Data publikacji: 2020-03-05
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Polacy lubią chomikować – nasze domy toną w dziesiątkach zbędnych rzeczy
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Aż 84% Polaków przyznaje, że w ich mieszkaniach zalegają niepotrzebne i nieużywane przedmioty. Bywa, że jest ich więcej niż sto, a czasami tak dużo, że trudno to oszacować – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Gumtree.pl.

Aż 84% Polaków przyznaje, że w ich mieszkaniach zalegajÄ… niepotrzebne i nieużywane przedmioty. Bywa, że jest ich wiÄ™cej niż sto, a czasami tak dużo, że trudno to oszacować – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Gumtree.pl. Niestety, wiÄ™kszość z nas nie ma pomysÅ‚u, jak nieprzydatnym rzeczom nadać „drugie życieâ€. To niepokojÄ…ce wnioski nie tylko dlatego, że kryje siÄ™ za nimi wciąż niedostateczna wiedza na temat możliwoÅ›ci ponownego wykorzystania przedmiotów. Problemem jest również rosnÄ…cy konsumpcjonizm, który w skali globalnej przekÅ‚ada siÄ™ na nadmiernÄ… eksploatacjÄ™ dostÄ™pnych na Ziemi zasobów.
Dekonsumpcja – to postawa polegająca na świadomym ograniczeniu konsumpcji do niezbędnego minimum. Niestety, wciąż jest ona bardziej modnym hasłem, niż światopoglądem większości polskiego społeczeństwa: aż 4 na 10 mieszkańców naszego kraju kupuje zbyt dużo w stosunku do swoich aktualnych potrzeb[1]. Choć wciąż konsumujemy mniej niż mieszkańcy najbogatszych krajów Europy Zachodniej, z roku na rok nadrabiamy ten dystans.
(Nie)zbędne i (nie)przydatne
W badaniu Gumtree.pl, mieszkaÅ„cy Polski zostali poproszeni o oszacowanie, ile niepotrzebnych przedmiotów znajduje siÄ™ w ich domach. Co trzeci respondent stwierdziÅ‚, że ich liczba wynosi od 1 do 20. 24% uznaÅ‚o, że ma takich rzeczy miÄ™dzy 21 a 50, a niemal 8% – wiÄ™cej niż 100. Tylko 16% zapytanych osób odpowiedziaÅ‚o, że nie ma ich w ogóle, a 15% badanych udzieliÅ‚o odpowiedzi „nie wiem, ale bardzo dużoâ€.
Najmniej zbędnych rzeczy mają osoby między 50 a 65 rokiem życia – jeden na pięciu zapytanych z tej grupy wiekowej uważa, że nie ma ich wcale. Podobnie deklaruje 28% Polek i Polaków o dochodzie powyżej 5000 złotych miesięcznie. Niepotrzebne przedmioty najczęściej przechowują osoby o najniższych dochodach. W przypadku respondentów zarabiających poniżej 1000 złotych miesięcznie, odsetek ten wynosi 47%. Z kolei do śmieci zbędne rzeczy najczęściej wyrzucają Polacy otrzymujący na rękę między 3001 a 5000 złotych (35%) oraz powyżej 5000 złotych (30%).
Nie ma natomiast znaczących różnic między kobietami i mężczyznami – zarówno panie, jak i panowie mają tendencję do chomikowania.
Okazuje się, że najczęściej w polskich mieszkaniach zalegają ubrania – aż 35% ankietowanych wskazało, że to właśnie odzież w niewłaściwym rozmiarze czy po prostu taka, która przestała nam się podobać, stanowi największą część niepotrzebnych i nieużywanych rzeczy w naszych zbiorach. Na drugiej pozycji uplasowały się bibeloty i ozdoby, które kurzą się w domach 21% respondentów. Kolejne miejsca zajęły zabawki (14%), książki (13%), przybory kuchenne i naczynia (9%) oraz buty i akcesoria (7%).
Co ciekawe, niepotrzebne ubrania nieco częściej przechowują mężczyźni (39%) niż kobiety (32%). Panie natomiast chętniej gromadzą nieczytane książki (16% w porównaniu do 9% u panów).
Rosnąca konsumpcja to zjawisko, które w przestrzeni publicznej do niedawna było przedstawiane przede wszystkim jako coś pozytywnego. Wpływ na to miały z pewnością konsekwencje przełomu politycznego roku 1989, po którym Polska wkroczyła w erę kapitalizmu. Niedostępne w gospodarce niedoboru przedmioty, zaczęły nagle być na wyciągnięcie ręki, a Polacy zapragnęli posiadać ich jak najwięcej. Na szczęście ten trend się zmienia, ponieważ coraz więcej osób myśli o tym, jaką planetę zostawi swoim dzieciom i wnukom. Również najmłodsze pokolenie zaczyna mieć świadomość znaczenia działań w duchu zero waste – komentuje wyniki badania Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.
Do szafy, na strych albo do kosza
Tylko co piąty mieszkaniec Polski przekazuje nieużywane przedmioty organizacjom charytatywnym. Podobny odsetek oddaje je bliskim. Najczęściej wolimy jednak… nic z nimi nie robić. Aż 38% zapytanych Polek i Polaków stwierdziło, że zbędne rzeczy po prostu zalegają w ich mieszkaniach. Jedna na cztery osoby wyrzuca je do kosza na śmieci, a 9% badanych to, co zalega w domach, sprzedaje w internecie.
Dane, z których wynika, że tylko niewielka część mieszkańców Polski korzysta z efektywnych sposobów na zagospodarowanie niepotrzebnych przedmiotów, z pewnością nie należą do optymistycznych. Zwłaszcza w dobie powszechnej cyfryzacji, dzięki której tego typu rzeczy możemy z powodzeniem sprzedać lub oddać w internecie za pośrednictwem portali, takich jak Gumtree.pl, czy dedykowanych grup w social mediach. Znacznie łatwiejsze niż kiedyś jest także wspieranie organizacji charytatywnych. W sieci znajdziemy dziesiątki adresów kontaktowych do fundacji, które z wielką radością przyjmą zalegające u nas ubrania czy książki – dodaje Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.
Choć co czwarta osoba o dochodzie między 3001 a 5000 złotych deklaruje, że przekazuje niepotrzebne i nieużywane rzeczy wybranym instytucjom i organizacjom charytatywnym, w przypadku najlepiej zarabiających (powyżej 5000 złotych) odsetek ten spada do 20%. Zbędne rzeczy najchętniej organizacjom dobroczynnym przekazują osoby między 50 a 65 rokiem życia (niemal 26%) oraz te poniżej 24 roku życia (22%). Młodzi ludzie, chętniej niż inni, sprzedają również przedmioty z drugiej ręki w internecie. Robi to 13% badanych w grupie wiekowej 18-24 lata.
Badanie Gumtree.pl pokazuje jasno, że w mentalnoÅ›ci wiÄ™kszoÅ›ci Polaków nie ma zaszczepionych zachowaÅ„, które odzwierciedlaÅ‚yby tzw. hierarchiÄ™ postÄ™powania z odpadami. W tej hierarchii, na najważniejszym miejscu znajduje siÄ™ prewencja, czyli redukcja konsumpcji. NastÄ™pnie mowa jest wÅ‚aÅ›nie o ponownym użyciu, które może być rozumiane jako odsprzedaż, przekazanie, naprawa czy upgrade. Pomijanie tego poziomu oznacza, że kiedy wyrzucamy bÄ…dź przechowujemy nieużywany produkt, zasoby i energia potrzebne do jego produkcji zostaÅ‚y nieracjonalnie wykorzystane, przyczyniajÄ…c siÄ™ w ten sposób do degradacji Å›rodowiska. NadziejÄ™ na przyszÅ‚ość niosÄ… zmiany w unijnych dyrektywach odpadowych, przyjÄ™te w 2018 roku, a teraz wzmocnione w Europejskim Zielonym Åadzie. PoÅ‚ożą one wiÄ™kszy nacisk na dziaÅ‚ania prewencyjne, obligujÄ…c kraje czÅ‚onkowskie, samorzÄ…dy oraz przedsiÄ™biorców do lepszego projektowania produktów, tak, aby byÅ‚y trwalsze i poddawalne naprawom, a sektor second-hand byÅ‚ wspierany narzÄ™dziami edukacyjnymi czy ekonomicznymi –  Âmówi Piotr Barczak, z Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste i Europejskiego Biura Ochrony Åšrodowiska.
Marnotrawstwo zbliża nas do katastrofy
Dzień Długu Ekologicznego to umowna data, kiedy Ziemia wykorzystała wszystkie zasoby na dany rok, w stopniu przekraczającym zdolność planety do ich odnawiania. W 2019 dzień ten przypadł 29 lipca, a więc zaledwie po 7 miesiącach roku.
Co rusz pojawiają się nowe sposoby na to, jak ograniczać konsumpcję. Działania te wciąż nie przekładają się jednak na wymierne, pozytywne efekty w skali całego globu. Wszystko ze względu na ich ograniczoną skalę, mimo że przykładów tego typu aktywności jest naprawdę wiele: od radykalnych propozycji freegan, którzy walczą z marnotrawstwem, korzystając z uszkodzonych bądź przeterminowanych produktów, aż po zdecydowanie bardziej „przystępne†pomysły, takie jak tzw. smart shopping. To z kolei nic innego, jak poświęcenie czasu na znalezienie dodatkowych informacji o produktach, dzięki czemu możliwy jest wybór tylko takich, które są nam niezbędne, a przy tym ich stosunek jakości do ceny stoi na bardzo wysokim poziomie.
Biorąc pod uwagę kontekst grożącej nam katastrofy klimatycznej, a także bardziej przyziemny aspekt ekonomiczny, wynikający z tego, że na sprzedaży niepotrzebnych rzeczy możemy po prostu zarobić, trudno pogodzić się z faktem, że większość Polaków z różnych względów wciąż nie nadaje „drugiego życia†zbędnym przedmiotom.
Badanie na zlecenie Gumtree.pl zostało przeprowadzone przez SW Research w styczniu 2020 r. metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku 18-65 lat.
Â
[1]A. Radziszewska, Nowe wzorce konsumpcji w zachowaniach polskich konsumentów, „Handel Wewnętrzny†2017 | 1 (366)
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE