Rynek rowerów elektrycznych rozwija siÄ™ w Polsce powoli, gÅ‚ównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To wÅ‚aÅ›nie one sÄ… gÅ‚ównÄ… przeszkodÄ… w zakupie elektryka – przypominajÄ… eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Åšwiatowego Dnia Roweru, przypadajÄ…cego 3 czerwca. Ich zdaniem rozwiÄ…zaniem mogÅ‚oby być wprowadzenie dopÅ‚at do zakupu elektrycznych dwóch kóÅ‚ek. Tego typu wsparcie z powodzeniem funkcjonuje w innych europejskich krajach. – W polskim programie elektromobilnoÅ›ci mamy dopÅ‚aty do samochodów, motocykli i skuterów, zapomniano o rowerach – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
W Europie rynek rowerów elektrycznych dziaÅ‚a stabilnie, a nabywcy takich pojazdów mogÄ… liczyć na dofinansowanie z programów lokalnych i ogólnokrajowych. To wszystko ma sprawić, aby kupujÄ…cy – poprzez konkurencyjnÄ… cenÄ™ – chÄ™tniej spojrzeli na jednoÅ›lad jako atrakcyjny Å›rodek transportu. W Polsce ustawodawca nie przewidziaÅ‚ tego rodzaju wsparcia, przez co – jak oceniajÄ… eksperci PSR – rynek rowerów elektrycznych rozwija siÄ™ powoli. Na taki pojazd przesiadÅ‚o siÄ™ zaledwie 10 proc. Polaków, ale to i tak dwukrotnie wiÄ™cej niż w ubiegÅ‚ym roku. Z drugiej strony już poÅ‚owa Polaków rozważa zakup elektryka, podczas gdy w ubiegÅ‚ym roku byÅ‚o to niecaÅ‚e 40 proc. – wynika z badania „Użytkowanie rowerów elektrycznych i preferencje zakupowe”. Jednak pomimo sporego zainteresowania przeszkodÄ… w zakupie wciąż pozostaje wysoka cena. JednoczeÅ›nie dwie trzecie pytanych w badaniu stwierdza, że dofinansowanie wpÅ‚ynęłoby pozytywnie na decyzjÄ™ o takim zakupie.
– DopÅ‚aty do rowerów sÄ… potrzebne, ponieważ cena jest czynnikiem, który w tej chwili blokuje rozwój sprzedaży rowerów elektrycznych. We wszystkich krajach europejskich i nie tylko ten segment rowerów sprzedaje siÄ™ najbardziej dynamicznie. W Polsce nie możemy wystartować – mówi w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes Mateusz Pytko.
Dlatego też projekt obywatelski w tej sprawie przygotowaÅ‚o Polskie Stowarzyszenie Rowerowe. Jego celem jest wprowadzenie zmiany do ustawy o elektromobilnoÅ›ci i paliwach alternatywnych tak, żeby w katalogu pojazdów, na które można uzyskać wsparcie, pojawiÅ‚ siÄ™ także rower elektryczny.
– Bez tego rowery elektryczne nie mogÄ… liczyć na dotacje. W polskim programie elektromobilnoÅ›ci mamy dopÅ‚aty do samochodów, motocykli i skuterów, zapomniano o rowerach. One pojawiÅ‚y siÄ™ w projekcie w 2021 roku, zagoÅ›ciÅ‚y tam dosÅ‚ownie przez kilka dni, i nie wiedzieć dlaczego, zniknęły. StÄ…d nasz projekt – tÅ‚umaczy prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
Jak podkreÅ›la, dopÅ‚aty dla rowerów elektrycznych mogÅ‚yby funkcjonować podobnie jak dopÅ‚aty do elektrycznych aut. Zgodnie z projektem wynosiÅ‚yby maksymalnie 25 proc. wartoÅ›ci pojazdu. W Europie takie programy wsparcia funkcjonujÄ… z powodzeniem od lat. ÅÄ…cznie jest ich ponad 300, a wysokość dotacji waha siÄ™ od 400 do nawet 2500 euro.
– W różnych krajach europejskich programy sÄ… przeróżne, sÄ… to czasami programy lokalne, czasami ogólnokrajowe, bardzo czÄ™sto sÄ… to dopÅ‚aty regionalne czy też stosowane przez pracodawców. To wszystko ma sprawić, że rower elektryczny stanie siÄ™ bardziej popularny – mówi Mateusz Pytko.
Coraz wiÄ™cej osób Å›wiadomie wybiera rower jako Å›rodek transportu w trosce o Å›rodowisko – deklaruje tak ok. 42 proc. badanych. Tyle samo chce po prostu przemieszczać siÄ™ sprawniej po mieÅ›cie. WiÄ™kszość ankietowanych, bo ponad 60 proc., stwierdziÅ‚a, że posiadanie roweru elektrycznego zmniejszyÅ‚oby czÄ™stotliwość podróży samochodem. To koresponduje z postanowieniami UE w sprawie ograniczenia 90 proc. emisji CO2 z transportu do roku 2050. Podobny odsetek deklaruje, że elektryki majÄ… pozytywny wpÅ‚yw na samopoczucie i kondycjÄ™.
– Ci, którzy wsiÄ…dÄ… na rower, powodujÄ…, że mamy mniejsze korki w miastach, czystsze powietrze, dbamy też o kondycjÄ™. Zatem jest duża szansa, że mniej wydamy na ochronÄ™ zdrowia – zaznacza prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego. – Strategia rowerowa byÅ‚aby bardzo przydatna w Polsce, dlatego że zawarlibyÅ›my w niej punkty, które warto byÅ‚oby speÅ‚nić.
Do przyjmowania takich strategii zachÄ™ca rezolucja Parlamentu Europejskiego – i to nie tylko KomisjÄ™ EuropejskÄ…, lecz także wÅ‚adze regionalne i lokalne. Celem powinno być podwojenie w Europie do 2030 roku liczby kilometrów przejechanych rowerem. EuroposÅ‚owie zwracajÄ… uwagÄ™ na potrzebÄ™ utrzymania i rozbudowy odpowiedniej infrastruktury rowerowej, m.in. autostrad rowerowych łączÄ…cych miasta z obszarami podmiejskimi, parkingów dla rowerów czy udostÄ™pniania wiÄ™kszej liczby miejsc dla rowerów w pociÄ…gach. Rezolucja zachÄ™ca paÅ„stwa czÅ‚onkowskie do obniżenia stawek VAT na dostawÄ™, wynajem i naprawÄ™ rowerów tradycyjnych i rowerów elektrycznych. Parlament Europejski zwraca uwagÄ™ nie tylko na prozdrowotny i proekologiczny aspekt rynku rowerowego, lecz także na kwestie zatrudnienia. Unijny ekosystem rowerowy obejmuje już ponad tysiÄ…c maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw i 1 mln miejsc pracy, a do 2030 roku może dać pracÄ™ nawet 2 mln osób. Rowery elektryczne stanowiÄ… szansÄ™ na rozwój branży rowerowej, stwarzajÄ…c potencjaÅ‚ do tworzenia zielonych miejsc pracy i przyjÄ™cia przekwalifikowanych pracowników z innych sektorów.