Wiadomości branżowe

Ostatnie lata przyniosły wysyp start-upów sektora foodtech. Rozwój rynku napędza rosnąca świadomość konsumentów

Rynek foodtech może zanotować w najbliższych kilku latach ponad 50-proc. wzrost przychodów – przewidujÄ… analitycy. Innowacje w sektorze żywnoÅ›ci kreujÄ… dziÅ› przede wszystkim start-upy, których nie ma może na rynku

Rynek foodtech może zanotować w najbliższych kilku latach ponad 50-proc. wzrost przychodów – przewidujÄ… analitycy. Innowacje w sektorze żywnoÅ›ci kreujÄ… dziÅ› przede wszystkim start-upy, których nie ma może na rynku dużo, ale w szybkim tempie ich przybywa. ZajmujÄ… siÄ™ dziÅ› m.in. wytwarzaniem roÅ›linnych zamienników miÄ™sa, po które konsumenci siÄ™gajÄ… coraz chÄ™tniej, ale też upcyklingiem żywnoÅ›ci i ograniczaniem marnotrawstwa. SÄ… też obszary bardziej zaawansowane, takie jak miÄ™so hodowane w laboratoriach czy druk 3D jedzenia. – Wiele osób myÅ›li, że to może jakaÅ› przemijajÄ…ca moda, ja myÅ›lÄ™, że to już zmiana, której nie da siÄ™ zatrzymać – mówi Piotr Grabowski z foodtech.ac. Co istotne, podobnie podchodzÄ… do tego inwestorzy, którzy chcÄ… wspierać ten biznes.

Innowacje w sektorze żywnoÅ›ci najczęściej dotyczÄ… dziÅ› roÅ›linnych zamienników miÄ™sa i nabiaÅ‚u, ale to już nie jest jedyny obszar, bo od tego ta rewolucja siÄ™ zaczęła. Coraz wiÄ™ksza jest Å›wiadomość spoÅ‚eczna konsumentów i to w różnych grupach wiekowych. RoÅ›linnymi zamiennikami interesuje siÄ™ nie tylko pokolenie mÅ‚odych, generacja Z, ale coraz częściej silver generation. Te produkty trafiajÄ… do koszyków konsumentów z bardzo wielu grup wiekowych – ocenia w rozmowie z agencjÄ… Newseria Innowacje Piotr Grabowski, wspóÅ‚zaÅ‚ożyciel akceleratora start-upów dziaÅ‚ajÄ…cych w sektorze żywnoÅ›ci foodtech.ac.

To wÅ‚aÅ›nie Å›wiadomość konsumentów napÄ™dza ten rynek. Kolejne czynniki to m.in. regulacje dotyczÄ…ce bezpieczeÅ„stwa żywnoÅ›ci, dobrostanu zwierzÄ…t i dążenie do minimalizacji zjawiska marnowania żywnoÅ›ci. 

– Widzimy coraz wiÄ™cej start-upów zajmujÄ…cych siÄ™ obszarem niemarnowania żywnoÅ›ci czy ponownego wykorzystania odpadów poprodukcyjnych, bo czÄ™sto w wyniku produkcji jednych produktów pozostaje coÅ›, co jeszcze można wykorzystać w innych produktach, np. zdrowych batonach musli. Dzisiaj nazywamy to upcyklingiem żywnoÅ›ci – mówi ekspert foodtech.ac.

PrzykÅ‚adem może być wykorzystywanie fusów po kawie, resztek owoców i warzyw czy czerstwego chleba, czym zajmujÄ… siÄ™ już polskie start-upy. 

A to już wiesz?  Karolina Gilon: "Love Island" nie ma konkurencji. Kiedy weszlam do tej wilii w Hiszpanii, poczulam, ze rozwine tam skrzydla, ze to bedzie moje piec minut

 Przed nami wiele technologii bardziej zaawansowanych, które też już widzimy na Zachodzie, jak miÄ™so hodowane komórkowo, mleko wytwarzane z enzymów w laboratoriach lub druk jedzenia 3D. Takie technologie już sÄ… np. w Izraelu i bÄ™dÄ… siÄ™ do nas wdzierać coraz szybciej – mówi Piotr Grabowski

Kolejny perspektywiczny obszar to szukanie prozdrowotnych produktów żywnoÅ›ciowych i wykorzystywanie ich w codziennej diecie. PrzykÅ‚adem mogÄ… być konopie, wczeÅ›niej wiÄ…zane przede wszystkim z przemysÅ‚em tekstylnym.

– Jest jeszcze bardzo wiele rzeczy, o których nam siÄ™ nie Å›niÅ‚o, że bÄ™dziemy z nich robić żywność, przetwarzać je na biaÅ‚ka, tak że to jest bardzo dobry poczÄ…tek – ocenia wspóÅ‚zaÅ‚ożyciel foodtech.ac.

WedÅ‚ug Emergen Research Å›wiatowy rynek foodtech w 2019 roku byÅ‚ wyceniany na ponad 220 mld dol. Do 2027 roku jego przychody majÄ… jednak przekroczyć puÅ‚ap 342 mld dol. Dlatego ten obszar coraz częściej trafia w centrum zainteresowania spoÅ‚ecznoÅ›ci innowatorów. Moda na innowacje w sektorze żywnoÅ›ci przyszÅ‚a do nas z Zachodu, a krajowe start-upy najszybciej podchwyciÅ‚y temat. 

W ciÄ…gu ostatnich czterech lat w Europie Åšrodkowo-Wschodniej pojawiÅ‚o siÄ™ okoÅ‚o 300 start-upów dziaÅ‚ajÄ…cych w tym obszarze. Może siÄ™ to wydawać niedużo, bo start-upy technologiczne, IT liczymy raczej w tysiÄ…cach, dziesiÄ…tkach tysiÄ™cy, ale myÅ›lÄ™, że jest to bardzo dobry zaczynek, bo jeszcze kilka lat temu nie byÅ‚o tu żadnego takiego podmiotu – mówi Piotr Grabowski.

Za tym idzie także zainteresowanie inwestorów, którzy dziÅ› coraz częściej patrzÄ… na proÅ›rodowiskowe i prospoÅ‚eczne zyski ze swoich inwestycji, nie tylko na twarde liczby. Akcelerator foodtech.ac ma wÅ‚aÅ›nie za zadanie m.in. łączyć innowatorów z inwestorami i ich funduszami. We wrzeÅ›niu przeprowadziÅ‚ szóstÄ… rundÄ™ inwestycyjnÄ…. W poprzednich piÄ™ciu przez ten proces przeszÅ‚o 27 start-upów, z których wiÄ™kszość dziaÅ‚a na rynku, a osiem pozyskaÅ‚o finansowanie inwestorów i znacznie przyspieszyÅ‚o dziaÅ‚alność. NajwiÄ™ksza spóÅ‚ka z portfolio foodtech.ac to Apollo RoÅ›linny Qurczak, produkujÄ…cy roÅ›linne substytuty produktów z miÄ™sa drobiowego, takich jak stripsy, kebab, gyros czy burgery,

A to już wiesz?  Polska turystyka roÅ›nie pomimo inflacji. W tym roku tradycyjnie najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszy siÄ™ BaÅ‚tyk

– Marka jest już dostÄ™pna w wielu sieciach handlowych w caÅ‚ej Polsce, a trzy lata temu byÅ‚ to poczÄ…tkujÄ…cy start-up. MyÅ›lÄ™, że każdy po naszej akceleracji ma swojÄ… Å›cieżkÄ™. To, na czym siÄ™ najlepiej znamy i w czym pomagamy, to pozyskiwanie finansowania, dotarcia do inwestorów dla tych start-upów oraz druga rzecz – wejÅ›cie do sieci handlowych skróconÄ… Å›cieżkÄ… – wymienia wspóÅ‚zaÅ‚ożyciel foodtech.ac. – Oprócz tego, co robiÄ… nasi mentorzy, ludzie doÅ›wiadczeni w biznesie, którzy dostarczajÄ… wiedzÄ™ start-upom, jak budować linie produkcyjne, jak skalować produkcjÄ™, jak budować kampanie marketingowe, to megaważnÄ… wartoÅ›ciÄ… jest to, że te start-upy wzajemnie sobie pomagajÄ…. Rynek jest na tyle mÅ‚ody i na tyle jeszcze pojemny, że tutaj każdy bÄ™dzie wygrany w najbliższych latach.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy