Wiadomości branżowe

Pandemia i mrozy zaszkodziły akumulatorom, nawet w nowych autach. Wiele serwisów pozwala za darmo sprawdzić ich stan

Ekstremalne temperatury i zaawansowany wiek samochodu to gÅ‚ówne przyczyny zÅ‚ego stanu akumulatora. W Polsce wiek przeciÄ™tnego auta poruszajÄ…cego siÄ™ po ulicach wynosi 13 lat. Do niedawnych mroźnych dni dochodzi jeszcze pandemia,

Ekstremalne temperatury i zaawansowany wiek samochodu to gÅ‚ówne przyczyny zÅ‚ego stanu akumulatora. W Polsce wiek przeciÄ™tnego auta poruszajÄ…cego siÄ™ po ulicach wynosi 13 lat. Do niedawnych mroźnych dni dochodzi jeszcze pandemia, w wyniku której samochody sÄ… znacznie rzadziej użytkowane. W dodatku wiele osób korzysta z nich na krótkich dystansach, przez co akumulator nie jest w stanie w peÅ‚ni siÄ™ doÅ‚adować i mogÄ… pojawić siÄ™ problemy z uruchomieniem silnika. Dlatego eksperci podkreÅ›lajÄ…, że aby uniknąć awarii, trzeba regularnie kontrolować stan akumulatora w specjalistycznym warsztacie. Wiele z nich udostÄ™pnia takÄ… usÅ‚ugÄ™ bezpÅ‚atnie.

– W ostatnim czasie pojawiÅ‚a siÄ™ caÅ‚a masa czynników, które przyspieszyÅ‚y zużywanie siÄ™ akumulatorów. Warto cofnąć siÄ™ choćby do lata i gorÄ…cego sierpnia, kiedy upaÅ‚y znacznie obciążyÅ‚y akumulatory, powodujÄ…c ich samorozÅ‚adowanie. Natomiast teraz, w okresie zimowym, przy niskich temperaturach pojawiajÄ… siÄ™ problemy z uruchomieniem silnika i awarie akumulatorów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam PotÄ™pa, menedżer ds. kluczowych klientów w Clarios Poland.

Podczas tegorocznego lata temperatury zdecydowanie przekraczaÅ‚y optymalny dla akumulatorów poziom 20°C. Kiedy zimÄ… aura siÄ™ ochÅ‚adza, pojawiajÄ… siÄ™ problemy z ich uruchomieniem, ponieważ wymaga to poboru wiÄ™kszej iloÅ›ci energii. Czasem problem wystÄ™puje już po pierwszej nocy przymrozków. W efekcie zima to czas, kiedy liczba awarii akumulatorów i zwiÄ…zanych z tym interwencji pomocy drogowej zdecydowanie rosnÄ….

Można wiÄ™c powiedzieć, że akumulatory zużywajÄ… siÄ™ latem i umierajÄ… zimÄ… – podkreÅ›la Adam PotÄ™pa.

ObciążajÄ…cy dla akumulatorów byÅ‚ też lockdown spowodowany pandemiÄ… COVID-19. Mimo że wiosnÄ… obowiÄ…zywaÅ‚ zakaz przemieszczania siÄ™ i pojazdy nie byÅ‚y używane, to odbiorniki elektryczne (np. autoalarm czy bezkluczykowe otwieranie pojazdu) w autach przez caÅ‚y ten czas rozÅ‚adowywaÅ‚y akumulator. VARTA szacuje, że w nowszych samochodach zasilania wymaga nawet okoÅ‚o 150 odbiorników elektrycznych, a poboru dużej mocy z akumulatora wymagajÄ… również technologie oszczÄ™dzania paliwa, takie jak system stop-start.

 Wiele osób z obawy o wÅ‚asne bezpieczeÅ„stwo zrezygnowaÅ‚o z transportu publicznego i korzysta z wÅ‚asnych pojazdów na krótkich trasach i bardzo sporadycznie. Po uruchomieniu pojazdu i przejechaniu paru kilometrów akumulator nie jest w stanie poprawnie siÄ™ doÅ‚adować – mówi ekspert Clarios Poland.

A to już wiesz?  Klasyka polskiego kina dzieki aplikacji POLVOD - na wylacznosc na Samsung Smart TV

WedÅ‚ug przytaczanych przez firmÄ™ VARTA danych niemieckiego stowarzyszenia ADAC zÅ‚y stan akumulatorów jest przyczynÄ… okoÅ‚o 40 proc. wszystkich awarii samochodów. Zwykle ma to zwiÄ…zek z zaawansowanym wiekiem pojazdów. WedÅ‚ug Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA Å›redni wiek samochodu w Polsce to 13 lat, a Polska zajmuje pod tym wzglÄ™dem 17. miejsce w UE.

Co wiÄ™cej, wiele osób z uwagi na niepewnÄ… sytuacjÄ™ finansowÄ… odÅ‚ożyÅ‚o zakup nowego akumulatora na później. To oznacza, że w wielu pojazdach akumulator byÅ‚ wymieniany bardzo dawno temu lub wcale. Dlatego nie ma siÄ™ co dziwić, że wiÄ™kszość awarii na drodze wynika wÅ‚aÅ›nie z niewÅ‚aÅ›ciwego stanu akumulatora – ocenia Adam PotÄ™pa. – Jeżeli akumulator jest w dobrym stanie technicznym, to zimÄ… nie ma powodów do obaw. Jeszcze jednak przed pandemiÄ… na podstawie przeprowadzonych badaÅ„ stwierdziliÅ›my, że aż 34 proc. akumulatorów w Europie jest w kiepskim stanie.

Ekspert podkreÅ›la, że aby uniknąć awarii na drodze, należy regularnie kontrolować stan akumulatora. Ze wzglÄ™du na zaawansowanÄ… elektronikÄ™ w nowszych autach warto to jednak zrobić w specjalistycznym serwisie, ponieważ przerwanie zasilania może skutkować np. utratÄ… danych i niesprawnoÅ›ciÄ… szyb elektrycznych czy koniecznoÅ›ciÄ… ponownej instalacji oprogramowania.

– W ramach programu testowania akumulatorów VARTA, który kontynuujemy od lat, zrzeszamy serwisy wykonujÄ…ce bezpÅ‚atny test w ramach rutynowych czynnoÅ›ci serwisowych lub na życzenie klienta. Podczas takiego testu mechanik weryfikuje stan akumulatora, napiÄ™cie Å‚adowania, stan rozrusznika i instalacji elektrycznej. Otrzymany wynik pozwala na diagnozÄ™ i ocenÄ™ stanu akumulatora i ewentualnie podjÄ™cie decyzji o jego wymianie lub możliwoÅ›ci dalszego korzystania – mówi ekspert.

BezpÅ‚atnÄ… kontrolÄ™ można przeprowadzić w okoÅ‚o 2 tys. punktów w caÅ‚ej Polsce. W razie koniecznoÅ›ci wymiany akumulatora stary, zużyty można bez opÅ‚at zostawić w warsztacie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy