– Polski BaÅ‚tyk staje siÄ™ coraz bardziej popularny m.in. wÅ›ród Czechów, którzy tÅ‚umnie już odwiedzajÄ… polskie plaże i jÄ™zyk czeski można tam usÅ‚yszeć prawie równie czÄ™sto jak jÄ™zyk polski – mówi Lucjan Karasiewicz, prezes NadwiÅ›laÅ„skiej Agencji Turystycznej. Jak wskazuje, krajowa baza turystyczna i noclegowa przyciÄ…ga nie tylko coraz wiÄ™cej goÅ›ci z zagranicy, ale i Polaków, którzy – dziÄ™ki bonom turystycznym – mieli okazjÄ™ na nowo odkryć rodzime, lokalne atrakcje. – Branża turystyczna caÅ‚y czas lobbuje i prowadzi rozmowy o tym, żeby przywrócić ten bon w jakiejÅ› formie, ponieważ on rzeczywiÅ›cie okazaÅ‚ siÄ™ skuteczny. To byÅ‚o realne wsparcie dla branży turystycznej, ale też realne wsparcie dla polskich rodzin – podkreÅ›la ekspert.
– Nie obserwujemy zasadniczych zmian w regionach, które cieszÄ… siÄ™ wÅ›ród Polaków najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Latem królujÄ… województwo pomorskie i zachodniopomorskie. OkoÅ‚o 60 proc. Polaków, którzy planujÄ… w wakacje co najmniej jednodniowy wyjazd, wybiera siÄ™ wÅ‚aÅ›nie nad BaÅ‚tyk. Kolejne 20 proc. to sÄ… szeroko pojÄ™te góry, 10 do 15 proc. wybiera siÄ™ na Mazury, a reszta to różnego rodzaju lokalne atrakcje, których w Polsce też jest bardzo wiele – mówi agencji Newseria Biznes Lucjan Karasiewicz, prezes NadwiÅ›laÅ„skiej Agencji Turystycznej.
WedÅ‚ug badania przeprowadzonego na poczÄ…tku czerwca br. przez ARC Rynek i Opinia dla Polskiej Agencji Turystycznej w tegorocznym sezonie wakacyjnym (24 czerwca – 30 wrzeÅ›nia) plany wyjazdowe ma 65 proc. Polaków, spoÅ›ród których blisko 2/3 zamierza wypoczywać w kraju. Poza polskim morzem, które standardowo jest najpopularniejszym kierunkiem letnich wyjazdów, wielu urlopowiczów wybierze siÄ™ też w góry (22 proc.) i nad jeziora (19 proc.). WieÅ›, miasto, parki narodowe, uzdrowiska i SPA uzyskaÅ‚y po kilka procent wskazaÅ„. Dla hotelarzy dobrÄ… informacjÄ… jest też fakt, że w tegoroczne wakacje 76 proc. Polaków wypoczywajÄ…cych w kraju zamierzaÅ‚o skorzystać z pÅ‚atnej bazy noclegowej, co pozwoli branży odrobić nieco strat wynikajÄ…cych z pandemii i inflacji.
– WybierajÄ…c nocleg na wakacyjny wyjazd, Polacy kierujÄ… siÄ™ przede wszystkim swoimi przyzwyczajeniami, lokalizacjÄ…, opiniami czy poleceniami od znajomych. CzÄ™sto wybierajÄ… miejsca, z których majÄ… na przykÅ‚ad blisko do plaży albo do górskich szlaków i tutaj lokalizacja jest bardzo istotna, zwÅ‚aszcza jeÅ›li sÄ… z dziećmi. JeÅ›li planujÄ… z kolei wypoczywać w mieÅ›cie, to wybierajÄ… te obiekty, z których majÄ… blisko do pociÄ…gu, tramwaju czy metra. Bardzo ważna przy wyborze jest też kwestia finansowa i dodatkowe atrakcje, które dany obiekt zapewnia – mówi ekspert.
Jak wskazuje, Polacy majÄ… w czym wybierać, ponieważ – wedÅ‚ug danych GUS – krajowa baza turystyczna liczy prawie 9,8 tys. obiektów noclegowych, w tym blisko 4 tys. hoteli, oferujÄ…cych w sumie 780 tys. miejsc noclegowych (najwiÄ™kszy zasób bazy noclegowej majÄ… województwa zachodniopomorskie, pomorskie i maÅ‚opolskie) – od tych niskobudżetowych po obiekty piÄ™ciogwiazdkowe.
– Paradoksalnie w Polsce przybywa wÅ‚aÅ›nie obiektów luksusowych, cztero- i piÄ™ciogwiazdkowych, a ubywa pokoi goÅ›cinnych, ponieważ przyzwyczajamy siÄ™ do pewnego komfortu. Natomiast jeÅ›li chodzi o grupÄ™ Å›redniÄ…, czyli hotele trzygwiazdkowe, pensjonaty – te obiekty również dobrze siÄ™ rozwijajÄ…. Jednak w statystykach widać, że przybywa tych obiektów wiÄ™kszych, z wiÄ™kszÄ… liczbÄ… pokojów, z dodatkowymi atrakcjami, jak również z bazÄ… zabiegowÄ… SPA. To też jest dzisiaj ta forma wypoczynku, która bardzo dobrze siÄ™ rozwija i turyÅ›ci chcÄ… z niej korzystać – mówi Lucjan Karasiewicz.
Krajowa baza turystyczna i noclegowa zachÄ™ca do wypoczynku goÅ›ci nie tylko z Polski, ale i w coraz wiÄ™kszym stopniu z zagranicy. WedÅ‚ug danych GUS-u w caÅ‚ym 2022 roku skorzystaÅ‚o z niej 34,2 mln turystów, którym udzielono 90 mln noclegów, a ponad 17 proc. z nich stanowili wÅ‚aÅ›nie turyÅ›ci zagraniczni (5,8 mln).
– Polski BaÅ‚tyk staje siÄ™ coraz bardziej popularny np. wÅ›ród Czechów, którzy już tÅ‚umnie odwiedzajÄ… polskie plaże i jÄ™zyk czeski można tam usÅ‚yszeć prawie równie czÄ™sto jak jÄ™zyk polski – mówi prezes NadwiÅ›laÅ„skiej Agencji Turystycznej. – Baza noclegowa, caÅ‚a infrastruktura, atrakcje turystyczne, które rozwijajÄ… siÄ™ również dziÄ™ki funduszom europejskim, pozwalajÄ… odkrywać PolskÄ™ na nowo. Nie mamy siÄ™ już czego wstydzić i nasze hotele, pensjonaty, oÅ›rodki naprawdÄ™ nie odstajÄ… od poziomu europejskiego.
Ekspert zauważa też, że branża bardzo pozytywnie ocenia bon turystyczny, którego data ważnoÅ›ci upÅ‚ynęła z koÅ„cem marca br. Dofinansowanie na każde dziecko, którym można byÅ‚o zapÅ‚acić m.in. za usÅ‚ugi hotelarskie i turystyczne, stanowiÅ‚o dla niej duże wsparcie w zwiÄ…zku z trudnÄ… sytuacjÄ… gospodarczÄ… po pandemii COVID-19. Dlatego – choć wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy zapowiedziaÅ‚, że rzÄ…d nie ma w planach wznowienia bonu turystycznego – branża turystyczna lobbuje za przywróceniem go chociażby w innej formie.
– Branża turystyczna caÅ‚y czas lobbuje i prowadzi rozmowy o tym, żeby przywrócić ten bon w jakiejÅ› formie, ponieważ on rzeczywiÅ›cie okazaÅ‚ siÄ™ skuteczny. To byÅ‚o realne wsparcie dla branży turystycznej, ale też realne wsparcie dla polskich rodzin, dziÄ™ki czemu mieliÅ›my efekt synergii. Bardzo wielu Polaków po raz pierwszy zobaczyÅ‚o nowe, fajne atrakcje, które w Polsce mamy. PamiÄ™tajmy też, że tylko w ubiegÅ‚ym roku Polacy wydali na wypoczynek ponad 86 mld zÅ‚ i to jest ogromna pula Å›rodków w gospodarce – mówi Lucjan Karasiewicz.