Wiadomości branżowe

Nadchodzące lata będą okresem wielkich inwestycji na kolei. Firmy budowlane przygotowują się na kumulację projektów

– Segment inwestycji kolejowych jest bardzo istotny dla firm wykonawczych. PKP PLK to drugi po wzglÄ™dem wielkoÅ›ci zamawiajÄ…cy w Polsce, a wartość portfela zamówieÅ„, którym dysponuje,

– Segment inwestycji kolejowych jest bardzo istotny dla firm wykonawczych. PKP PLK to drugi po wzglÄ™dem wielkoÅ›ci zamawiajÄ…cy w Polsce, a wartość portfela zamówieÅ„, którym dysponuje, to ponad 70 mld zÅ‚ w obecnej perspektywie finansowej UE – mówi Artur Popko, prezes zarzÄ…du Budimeksu. NajwiÄ™ksza grupa budowlana w Polsce stawia mocny akcent na kolej. JednÄ… z najwiÄ™kszych inwestycji w tym segmencie jest warta 1,4 mld zÅ‚ przebudowa wÄ™zÅ‚a kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach, realizowana przy wsparciu unijnych funduszy. To także jeden z najbardziej skomplikowanych projektów PKP PLK.

Ten i przyszÅ‚y rok majÄ… być w Polsce okresem wielkich inwestycji na kolei. Do koÅ„ca 2021 roku PKP Polskie Linie Kolejowe SA majÄ… ogÅ‚osić postÄ™powania przetargowe na roboty budowlane o Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci ok. 17 mld zÅ‚. BÄ™dzie to gÅ‚ównie koÅ„czenie zadaÅ„ wynikajÄ…cych z Krajowego Programu Kolejowego na lata 2014–2020, ale też rozpoczÄ™cie zadaÅ„ z nowej perspektywy na lata 2021–2027. 

 Perspektywy przed tym segmentem inwestycji sÄ… ogromne. Zapowiedzi zamawiajÄ…cego, czyli PKP PLK, mówiÄ… o co najmniej 10 mld zÅ‚ rocznie na przebudowy czy nowe inwestycje zwiÄ…zane z kolejÄ…, a wiÄ™c jest to ogromny program inwestycyjny – mówi agencji Newseria Biznes Artur Popko. 

– Przygotowujemy siÄ™ do nowej perspektywy finansowej UE, mamy wiele projektów, które już sÄ… na etapie dokumentacji, pozyskiwania pozwoleÅ„ na budowÄ™. Kiedy tylko nowa perspektywa zostanie zdefiniowana, bÄ™dziemy mogli ogÅ‚aszać przetargi i wprowadzać wykonawców na plac budowy – mówi Arnold Bresch, czÅ‚onek zarzÄ…du PKP PLK. – Liczymy, że ta nowa perspektywa nie bÄ™dzie dla nas gorsza niż poprzednia i nie bÄ™dziemy mieć doÅ‚ka inwestycyjnego. Poprzednia zostaÅ‚a źle odebrana przez rynek, bo nie byÅ‚o łącznika miedzy tÄ… i poprzedniÄ… perspektywÄ…, co spowodowaÅ‚o utratÄ™ dwóch–trzech lat i wielkie spiÄ™trzenie inwestycji w tej chwili.

Zgodnie z harmonogramem opublikowanym przez PKP PLK wiÄ™kszość tegorocznych przetargów jest zaplanowana na drugie póÅ‚rocze. W III kwartale br. planowane sÄ… m.in. duże przetargi na przebudowÄ™ odcinków KoÅ›cierzyna–Somonino i Somonino–Kartuzy oraz stacji SÅ‚upsk. NajwiÄ™cej, bo aż 10 przetargów, ma jednak zostać uruchomionych w IV kwartale br. Łącznie PKP PLK uruchomiÄ… w tym roku procedury wyÅ‚aniania firm wykonawczych na realizacjÄ™ kilkudziesiÄ™ciu dużych zadaÅ„ inwestycyjnych.

A to już wiesz?  Rośnie konsumpcja aronii w Polsce i na świecie. Mimo to uprawa jest na granicy opłacalności

– Inwestycje kolejowe sÄ… bardzo skomplikowane z uwagi na to, że 95 proc. z nich jest realizowanych pod ciÄ…gÅ‚ym ruchem taboru kolejowego. SÄ… prowadzone gÅ‚ównie w godzinach nocnych, podczas zamknięć przejazdów pociÄ…gów, co sprawia, że sÄ… trudne i skomplikowane technicznie – podkreÅ›la Artur Popko.

Budimex zakoÅ„czyÅ‚ 2020 rok z portfelem zamówieÅ„ wartym 12,7 mld zÅ‚, w którym najwiÄ™kszÄ… wartość miaÅ‚y projekty infrastrukturalne (37 proc.) i kolejowe (32 proc.). W ubiegÅ‚ym roku podpisaÅ‚ nowe umowy na rekordowe 9 mld zÅ‚, do czego przyczyniÅ‚o siÄ™ m.in. pozyskanie kontraktu kolejowego na przebudowÄ™ stacji Warszawa Zachodnia za 1,8 mld zÅ‚. Ta inwestycja ruszyÅ‚a jesieniÄ… ub.r.

Jak wskazuje prezes spóÅ‚ki, do skomplikowanych i trudnych inwestycji zalicza siÄ™ też realizowana przez Budimex przebudowa wÄ™zÅ‚a kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach, który jest jednym z najważniejszych na ÅšlÄ…sku. ZbiegajÄ… siÄ™ w nim linie kolejowe ważne dla ruchu regionalnego, krajowego, a także połączeÅ„ miÄ™dzynarodowych.

Przebudowa wÄ™zÅ‚a obejmuje m.in. wymianÄ™ okoÅ‚o 50 km torów i sieci trakcyjnej, zamontowanie nowych urzÄ…dzeÅ„ sterowania ruchem, budowÄ™ nowych mostów i wiaduktów, wymianÄ™ 119 rozjazdów, przebudowÄ™ stacji, peronów oraz trzech przejazdów kolejowo-drogowych. Warta 1,4 mld zÅ‚ inwestycja, którÄ… PKP PLK realizujÄ… przy wsparciu unijnych funduszy, ma siÄ™ zakoÅ„czyć w październiku 2023 roku.

– To jedna z najwiÄ™kszych inwestycji realizowanych przez PKP PLK. Zakres robót jest ogromny i bardzo skomplikowany, bo prowadzimy je na terenach kopalni i na bardzo zurbanizowanym terenie Górnego ÅšlÄ…ska – wyjaÅ›nia prezes Budimeksu.

– Jest to olbrzymi projekt inwestycyjny dofinansowany z funduszu CEF „ŁączÄ…c EuropÄ™”. To też jeden z wiÄ™kszych kontraktów, który podpisaliÅ›my jako spóÅ‚ka – dodaje Arnold Bresch.

W ubiegÅ‚ym tygodniu kolejowa spóÅ‚ka poinformowaÅ‚a, że przebudowa czechowickiego wÄ™zÅ‚a jest już prawie na póÅ‚metku. Na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest nowy peron, w przebudowie sÄ… też tor i sieć trakcyjna. Nowe perony i przejÅ›cie podziemne powstajÄ… też w GoczaÅ‚kowicach-Zdroju. Widać także konstrukcjÄ™ nowego mostu nad Wisłą, którym można bÄ™dzie przejechać w 2022 roku. Jak dotÄ…d Budimex zmodernizowaÅ‚ już siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzekÄ… IÅ‚ownicÄ…. Ze wzglÄ™du na skalÄ™ prac w realizacjÄ™ projektu jest w tej chwili zaangażowanych ponad 250 pracowników i kilkadziesiÄ…t maszyn.

A to już wiesz?  Ewa Mielnicka: Narzeczony podpowiada mi, jak sie ubrac

DziÄ™ki tej inwestycji podróże pociÄ…giem w regionie majÄ… być szybsze i wygodniejsze. SkÅ‚ady pasażerskie pojadÄ… po zmodernizowanych torach z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 160 km/godz., a towarowe – do 120 km/godz. O bezpieczeÅ„stwo zadbajÄ… dyżurni ruchu w nowoczesnym centrum sterowania, które ma zostać uruchomione pod koniec 2021 roku. Linie kolejowe bÄ™dÄ… dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej, co usprawni chociażby miÄ™dzynarodowy transport towarów miÄ™dzy polskimi portami a poÅ‚udniem Europy.

Potrzeb na kolei jest mnóstwo. Robimy wszystko, żeby poprawić konkurencyjność przewozów towarowych i przejmować towary z dróg do pociÄ…gów. To jest też zapewnienie pracy dla naszych portów, bo wiele naszych projektów jako gÅ‚ówne zadanie ma wÅ‚aÅ›nie poprawÄ™ dostÄ™pu do portów. Ten projekt, mimo że jesteÅ›my na ÅšlÄ…sku, z naszego punktu widzenia jest pierwszym etapem sprawnej komunikacji do GdaÅ„ska czy Szczecina – mówi czÅ‚onek zarzÄ…du PKP PLK.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy