Jest juz powszechnym zjawiskiem, ze polscy wykonawcy muzyki r?znych gatunk?w, opr?cz nagrywania i sprzedazy swojej tw?rczosci, angazuja sie w projektowanie, produkcje i dystrybucje odziezy i gadzet?w. To juz nie tylko koszulki z tras koncertowych i te z grafika wydanych plyt. Mowa o kompletnych kolekcjach odziezowych damskich, meskich, a nawet dzieciecych, na wszystkie sezony, lacznie z butami i akcesoriami. Okazuje sie, ze dla niekt?rych z muzyk?w jest to podstawowe zr?dlo dochod?w, kt?re umozliwia im uprawianie sztuki.
Mozna byloby nad tym ubolewac, gdyby nie fakt, ze sami zainteresowani, czyli przedsiebiorczy muzycy, doskonale odnajduja sie w takich realiach. Popyt zas potwierdza potrzeby fan?w, kt?rzy chetnie korzystaja z oferty swoich idoli i kierujac sie r?znymi motywami, kupuja sygnowane przez muzyk?w ubrania.
Pokaz napis!
Jednym z powod?w powodzenia kolekcji jest fakt, ze mlodziez od zawsze lubi manifestowac swoje muzyczne gusta, a wtajemniczeni czlonkowie poszczeg?lnych subkultur rozpoznaja sie za pomoca symboli. Kiedys bycie punkiem, metalem, rastafarianinem wyr?znialo w tlumie, a byl czas kiedy r?wniez swiadczylo o odwadze. Czasy sie zmienily, zrobilo sie swobodnie i kolorowo, ale potrzeba identyfikacji i oryginalnosci pozostala. Strojem nadal mozna zademonstrowac swoje przekonania, fantazje, poczucie humoru lub dystans do siebie i innych.
Doskonale w nowych trendach odnajduje sie nurt hip-hopowy. Jego odbiorcy to juz nie tylko mlodziez. Kiedy hip-hop objawil sie w Polsce w latach 80 tych, sluchali go faktycznie gl?wnie uczniowie. Dzis to dorosli pracujacy ludzie, z wlasnymi pieniedzmi, wciaz wierni stylowi, w dodatku z precyzyjnymi wymaganiami dotyczacymi swojego wygladu. To oni obok mlodziezy sa klientami sklep?w odziezowych takich muzyk?w jak: Tede i jego marki PLNY, Wojciecha „Sokola” Sosnowskiego i jego PROSTO, Respekt Wear zwiazanego z Molesta, El Polako Luxury Wear firmowanego przez Don Guralsko, 5g rapera Wlodiego, PFK Kompany tworzonego przez Fokusa znanego z Paktofoniki, Koki sygnowanej przez Pezeta, Ganja Mafii tworzonej przez Kalego, Chada Procederu tworzonego przez Tomasza Chade i wielu innych, bo to naprawde tylko najbardziej popularne z dziesiatek odziezowych biznes?w, kt?re rozwijaja polscy muzycy hip-hopowej sceny.
Pomysl sprzedazy kolekcji odziezowych przez muzyk?w, przywedrowal do Polski ze Stan?w Zjednoczonych. Hip-hopowy gwiazdor 50 Cent, w 2003 roku stworzyl marke ubraniowa G-Unit Clothing Company, wkr?tce inkasujac ze sprzedazy ponad 20 mln dol. rocznie. Nowojorski raper Jay-Z w 1999 r. zalozyl Roca Wear, kt?ra tak spektakularnie rozwinal (m.in. stworzyl specjalna linie dla kobiet, kt?rej twarza zostala wschodzaca gwiazda hip-hopu Ciara), ze w 2007 r. za sprzedaz w niej udzial?w dostal az 204 mln dol. i prawo do dalszego zarzadzania marka. Kilkanascie milion?w dolar?w rocznie zysku przynosza ubrania sygnowane marka Rich & Infamous Snoop Doga czy Sean Jean Puffa Daddyâego.
Gadzety smieszne, straszne i sexi
Duza grupa muzyk?w, nie podejmuje sie rozkrecania odziezowych biznes?w. Decyduje sie jednak na produkcje niezwyklych gadzet?w, przeznaczonych dla najwierniejszych fan?w. Charakterystyczne dla danego artysty lub zespolu przedmioty, utrzymane sa w niezwyklej czesto stylistyce i odwoluja sie do okreslonego poczucia humoru i kregu zainteresowan.
W roku 2009, niemiecka grupa Rammstein wydala album „Liebe ist fĂzr Alle da” r?wniez w wersji de luxe, w kt?rej znalazly sie kajdanki oraz zestaw dziesieciu sztucznych penis?w w barwach r?zu i czerwieni. Zestaw byl adresowany wylacznie do fanek i sprzedawany tylko w okresie gwiazdkowym.
R?wniez z mysla o swiatecznych prezentach, grupa Slayer wyprodukowala w zeszlym roku kolekcje swetr?w, kt?rych wz?r z pentagram?w i czaszek ukladal sie w tzw. wz?r norweski. zartem sa gadzety takie jak zaslona lazienkowa z podobizna Justina Biebiera, czy kieszonkowy mlynek do mielenia np. tytoniu – pomysl grupy Wavves.
Bardzo serio wyglada natomiast oferta zespolu Kiss, kt?ry oferuje swoim fanom cala linie produkt?w zwiazanych ze smiercia. To m.in. trumny, kt?rych ceny zaczynaja sie od 3 tys. dolar?w, a takze urny na prochy, r?wniez dla zwierzat, gromnice, karty modlitewne, drukowane klepsydry.
Zrobic latwo, ale jak sprzedac?
W Polsce nieliczni, jak np. TEDE czy Wojciech „Sok?l” Sosnowski posiadaja stacjonarne salony z wlasna marka odziezowa, niekt?rzy maja wlasne witryny internetowe, a wiekszosc korzysta z opcji sprzedazy w sklepach on-line. Aspiracja kazdego z tw?rc?w jest, by stworzyc kolekcje unikalna. Napisy i loga – stanowia znaki rozpoznawcze, kt?rych szukaja fani i po kt?rych sie rozpoznaja. Spodnie, koszulki, bluzy produkowane sa najczesciej w niewielkich seriach.
„Sprzedajemy nie tylko muzyke, ale i styl zycia, a wiec co za tym idzie odziez i r?zne gadzety. Wszystko jest kwestia dostrzegania potrzeb i mozliwosci zakupowych grupy docelowej. Nie kazdy produkt sprawdzi sie we wszystkich srodowiskach. Na szczescie odziez zawsze byla dobrym nosnikiem informacji i sposobem identyfikacji z ulubionym artysta, wiec jest powszechnie wykorzystywana przez wielu artyst?w. Czesto doch?d z tytulu sprzedazy tekstyli?w przewyzsza sprzedaz muzyki, ale to juz zupelnie inna historia” – dodaje Kamil Jaczynski, dyrektor wykonawczy wytw?rni muzycznej Wielkie Jol, kt?rej wlasciciel Tede ma swoja marke odziezowa PLNY Textylia.
Pomysl poszerzenia swojej oferty i sprzedazy nie tylko muzyki, przypada do gustu muzykom r?znych styl?w. Zaprojektowana przez Cleo marka Slavica to m.in. slynne z teledysku sp?dniczki z folkowym motywem, a jazzowa formacja Jazzpospolita opr?cz plyt sprzedaje torby w stylu eko z zabawnymi, przyciagajacymi uwage napisami.
To po prostu jest sprawdzona idea, kt?ra najwyrazniej podoba sie fanom. Nie ma potrzeby brac sie za projektowanie i produkcje calej kolekcji odziezowej. To ogromne przedsiewziecie i nie kazdy muzyk ma czas, umiejetnosci i przede wszystkim ochote, aby zajac sie przemyslem odziezowym. Na poczatek warto pomyslec o gadzetach – koszulki, torby, czapki, chustki, zawieszki, kubki, a nawet skarpety. Sa platformy takie jak NuPlays, kt?re pomoga je wyprodukowac i sprzedac. Klienci, kt?rzy regularnie odwiedzaja platforme, cenia muzyke i inwencje tw?rc?w. Mozliwosci sa w zasadzie nieograniczone i tylko od muzyk?w zalezy, czym zechca zaskoczyc fan?w i jak o nich zadbac. Na pewno warto, aby muzycy mysleli o rozwijaniu muzycznego biznesu, takie sa bowiem potrzeby rynku i fan?w, a narzedzia do tego sa powszechnie dostepne.
dostarczyl infoWire.pl