruszać siÄ™ drogami dla rowerów bÄ…dź też, jeÅ›li takich dróg nie ma, to chodnikami z koniecznoÅ›ciÄ… dostosowania prÄ™dkoÅ›ci do prÄ™dkoÅ›ci pieszego. Użytkownicy urzÄ…dzeÅ„ transportu osobistego nie bÄ™dÄ… mogli korzystać z dróg z ograniczeniem prÄ™dkoÅ›ci do 30 km/h – wyjaÅ›nia menadżer generalny Dott.
Nowa ustawa zabroni użytkownikom hulajnóg elektrycznych przewożenia na nich innych osób, zwierzÄ…t i Å‚adunków. Przepisy na dobre majÄ… uregulować również kwestiÄ™ porzucania takich Å›rodków transportu na chodnikach i trawnikach. To oznacza też możliwość karania mandatem za zÅ‚e parkowanie (w wysokoÅ›ci 100 zÅ‚).
– Hulajnogi w pierwszej kolejnoÅ›ci powinny zostać zaparkowane w miejscach do tego przeznaczonych, czyli najprawdopodobniej bÄ™dÄ… to dedykowane miejsca parkingowe stworzone przez miasto. Natomiast w wypadku, kiedy takich miejsc nie ma, należy zostawić hulajnogÄ™ na chodniku od zewnÄ™trznej strony, jak najdalej od jezdni, i ustawiać je jedna za drugÄ…, równolegle do pasa drogowego, żeby zajmowaÅ‚y jak najmniej części chodnika – mówi Borys Pawliczak. – To dobre posuniÄ™cie ze strony ustawodawcy, które daje jasność użytkownikom, operatorom i miastu, jak zachowywać siÄ™ w sytuacjach, gdy hulajnogi stojÄ… niezgodnie z przepisami.
Nowa ustawa wprowadza opÅ‚atÄ™ za usuniÄ™cie z drogi hulajnogi elektrycznej i parkowanie na parkingu strzeżonym. Stawka ma wynieść – podobnie jak w przypadku rowerów i motorowerów – 118 zÅ‚ za odholowanie i 22 zÅ‚ za każdÄ… dobÄ™ przechowywania. Przewidziano również mandaty m.in. za korzystanie z telefonu podczas jazdy czy jazdÄ™ pod wpÅ‚ywem alkoholu.
Kolejny istotny zapis dotyczy maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci poruszania siÄ™ hulajnogÄ… elektrycznÄ…, która nie może przekroczyć 20 km/h.
– Uważamy ten zapis za bardzo restrykcyjny, ponieważ w wiÄ™kszoÅ›ci krajów europejskich ta maksymalna prÄ™dkość jest nieco wyższa, na poziomie 25 km/h. To nie wydaje siÄ™ wielkÄ… różnicÄ…, natomiast wedÅ‚ug użytkowników różnica w samym wrażeniu z jazdy jest jednak kolosalna – wyjaÅ›nia ekspert. – Jednym z miejsc, po których można poruszać siÄ™ hulajnogami elektrycznymi, sÄ… drogi z ograniczeniem prÄ™dkoÅ›ci do 30 km/h i w takim miejscu 10 km różnicy miÄ™dzy pojazdami może już stwarzać pewne zagrożenie. W przypadku korzystania z drogi dla rowerów taka różnica nie wpÅ‚ywa na to, na ile bezpiecznie bÄ™dÄ… czuli siÄ™ np. rowerzyÅ›ci, którzy za pomocÄ… siÅ‚y mięśni mogÄ… rozwijać podobne prÄ™dkoÅ›ci. Przepisy ograniczajÄ… też maksymalnÄ… prÄ™dkość rowerów elektrycznych do 25 km/h, stÄ…d uważamy, że do tej kwestii ustawodawca podszedÅ‚ bardzo restrykcyjnie.
Menadżer generalny Dott ocenia jednak, że – z tym jednym wyjÄ…tkiem – nowelizacja jest korzystna, powinna uregulować ten segment rynku i przyczynić siÄ™ do zwiÄ™kszenia bezpieczeÅ„stwa na drogach.
– Nie widzimy potrzeby ani koniecznoÅ›ci, by każdy użytkownik e-hulajnogi musiaÅ‚ być ubezpieczony, jeÅ›li tego nie chce, natomiast samo wprowadzenie przepisów i rozpoznanie hulajnogi elektrycznej jako pojazdu daje mu możliwość, by takie ubezpieczenia uzyskać. Do tej pory nie każdy ubezpieczyciel, a wÅ‚aÅ›ciwie prawie żaden w Polsce nie oferowaÅ‚ takiego ubezpieczenia, z którego czy użytkownik, czy operator mógÅ‚ skorzystać. DziÄ™ki nowym przepisom powstaje nowy rynek na to, by wprowadzić dodatkowe usÅ‚ugi zapewniajÄ…ce wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo – ocenia Borys Pawliczak.