Blisko 3/4 firm zamierza docelowo wdrożyć u siebie hybrydowy model pracy – wynika z raportu „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, opracowanego przez CBRE. Pracownicy z home office powoli wracajÄ… wiÄ™c do biur, choć w niepeÅ‚nym wymiarze godzin, a firmy sÄ… w trakcie wypracowywania nowych strategii i polityk. Wiele z nich doszÅ‚o już do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie przystajÄ… do nowych realiów pracy hybrydowej. StÄ…d też fala modernizacji i remontów, które majÄ… uczynić przestrzenie biurowe nowoczeÅ›niejszymi, bardziej przytulnymi, wygodnymi i sprzyjajÄ…cymi ponownemu budowaniu wiÄ™zi w zespoÅ‚ach. Za przykÅ‚ad takiego projektu może posÅ‚użyć chociażby metamorfoza wnÄ™trz biura Providenta. SpóÅ‚ka z sektora finansów postawiÅ‚a na rozwiÄ…zania, które majÄ… zapewnić wellbeing pracowników i zachÄ™cić ich do pracy z biura.
Po ponad dwóch latach pandemii rynek pracy przechodzi transformacjÄ™. Jak wynika z raportu CBRE „EMEA Office Occupier Sentiment Survey”, ponad poÅ‚owa firm (56 proc.) jest w trakcie opracowywania formalnej polityki powrotu do biur. Reszta, czyli 44 proc., polega na decyzjach menedżerów albo obserwuje zachowania pracowników, zanim spisze odgórnÄ… politykÄ™. Firmy bÄ™dÄ… dążyć do zachowania balansu miÄ™dzy czasem pracy spÄ™dzanym w biurze i w domu. PoÅ‚owa z nich (51 proc.) chce, aby ten czas byÅ‚ rozÅ‚ożony równomiernie, a 38 proc. – aby pracownicy pojawiali siÄ™ w biurze minimum trzy razy w tygodniu. 12 proc. przedsiÄ™biorstw zamierza z kolei przejść na caÅ‚kowicie zdalny model. Na ogóÅ‚ sÄ… to jednak firmy z branż, których specyfika pracy na to pozwala, jak np. IT, marketing czy komunikacja. Transformacja modelu pracy pociÄ…ga za sobÄ… również przeobrażenia na rynku biurowym.
– Biuro ma peÅ‚nić nieco odmiennÄ… rolÄ™ niż dotychczas. PrzeszliÅ›my na tryb pracy hybrydowej, wiÄ™c pracÄ™ indywidualnÄ… kontynuujemy z domu. Natomiast w biurze spotykamy siÄ™ i pracujemy zespoÅ‚owo – mówi Karolina Åuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska.
Firmy i korporacje doszÅ‚y do wniosku, że stare biura i ich zasady funkcjonowania nie sÄ… już aktualne i trzeba rozpisać nowÄ… strategiÄ™ Å›rodowiska pracy. 63 proc. z nich wskazuje, że kluczowe jest przy tym zwiÄ™kszanie przestrzeni do pracy wspólnej, a poÅ‚owa zamierza wprowadzić nowe rozwiÄ…zania z zakresu designu. 36 proc. postawi też na zwiÄ™kszanie udogodnieÅ„ dla pracowników, a 31 proc. zapewni wiÄ™cej otwartej przestrzeni sprzyjajÄ…cej integracji – wynika z raportu CBRE.
– W naszym nowym biurze po metamorfozie również zastosowano szereg udogodnieÅ„, które majÄ… na celu wsparcie efektywnego i komfortowego wykonywania zadaÅ„ – wskazuje Karolina Åuczak.
Firma zdecydowaÅ‚a siÄ™ niedawno na metamorfozÄ™ swojego biura, które ma lepiej odpowiadać realiom pracy hybrydowej. W efekcie dwa piÄ™tra, zajmowane przez Providenta w GdaÅ„ski Business Center przy ulicy Inflanckiej w Warszawie, zostaÅ‚y wyposażone w szereg designerkich i nowoczesnych rozwiÄ…zaÅ„. Na dwóch piÄ™trach zmieÅ›ciÅ‚o siÄ™ 30 sal konferencyjnych, dwukrotnie wiÄ™cej niż wczeÅ›niej. ZostaÅ‚y one zaprojektowane z myÅ›lÄ… zarówno o spotkaniach twarzÄ… w twarz, jak i hybrydowych, co ma uÅ‚atwiać m.in. nowoczesny sprzÄ™t multimedialny.
– Przede wszystkim praca bÄ™dzie siÄ™ odbywać przy biurkach, tzw. hotdeskach, lub stoÅ‚ach projektowych. Dodatkowo przewidziano też ponad 100 innych miejsc przystosowanych do wykonywania profesjonalnych zadaÅ„ – przy blatach, na kanapach, siedziskach, w focus roomach czy budkach telefonicznych – wylicza rzeczniczka Providenta. – Dla osób, które zdecydujÄ… siÄ™ pracować w biurze, ale potrzebujÄ… przy tym spokojnego otoczenia, stworzono czytelniÄ™ – specjalny pokój przeznaczony do indywidualnej pracy w ciszy i spokoju. W tym pomieszczeniu obowiÄ…zuje zasada bezwzglÄ™dnej ciszy – żadnych calli, rozmów telefonicznych, tylko praca w skupieniu, jak w domu.
Jak podkreÅ›la, nowÄ… przestrzeÅ„ biurowÄ… przygotowano w konsultacji z pracownikami, żeby każdy mógÅ‚ mieć wpÅ‚yw na otoczenie, w którym bÄ™dzie pracować. Zdecydowano siÄ™ na ciepÅ‚y wystrój, przypominajÄ…cy dom albo ulubionÄ… kawiarniÄ™. Dominuje naturalne drewno, dużo zieleni i miÄ™kkie, pluszowe meble, które tworzÄ… przytulne zakÄ…tki. Nacisk na ten aspekt jest zresztÄ… na rynku coraz wiÄ™kszy. Jak wynika z raportu „Biura nowej normalnoÅ›ci”, opracowanego przez Think Co., aż 90 proc. organizacji wprowadza dla swoich pracowników elementy wellbeingu. To zaÅ› przekÅ‚ada siÄ™ na wzrost efektywnoÅ›ci i spadek rotacji w firmie, dziÄ™ki czemu poniesione koszty mogÄ… siÄ™ szybko zwrócić. IstotnÄ… rolÄ™ odgrywa w tym wÅ‚aÅ›nie architektura i wyglÄ…d biura, w tym m.in. przestrzenie do cichej pracy, sale relaksu, zielone dachy, tarasy, naturalne Å›wiatÅ‚o i zieleÅ„. Pandemia COVID-19 poszerzyÅ‚a tÄ™ listÄ™ również o kwestie zdrowia i balansu miÄ™dzy pracÄ… a czasem prywatnym. Ważna – zwÅ‚aszcza dla przedstawicieli mÅ‚odej Generacji Z – okazuje siÄ™ też spoÅ‚eczność, jakÄ… wspóÅ‚tworzÄ… użytkownicy biura.
– Przytulna i funkcjonalna przestrzeÅ„ wspólna w biurze z pewnoÅ›ciÄ… bardziej sprzyja budowaniu wiÄ™zi w zespole – mówi Karolina Åuczak. – Mamy też bieżnie, specjalnie dwie obok siebie, żeby nie wychodzÄ…c na zewnÄ…trz, można byÅ‚o udać siÄ™ na spacer z koleżankÄ… lub kolegÄ… z pracy. I to z widokiem na Stadion Narodowy i katedrÄ™ na Starym MieÅ›cie.
Z raportu Think Co. wynika, że to wÅ‚aÅ›nie aspekt spoÅ‚eczny – możliwość spotkania wspóÅ‚pracowników, interakcji z ludźmi i bezpoÅ›redniej rozmowy – jest najwiÄ™kszym motywatorem powrotu do tradycyjnych biur. Aż 64 proc. pracowników wskazywaÅ‚o bowiem, że na home office brakuje im rozmów z kolegami.
– W trakcie pandemii wdrożyliÅ›my w firmie formułę tzw. coffee moments, czyli nieformalnych, online’owych spotkaÅ„ majÄ…cych na celu pielÄ™gnowanie relacji w zespole w warunkach pracy zdalnej. Teraz na kawÄ™ bÄ™dziemy mogli spotkać siÄ™ już na żywo, w przestrzeniach wspólnych – mówi przedstawicielka Providenta. – Sercem naszego biura, zachÄ™cajÄ…cym do takich spontanicznych spotkaÅ„ przy kawie, bÄ™dzie skwer Fridy Kahlo, peÅ‚niÄ…cy funkcjÄ™ strefy front of house.
NawiÄ…zanie do malarki jest nieprzypadkowe, ponieważ ideÄ… przewodniÄ… projektu jest „ART. Office”. Dlatego nazwy korytarzy i sal do pracy poÅ›wiÄ™cono znanym artystkom i artystom z dziedziny malarstwa, muzyki czy architektury, jak np. Edith Piaf, Tamarze Åempickiej, Janis Joplin, Johnowi Lennonowi czy Andy’emu Warholowi. Autorem nowego wystroju biura Providenta jest warszawska pracownia The Design Group. CaÅ‚y projekt zostaÅ‚ zaÅ› przeprowadzony w duchu zero waste. Wykorzystano m.in. meble z poprzedniego wystroju i nadano im drugie życie dziÄ™ki zmianie tapicerek.