Wiadomości branżowe

Konsumenci kupujący w sieci są coraz bardziej wymagający. Dla prawie połowy ważny jest wpływ e-zakupów na środowisko

PrzedÅ›wiÄ…tecznÄ… gorÄ…czkÄ™ od kilkunastu dni widać nie tylko w tradycyjnych sklepach, ale również online. E-konsumenci doceniajÄ… wygodÄ™ i atrakcyjne ceny, ale także coraz uważniej przyglÄ…dajÄ… siÄ™ kwestii ekologii. – Już 35

PrzedÅ›wiÄ…tecznÄ… gorÄ…czkÄ™ od kilkunastu dni widać nie tylko w tradycyjnych sklepach, ale również online. E-konsumenci doceniajÄ… wygodÄ™ i atrakcyjne ceny, ale także coraz uważniej przyglÄ…dajÄ… siÄ™ kwestii ekologii. – Już 35 proc. konsumentów widzi potrzebÄ™ tego, aby sektor e-commerce wdrażaÅ‚ zielone rozwiÄ…zania – mówi Aleksandra Musielak z Konfederacji Lewiatan. Dla blisko poÅ‚owy ten aspekt jest ważny lub nawet bardzo ważny. Te inicjatywy muszÄ… obejmować zarówno ekologiczne formy dostawy, jak i opakowania, które – jak wynika z badaÅ„ – ze wzglÄ™du na zbyt duży rozmiar oraz nadmiar taÅ›my i sztucznych wypeÅ‚niaczy bywajÄ… problematyczne dla polskich e-konsumentów.

83 proc. konsumentów w Polsce ma wysokie lub bardzo wysokie wymagania wobec e-commerce – pokazuje ubiegÅ‚oroczne badanie „Co (u)gryzie e-commerce?” Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej. Oprócz ceny i szybkoÅ›ci dostawy te oczekiwania coraz częściej dotyczÄ… też ekologii.

– E-commerce musi być zielony, musi być bardziej prokonsumencki i ekologiczny. WymuszajÄ… to dwa gÅ‚ówne czynniki. Pierwszym sÄ… zmiany prawne, które inicjuje Unia Europejska, przede wszystkim sÅ‚ynny pakiet Fit for 55, ale również przyjÄ™ta na poziomie miÄ™dzynarodowym Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju. Drugim czynnikiem sÄ… sami konsumenci, którzy sÄ… coraz bardziej Å›wiadomi tego, że kupowane i dostarczane im produkty powinny być proekologiczne. Tak naprawdÄ™ to konsument wymusza dziÅ› zmiany na caÅ‚ym sektorze e-commerce – mówi agencji Newseria Biznes Aleksandra Musielak, dyrektorka Departamentu Rynku Cyfrowego w Konfederacji Lewiatan.

W czasie COVID-19 internetowy handel zanotowaÅ‚ boom – na tym rynku dziaÅ‚a dziÅ› ponad 150 tys. firm oferujÄ…cych dostÄ™p do towarów i usÅ‚ug poprzez swoje e-sklepy i platformy typu marketplace. WedÅ‚ug danych Gemiusa, Polskich BadaÅ„ Internetu oraz IAB Polska („E-commerce w Polsce 2022”) zakupy w sieci robi 77 proc. Polaków (przy czym 60 proc. regularnie) w porównaniu z 62 proc. w 2019 roku. Jak szacuje firma doradcza PwC, wartość polskiego e-commerce wynosi ok. 109 mld zÅ‚, a do 2027 roku wzroÅ›nie do 187 mld zÅ‚. Jego udziaÅ‚ w sprzedaży detalicznej siÄ™gnie 17 proc.

A to już wiesz?  MichaÅ‚ SzczygieÅ‚: ChcÄ™ wydać utwory, jakich nie uÅ›wiadczymy wÅ›ród polskich wykonawców. BÄ™dÄ… to prawdziwe „bomby emocjonalne” w moim dorobku

 Polska jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijajÄ…cych siÄ™ rynków, jeÅ›li chodzi o branżę e-commerce. Wraz ze wzrostem sprzedaży w tym kanale rozwija siÄ™ również branża opakowaniowa, która oferuje proekologiczne rozwiÄ…zania, także dla firm dziaÅ‚ajÄ…cych w sektorze sprzedaży online – mówi Agnieszka Talecka, odpowiedzialna za dziaÅ‚ innowacji oraz sprzedaż i marketing w DS Smith.

Z ubiegÅ‚orocznego raportu „Green Generation”, opracowanego przez Mobile Institute, wynika, że w kwestii Å›wiadomoÅ›ci zagrożeÅ„ ekologicznych w czasie pandemii nastÄ…piÅ‚a wyraźna zmiana – o ile jeszcze w 2020 roku tylko 47 proc. Polaków zgadzaÅ‚o siÄ™ z tym, że klimat siÄ™ ociepla, o tyle w ubiegÅ‚ym roku ten odsetek wzrósÅ‚ już do 68 proc., czyli aż o 21 pp. W tym samym czasie (o 15 pp., do 62 proc.) wzrósÅ‚ też odsetek Polaków, którzy martwiÄ… siÄ™ o przyszÅ‚ość nastÄ™pnych pokoleÅ„ w kontekÅ›cie ekologii i zmian Å›rodowiska. Te proekologiczne postawy przekÅ‚adajÄ… siÄ™ również na zakupy polskich konsumentów, także w internecie. Raport „E-commerce w Polsce 2022” wskazuje, że niemal dla poÅ‚owy respondentów wpÅ‚yw formy dostawy i zwrotu na Å›rodowisko jest ważny lub bardzo ważny, przy czym wiÄ™cej takich odpowiedzi padÅ‚o ze strony kobiet.

– Z badaÅ„ przeprowadzonych przez KonfederacjÄ™ Lewiatan we wspóÅ‚pracy z firmÄ… DHL wynika, że 35 proc. konsumentów widzi potrzebÄ™ tego, aby sektor e-commerce wdrażaÅ‚ zielone rozwiÄ…zania – mówi Aleksandra Musielak. – Oprócz ceny czy szybkoÅ›ci dostawy te proekologiczne rozwiÄ…zania stajÄ… siÄ™ dziÅ› pewnym wyróżnikiem firm dziaÅ‚ajÄ…cych w tej branży. Dlatego firmy skupiajÄ… siÄ™ m.in. na tym, żeby zapewnić ekologiczne opakowania, a badania pokazujÄ…, że konsumenci rzeczywiÅ›cie tego wymagajÄ…. Ponad 60 proc. oczekuje, żeby te opakowania byÅ‚y ekologiczne, biodegradowalne i Å¼eby nie byÅ‚y przeÅ‚adowane.

– Niedopasowane do wielkoÅ›ci zawartoÅ›ci opakowania stanowiÄ… jedno z najwiÄ™kszych wyzwaÅ„, jeÅ›li chodzi o branżę opakowaniowÄ… w kanale e-commerce – dodaje Agnieszka Talecka. – Zbyt duże opakowania to zbyt dużo materiaÅ‚u wykorzystanego do ich wyprodukowania i zbyt dużo wypeÅ‚niaczy, które sÄ… umieszczane w Å›rodku. To też zbyt duże iloÅ›ci powietrza, które później niepotrzebnie wysyÅ‚amy na drogi i za które konsument pÅ‚aci.

Z danych UKE wynika, że w 2021 roku wolumen dostarczonych przesyÅ‚ek kurierskich siÄ™gnÄ…Å‚ 776 mln sztuk, co oznacza, że każdego dnia do rÄ…k polskich konsumentów trafiaÅ‚y Å›rednio 2 mln paczek. W zbyt dużych opakowaniach do polskich konsumentów dostarczanych jest też ponad 40 mln m3 powietrza. To tak, jakby Polacy zapÅ‚acili za wysÅ‚anie powietrza zgromadzonego w 13,5 tys. basenów olimpijskich – pokazaÅ‚y badania przeprowadzone na zlecenie DS Smith. Wynika z nich również, że pakowanie przesyÅ‚ek w Åºle dopasowane pudeÅ‚ka co roku generuje prawie 2,5 mln dodatkowych kursów samochodów dostawczych, co przekÅ‚ada siÄ™ na ponad 42 tys. ton zbÄ™dnego CO2.

A to już wiesz?  Magda Gessler: Seniorzy powinni zostac w domach. Jesli ich zabraknie, wnuki zostana pozbawione dziadk?w i babc

Równie dużym problemem Å›rodowiskowym sÄ… materiaÅ‚y wykorzystywane do pakowania paczek. Ze wzglÄ™du na ich zbyt duży rozmiar w Polsce marnuje siÄ™ rocznie blisko 89 tys. t tektury i ok. 333 mln mkw. taÅ›my klejÄ…cej.

– Dla zobrazowania skali problemu mówimy tu o iloÅ›ci taÅ›my klejÄ…cej odpowiadajÄ…cej niemal powierzchni Krakowa. W zbyt dużych opakowaniach marnuje siÄ™ taka ilość wypeÅ‚niaczy, która wystarczyÅ‚aby do zapeÅ‚nienia po brzegi Stadionu Narodowego aż 41 razy – mówi ekspertka DS Smith.

Ponad 60 proc. internautów zwraca uwagÄ™ na ekologiczność opakowaÅ„. W Allegro też widzimy ten trend, dlatego proponujemy opakowania pochodzÄ…ce z recyklingu i nadajÄ…ce siÄ™ do ponownego przetworzenia, które można kupić bez dodatkowej marży – mówi Magdalena Andrejczuk z Allegro.

Z ubiegÅ‚orocznego raportu „Green Generation”, który powstaÅ‚ przy wspóÅ‚udziale Allegro, wynika, że aż 85 proc. polskich internautów i 77 proc. e-kupujÄ…cych zauważa podczas zakupów w sieci różne nieekologiczne praktyki sklepów. Co ciekawe wedÅ‚ug badania Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej e-konsumenci sÄ… nawet bardziej wyczuleni na kwestiÄ™ ekologii niż ci tradycyjni. Jedynie 24 proc. z nich nie dostrzegaÅ‚o nieekologicznych praktyk w tym kanale sprzedażowym.

KupujÄ…cy zwracajÄ… uwagÄ™ m.in. na nieekologiczne formy dostawy i nieoptymalne pakowanie przesyÅ‚ek. Z badaÅ„ zleconych przez DS Smith wynika, że 40 proc. polskich konsumentów zdarza siÄ™ odbierać paczki, które sÄ… zbyt duże w stosunku do wysÅ‚anego produktu, a 43 proc. uważa, że sprzedawcy używajÄ… do ich spakowania zbyt dużej iloÅ›ci taÅ›my. Tymczasem dziÅ› konsument oczekuje czegoÅ› wrÄ™cz przeciwnego – ograniczenia materiaÅ‚ów używanych do pakowania. Blisko poÅ‚owa (46 proc.) chce też otrzymywać zamawiane produkty w opakowaniach pochodzÄ…cych z recyklingu.

– W kwestii rozwoju e-commerce bÄ™dziemy obserwować rosnÄ…cÄ… Å›wiadomość i oczekiwania ze strony konsumentów i caÅ‚ego otoczenia. To na pewno bÄ™dzie kierunek, w którym wszyscy bÄ™dziemy zmierzać – mówi Magdalena Andrejczuk.

A to już wiesz?  RPO: Na pomoc psychologiczną w Polsce dzieci i młodzież czekają miesiącami. Brakuje psychiatrów i psychologów w publicznej służbie zdrowia

– E-commerce to jest sektor, na który skÅ‚ada siÄ™ kilka branż, czyli m.in. branża produkcyjna, sklepy i platformy internetowe, firmy zapewniajÄ…ce pÅ‚atnoÅ›ci, aż po logistykÄ™. I wszystkie te firmy starajÄ… siÄ™ dziaÅ‚ać na rzecz zrównoważonego rozwoju, coraz częściej wdrażajÄ… zielone, sprzyjajÄ…ce ekologii rozwiÄ…zania – dodaje Aleksandra Musielak. 

Inne wymieniane przez niÄ… inicjatywy to m.in. przechodzenie firm kurierskich na elektryczne i hybrydowe floty samochodów, a także szerokie upowszechnianie automatów paczkowych.

WedÅ‚ug badaÅ„ przeprowadzonych przez szwajcarski uniwersytet sprzedaż przez internet odpowiada za 1,5–3 razy mniej emisji gazów cieplarnianych w porównaniu do tradycyjnego sklepu. JeÅ›li weźmiemy do tego najpopularniejszÄ… formÄ™ dostawy w Allegro, czyli dostawÄ™ do punktów i automatów paczkowych, to tym bardziej ten Å›lad wÄ™glowy, oddziaÅ‚ywanie na Å›rodowisko jest mniejsze – mówi Magdalena Andrejczuk.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy