6 mln osób wzięło w ubiegÅ‚ym roku udziaÅ‚ w wydarzeniach kulturalnych wspieranych przez PGE PolskÄ… GrupÄ™ EnergetycznÄ… – wynika z raportu sponsoringowego spóÅ‚ki. W kulturalnych projektach edukacyjnych dla dzieci i mÅ‚odzieży uczestniczyÅ‚ Å›rednio co czwarty uczeÅ„ w Polsce. W drugim filarze dziaÅ‚alnoÅ›ci sponsoringowej PGE, czyli sporcie, także sÄ… wymierne efekty wsparcia – profesjonalni sportowcy wspierani przez spóÅ‚kÄ™ zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw Å›wiata i Europy. Jak podkreÅ›lajÄ… jej przedstawiciele, w ubiegÅ‚ym roku każda wydana na sport i kulturÄ™ zÅ‚otówka zwróciÅ‚a siÄ™ ponad oÅ›miokrotnie.
– PGE Polska Grupa Energetyczna znana jest przede wszystkim z tego, że na co dzieÅ„ zapewnia bezpieczeÅ„stwo energetyczne milionom Polaków, ale sponsoring odgrywa w naszej dziaÅ‚alnoÅ›ci bardzo ważnÄ… rolÄ™. Traktujemy go jako sÅ‚użbÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwu – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech DÄ…browski, prezes zarzÄ…du PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Nasza dziaÅ‚alność sponsoringowa opiera siÄ™ na dwóch gÅ‚ównych filarach, czyli sporcie i kulturze.
Opublikowany wÅ‚aÅ›nie Raport Sponsoringowy za 2022 rok pokazuje dużą skuteczność dziaÅ‚aÅ„ sponsoringowych podejmowanych przez spóÅ‚kÄ™. Wynika z niego, że w ubiegÅ‚ym roku efektywność sponsoringu PGE wyniosÅ‚a 817 proc.
– To oznacza, że każda zÅ‚otówka zainwestowana przez nas w sport i kulturÄ™ przyniosÅ‚a nam 8 zÅ‚ zysku w ekwiwalencie, czyli zwróciÅ‚a siÄ™ aż oÅ›miokrotnie – mówi Wojciech DÄ…browski. – Nie jesteÅ›my spóÅ‚kÄ…, która potrzebuje promocji swojego brandu, bo PGE jest powszechnie znana Polakom. Ten ekwiwalent jest ważny, ale najważniejsze jest zaangażowanie spoÅ‚eczne.
Z lutowego badania, przeprowadzonego na zlecenie PGE przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, wynika, że Å›wiadomość spoÅ‚eczna dotyczÄ…ca dziaÅ‚alnoÅ›ci sportowej i kulturalnej realizowanej przez spóÅ‚kÄ™ jest wÅ›ród Polaków bardzo wysoka. Blisko 49 proc. badanych wskazaÅ‚a PGE jako sponsora polskiego sportu, a wÅ›ród osób zainteresowanych wspieranymi dyscyplinami odsetek ten przekracza 55 proc. Ponad trzy czwarte respondentów wskazaÅ‚o spóÅ‚kÄ™ jako sponsora kultury, z czego 46 proc. dorosÅ‚ych Polaków zgodziÅ‚o siÄ™ ze stwierdzeniem, że marka PGE jest mecenasem kultury wysokiej.
Z raportu sponsoringowego za 2022 rok wynika, że w instytucjach kultury wspieranych przez PGE tylko w ubiegÅ‚ym roku zostaÅ‚o zorganizowanych ponad 6 tys. wydarzeÅ„, w których wzięło udziaÅ‚ 6 mln osób. Ze wsparcia spóÅ‚ki w 2022 roku korzystaÅ‚y cztery muzea – Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Lublinie i Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. W 2023 roku dołączyÅ‚o do nich Muzeum Narodowe w Kielcach. W ramach projektu „Dumni z historii” spóÅ‚ka angażuje siÄ™ też w inicjatywy zwiÄ…zane z dbaniem o pamięć historycznÄ… i tożsamość narodowÄ…, wspóÅ‚pracujÄ…c m.in. z Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Dzieci Polskich – ofiar totalitaryzmu w Åodzi. Sponsoruje także 16 filharmonii i instytucji muzycznych w caÅ‚ym kraju.
– Cieszymy siÄ™, że biznes, duże przedsiÄ™biorstwa wspierajÄ… naszÄ… dziaÅ‚alność kulturalnÄ… i edukacyjnÄ…, rozumiejÄ…c, że sztuka jest czymÅ› niezwykle istotnym, a edukacja kulturalna to inwestycja w naszÄ… przyszÅ‚ość. Dlatego każda zÅ‚otówka przeznaczona na naszÄ… dziaÅ‚alność jest wykorzystana bardzo pieczoÅ‚owicie – mówi Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we WrocÅ‚awiu. – Przede wszystkim skupiamy siÄ™ na dziaÅ‚alnoÅ›ci edukacyjnej, bo takie jest zainteresowanie PGE. Prowadzimy bardzo szerokÄ… dziaÅ‚alność koncertowÄ… w Polsce i w wielu krajach na Å›wiecie, ale również jesteÅ›my bardzo lokalni. Mamy setki tysiÄ™cy dzieci, mÅ‚odzieży, starszych osób objÄ™tych naszÄ… ofertÄ… edukacyjnÄ…. Zaczynamy od edukacji prenatalnej, bo uczymy przyszÅ‚e mamy i ojców Å›piewania koÅ‚ysanek swoim dzieciom.
– W ramach naszych dziaÅ‚aÅ„ szalenie ważne jest dla nas to, żeby podnosić ich możliwoÅ›ci obcowania z kulturÄ… i sztukÄ…, a także upowszechniać sport wÅ›ród dzieci i mÅ‚odzieży – podkreÅ›la prezes PGE. – W ubiegÅ‚ym roku blisko milion polskich uczniów odwiedziÅ‚o placówki kulturalne – muzea i filharmonie – których jesteÅ›my sponsorem. To oznacza, że Å›rednio co czwarty uczeÅ„ w Polsce miaÅ‚ okazjÄ™ obcować z kulturÄ… wyższÄ…. Dodatkowo 18 tys. dzieci uczestniczyÅ‚o też w zajÄ™ciach sportowych organizowanych przez podmioty sponsorowane przez PGE PolskÄ… GrupÄ™ EnergetycznÄ…, uprawiajÄ…c różne dyscypliny sportowe.
Jednym z elementów sponsoringu sportu PGE jest zapewnianie Å›rodków finansowych na rozwój infrastruktury do uprawiania sportu przez dzieci i mÅ‚odzież oraz propagowanie aktywnoÅ›ci fizycznej wÅ›ród uczniów. W ubiegÅ‚ym roku – w ramach programu „PGE Junior” – spóÅ‚ka wspóÅ‚pracowaÅ‚a z 25 akademiami sportowymi z takich dyscyplin jak piÅ‚ka nożna, koszykówka, siatkówka, ale także judo i Å‚yżwiarstwo.
– JesteÅ›my także partnerem ogólnopolskiej akcji „Chodź na Å‚yżwy”, prowadzonej już od kilku lat. ZimÄ… jest to jeden z naszych gÅ‚ównych projektów sponsoringowych, w ramach którego zachÄ™camy do wspólnego, rodzinnego spÄ™dzania czasu, sponsorujemy Å‚yżwy, zapewniamy opiekÄ™ trenerów – mówi Wojciech DÄ…browski.
W projekcie „Zimowy PGE Narodowy w Trasie", który zachÄ™ca caÅ‚e rodziny do uprawiania Å‚yżwiarstwa, w ubiegÅ‚ym roku wzięło udziaÅ‚ 420 tys. osób w 10 polskich miastach.
– OczywiÅ›cie wspieramy również zawodowy sport. JesteÅ›my sponsorem PGE Ekstraligi Å»użlowej, PGE Skry BeÅ‚chatów, PGE Stali Mielec, czy PGE Spójni Stargard. JesteÅ›my także mecenasem Polskiego ZwiÄ…zku Åyżwiarstwa Szybkiego, Figurowego, Polskiego ZwiÄ…zku Å»eglarskiego, Polskiego ZwiÄ…zku PÅ‚ywackiego i wielu innych organizacji sportowych – wymienia prezes PGE.
– Wsparcie sponsora jest jednym z gÅ‚ównych czynników umożliwiajÄ…cych rozwój danej dyscypliny sportu. Jako polskie zwiÄ…zki sportowe posiadamy budżety z Ministerstwa Sportu i Turystyki, ale one zawsze sÄ… niewystarczajÄ…ce. Dlatego ta wspóÅ‚praca ze sponsorem jest dla nas bardzo ważna – dodaje Otylia JÄ™drzejczak, prezes Polskiego ZwiÄ…zku PÅ‚ywackiego. – DziÄ™ki wspóÅ‚pracy z PGE możemy m.in. uruchamiać projekty upowszechniajÄ…ce sport i zachÄ™cajÄ…ce mÅ‚odych adeptów do uprawiania danej dyscypliny. Możemy też robić rzeczy, na które wczeÅ›niej nie byÅ‚o nas stać, wspóÅ‚pracować z wykwalifikowanÄ… kadrÄ…, organizować zgrupowania czy wyjazdy dla zawodników, które wczeÅ›niej byÅ‚y dla nas poza kosztem, zakupić dodatkowy sprzÄ™t i dodatkowe materiaÅ‚y niezbÄ™dne do tego, żeby zawodnicy mogli zdobywać medale.
W 2022 roku wspierani przez PGE sportowcy profesjonalni zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy.