Wiadomości branżowe

Polacy nie kojarzą pracy fizycznej z dobrymi zarobkami i benefitami. Pracodawcy podbijają stawkę i walczą o pracowników atrakcyjną ofertą

Polacy nie kojarzą pracy fizycznej z dobrymi zarobkami i benefitami. Pracodawcy podbijają stawkę i walczą o pracowników atrakcyjną ofertą
Stanowiska dla pracowników fizycznych i technicznych nie sÄ… kojarzone z atrakcyjnym wynagrodzeniem. 42 proc. Polaków uważa, że pracodawcy nie zapewniajÄ… im benefitów ani pozapÅ‚acowych dodatków

Stanowiska dla pracowników fizycznych i technicznych nie sÄ… kojarzone z atrakcyjnym wynagrodzeniem. 42 proc. Polaków uważa, że pracodawcy nie zapewniajÄ… im benefitów ani pozapÅ‚acowych dodatków – wynika z badania SW Research. Eksperci rynku pracy obalajÄ… jednak ten mit. Niedobór rÄ…k do pracy oraz duże zapotrzebowanie na nie sprawiajÄ…, że dziÅ› pracodawcy muszÄ… nie tylko podnosić pÅ‚ace, ale i walczyć o pracowników szytymi na miarÄ™ benefitami.

 Blisko poÅ‚owa Polaków przyznaje, że pracownicy techniczni i fizyczni nie otrzymujÄ… adekwatnych benefitów, a ich praca nie wiąże siÄ™ z tego typu bonusami. I tutaj obserwujemy pewien rozdźwiÄ™k, ponieważ Polacy deklarujÄ…, że takim osobom należy siÄ™ przede wszystkim wyższe wynagrodzenie i wszelkiego rodzaju bonusy i premie za Å›wiadczonÄ… pracÄ™ – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Zimolzak, wiceprezes agencji SW Research.

Zdaniem Polaków pracownicy fizyczni sÄ… dziÅ› pożądani na rynku pracy nawet bardziej niż lekarze i pielÄ™gniarki czy specjaliÅ›ci IT. W czoÅ‚ówce najbardziej poszukiwanych zawodów sÄ… przede wszystkim pracownicy produkcji i remontowo-budowlani, ale rynek pracy cierpi też na niedobór kierowców i kurierów – wynika z  badania „Stanowiska blue i grey collar – co Polacy wiedzÄ… o ich benefitach?”, przeprowadzonego przez SW Research. Pokazuje ono też, że choć Polacy dobrze zdajÄ… sobie sprawÄ™ z wysokiego zapotrzebowania na stanowiskach blue i grey collars, to jednak nie Å‚Ä…czÄ… ich z wysokimi zarobkami ani benefitami. Åšrednio co trzeci respondent uważa, że pracownicy produkcji, kurierzy, kierowcy i magazynierzy zarabiajÄ… zdecydowanie za maÅ‚o, w przypadku kasjerów ten odsetek siÄ™ga aż 51 proc.

Zarobki sÄ… – i pewnie jeszcze przez dÅ‚uższÄ… chwilÄ™ bÄ™dÄ… – jednym z podstawowych kryteriów wyboru oferty pracy. W zwiÄ…zku z dynamikÄ… wzrostu cen i ogólnÄ… sytuacjÄ… rynkowÄ… możemy powiedzieć, że dziÅ› ten czynnik dodatkowo zyskuje na znaczeniu. Wynagrodzenia rosnÄ… i choć oczywiÅ›cie jest to rozÅ‚ożone nierównomiernie, ale wiemy o podniesieniu wynagrodzenia minimalnego, o bardzo intensywnym wzroÅ›cie Å›redniego wynagrodzenia. Dlatego pracodawcy – poszukujÄ…c pracowników teraz i w przyszÅ‚oÅ›ci – muszÄ… liczyć siÄ™ z tym, że te nakÅ‚ady na pracÄ™ na pewno muszÄ… być wyższe – mówi PaweÅ‚ Åšwiderski, dyrektor kategorii Praca w OLX.

A to już wiesz?  Joanna Klimas: w Polsce trudno zajmowac sie moda, bo jestesmy krajem biednym i niezbyt uwrazliwionym estetycznie

Jak wskazuje, to wÅ‚aÅ›nie wynagrodzenie wiÄ™kszość Polaków uważa za najważniejszy czynnik, który przesÄ…dza o atrakcyjnoÅ›ci danego stanowiska pracy.

Zaraz za nim mówimy też o bezpieczeÅ„stwie zatrudnienia. Jest ono mierzone formułą wspóÅ‚pracy, np. czy jest to umowa o pracÄ™, ale też tym, jak firma zachowaÅ‚a siÄ™ wobec swoich pracowników w tych najtrudniejszych momentach, czy byÅ‚y zwolnienia i na jakÄ… skalÄ™ – wyjaÅ›nia PaweÅ‚ Åšwiderski.

Z badania SW Research wynika, że zdaniem 42 proc. Polaków żaden z zawodów blue i grey collars nie oferuje dziÅ› pracownikom żadnych atrakcyjnych beneftów. Tymczasem – podobnie jak w przypadku wynagrodzeÅ„, które sukcesywnie rosnÄ… – również benefity na takich stanowiskach powoli stajÄ… siÄ™ standardem.

Widać, że dziÅ› sama oferta finansowa to może być już za maÅ‚o. Konkurencja na rynku jest duża, wiÄ™c pracodawcy starajÄ… siÄ™ wyróżnić także socjalnymi formami wsparcia potencjalnych kandydatów – mówi dyrektor kategorii Praca w OLX. – W ogÅ‚oszeniach widzimy informacjÄ™, że pracujÄ…c jako sprzedawca, mamy możliwość rozwoju, dofinansowanie do posiÅ‚ków czy opieki zdrowotnej, mamy też możliwość skorzystania z okreÅ›lonych programów, które w ramach firmy pomagajÄ… np. w opiece nad dziećmi. Tego typu benefity do tej pory byÅ‚y zarezerwowane raczej dla stanowisk specjalistycznych.

– Pracodawcy wiedzÄ…, że konkurencja jest duża i muszÄ… zapÅ‚acić dobrze, żeby pracownik przyszedÅ‚ i zostaÅ‚, a nie po miesiÄ…cu czy dwóch odszedÅ‚ do innej firmy, która zapÅ‚aci wiÄ™cej. Dlatego pÅ‚ace regularnie rosnÄ…. Po drugie, pojawiÅ‚y siÄ™ bardzo ciekawe benefity, które kiedyÅ› byÅ‚y dostÄ™pne tylko dla pracowników umysÅ‚owych, czyli np. ubezpieczenie na życie i zdrowie czy pakiet medyczny. PojawiajÄ… siÄ™ również bonusy okolicznoÅ›ciowe, czyli np. byÅ‚a wyprawka do szkoÅ‚y we wrzeÅ›niu, bonusy Å›wiÄ…teczne, dofinansowania do wakacji albo do kursów doszkalajÄ…cych – wymienia Sylwia Królikowska, trener biznesu, Superniania Liderów.

A to już wiesz?  Paulina Smaszcz-Kurzajewska: Nie przesadzam z gotowaniem w swieta. Nie chce potem umrzec z wyczerpania przy wigilijnym stole

Z badania SW Research wynika, że ponad 39 proc. Polaków za najbardziej atrakcyjne uważa bonusy i premie wynikowe, czyli finansowe dodatki do wynagrodzenia. Podobny odsetek (38 proc.) docenia wolne weekendy, a mniej wiÄ™cej co czwarty – przyjaznÄ… atmosferÄ™ w pracy, możliwość awansu i pracy blisko swojego miejsca zamieszkania oraz dofinansowanie do wypoczynku, czyli tzw. wczasy pod gruszÄ…. Na dalszych miejscach znalazÅ‚y siÄ™ z kolei benefity takie jak pakiet medyczny (blisko 23 proc.), elastyczny system zmianowy (17,6 proc.), ubezpieczenie na życie bÄ…dź NNW (16,2 proc.), karty Multisport (15,4 proc.) czy staÅ‚e dofinansowanie do posiÅ‚ków w miejscu pracy (12 proc.).

Pracodawcy biorÄ… siÄ™ porzÄ…dnie za swojÄ… ofertÄ™ benefitowÄ… i odrobinÄ™ lub wrÄ™cz caÅ‚kowicie jÄ… modyfikujÄ…, biorÄ…c pod uwagÄ™ wÅ‚aÅ›nie potrzeby swoich pracowników. O ile jeszcze przed pandemiÄ… obowiÄ…zywaÅ‚ jeden standard, który pasowaÅ‚ do każdego, o tyle teraz coraz wiÄ™cej firm próbuje wyróżnić siÄ™ wÅ‚aÅ›nie poprzez benefity. To wyróżnienie może polegać wÅ‚aÅ›nie na dopasowaniu oferty benefitowej do potrzeb poszczególnych grup, np. osób mÅ‚odych, Å›wieżo po ukoÅ„czeniu liceum, które dopiero wchodzÄ… na rynek pracy, czy osób z pokolenia silversów, które majÄ… trochÄ™ inne potrzeby – mówi Kinga Makowska, wspóÅ‚zaÅ‚ożycielka Agencji HRrebels.

Coraz ciekawsza oferta pÅ‚acowa i Å›wiadczeniowa firm sprawia, że jest to dobry moment na przebranżowienie siÄ™ dla osób, które myÅ›lÄ… o podjÄ™ciu pracy fizycznej. Tym bardziej że pracodawcy coraz częściej decydujÄ… siÄ™ na zatrudnienie danego kandydata ze wzglÄ™du na jego kompetencje miÄ™kkie i osobowość, a nie kwalifikacje, dajÄ…c mu jednoczeÅ›nie możliwość zdobycia wymaganych na konkretnym stanowisku umiejÄ™tnoÅ›ci podczas szkoleÅ„.

– SÄ… skÅ‚onni zainwestować czas i pieniÄ…dze w rozwój nowego pracownika, przygotować go do tego, aby wykonywaÅ‚ swojÄ… pracÄ™ skutecznie, nawet nie posiadajÄ…c podstawowej bazy na samym poczÄ…tku – podkreÅ›la PaweÅ‚ Åšwiderski.

A to już wiesz?  KOV rozpoczyna pierwszy odwiert na najnowszej, ukrainskiej koncesji

Czyli jeżeli widzicie paÅ„stwo ogÅ‚oszenie o pracÄ™, a myÅ›licie sobie, że nie macie kompetencji, to nie przejmujcie siÄ™, pracodawcy wam pomogÄ…. Coraz częściej inwestujÄ… oni w pracowników, jeżeli tylko ktoÅ› jest chÄ™tny, to jak najbardziej zorganizujÄ… i zapÅ‚acÄ… za kurs doszkalajÄ…cy, czyli paÅ„stwa tak naprawdÄ™ nie bÄ™dzie to nic kosztowaÅ‚o. Jest Å›wietny moment, żeby zyskać nowy zawód, za który jeszcze zapÅ‚aci pracodawca – dodaje Sylwia Królikowska.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy