Data publikacji: 2017-02-21
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Obraz Pawła Kowalewskiego w Muzeum sztuki polskiej w Niemczech
Kategoria: Sztuka, LIFESTYLE
W zbiorach Muzeum Jerke pojawiÅ‚a siÄ™ praca polskiego artysty PawÅ‚a Kowalewskiego – „Patologiaâ€, olej na płótnie z 1987 roku. Praca ta powstaÅ‚a w burzliwym okresie mÅ‚odzieÅ„czym artysty. Ma charakter niezwykle osobisty, intymny, o dużym Å‚adunku emocjonalnym.

Obraz Pawła Kowalewskiego w Muzeum sztuki polskiej w Niemczech
W zbiorach Muzeum Jerke pojawiÅ‚a siÄ™ praca polskiego artysty PawÅ‚a Kowalewskiego – „Patologiaâ€, olej na płótnie z 1987 roku. Praca ta powstaÅ‚a w burzliwym okresie mÅ‚odzieÅ„czym artysty. Ma charakter niezwykle osobisty, intymny, o dużym Å‚adunku emocjonalnym. Pokazuje trudnÄ…, miÅ‚osnÄ… relacjÄ™ dwójki mÅ‚odych ludzi, intensywnÄ…, peÅ‚nÄ… wzlotów i upadków. Szyba miÄ™dzy nimi jest barierÄ… dla uczuć, konsensusu, harmonii. Jest to ciÄ…gÅ‚e zbliżanie siÄ™ i oddalanie, bliskość i rozstanie, nieustajÄ…ce napiÄ™cie.
Muzeum Jerke w Recklinghausen powstało w kwietniu 2016 roku i jest pierwszym zagranicznym muzeum poświęconym polskiej sztuce awangardowej. Jego założycielem i właścicielem jest niemiecki kolekcjoner dr Werner Jerke, który jest posiadaczem jednej z największych kolekcji sztuki współczesnej. Muzeum prezentuje polską sztukę nowoczesną, od malarstwa przez grafikę, rysunek po rzeźbę.
Â
Â
Paweł Kowalewski (ur. 1958 w Warszawie)
 http://pawelkowalewski.plÂ
W latach 1978-1983 studiował na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w pracowni Stefana Gierowskiego. Od 1985 jest wykładowcą na Wydziale Wzornictwa warszawskiej ASP, obecnie ze stopniem doktora habilitowanego. Już w trakcie studiów silnie zaangażował się w rozwój niezależnej sceny artystycznej, a początek jego kariery upłynął pod znakiem działalności w Gruppie. Wraz z cyklem Fin de siècle z 1992 roku Paweł Kowalewski zasadniczo porzucił malarstwo, koncentrując się na pracach o charakterze interdyscyplinarnym i performatywnym.
Od poczÄ…tku swojej drogi twórczej PaweÅ‚ Kowalewski rozwijaÅ‚ koncepcjÄ™ „sztuki osobistej, czyli prywatnejâ€, pozostajÄ…cej w silnym połączeniu z życiem samego artysty, ale także odnoszÄ…cej siÄ™ do problemów, które umieszczajÄ… każdego widza w kontekÅ›cie uniwersalnym. Równie istotnym elementem twórczoÅ›ci PawÅ‚a Kowalewskiego jest wymiar polityczny, który z czasem staÅ‚ siÄ™ osiÄ… jego programu. PoczÄ…tkowo wyrażaÅ‚o siÄ™ to w ogólnym kierunku dziaÅ‚alnoÅ›ci Gruppy oraz pojedynczych dzieÅ‚ach, takich jak Mon cheri Bolscheviq czy Zdzicho skacze co noc z butelkami z benzynÄ…, by stopniowo ewoluować w stronÄ™ prac wpisujÄ…cych siÄ™ w dyskurs antytotalitarny, takich jak cykl Nie wolno! oraz Symulator totalitaryzmu.
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Sztuka #LIFESTYLE