Wiadomości branżowe

Polski e-handel może wzrosnąć w tym roku nawet o 25 proc. Wejście nowych graczy na rynek może rozpocząć wyścig zbrojeń w zakresie IT

Wartość polskiego e-commerce siÄ™ga 100 mld zÅ‚, co odpowiada za ok. 10 proc. handlu detalicznego. Pandemia okazaÅ‚a siÄ™ znaczÄ…cym katalizatorem wzrostu. Od marca do koÅ„ca 2020 roku powstaÅ‚o ok. 11 tys. nowych e-sklepów. W zależnoÅ›ci od

Wartość polskiego e-commerce siÄ™ga 100 mld zÅ‚, co odpowiada za ok. 10 proc. handlu detalicznego. Pandemia okazaÅ‚a siÄ™ znaczÄ…cym katalizatorem wzrostu. Od marca do koÅ„ca 2020 roku powstaÅ‚o ok. 11 tys. nowych e-sklepów. W zależnoÅ›ci od rozwoju pandemii w Polsce w tym roku wzrost handlu internetowego może wynieść od 10 proc., przy peÅ‚nej dostÄ™pnoÅ›ci galerii handlowych, do nawet 25 proc., jeÅ›li spotka nas kolejny lockdown – szacujÄ… eksperci Unity Group. Duże znaczenie dla rynku bÄ™dzie mieć wejÅ›cie Amazona oraz możliwa ekspansja chiÅ„skich platform. To powinno przyspieszyć rozwój nowych narzÄ™dzi cyfrowych w sprzedaży, m.in. rozwiÄ…zaÅ„ mobilnych.

– Obroty detaliczne w handlu internetowym w 2020 roku wyniosÅ‚y okoÅ‚o 100 mld zÅ‚ i przekroczyÅ‚y 10 proc. obrotów ogóÅ‚em w handlu detalicznym. W 2021 roku spodziewamy siÄ™ dalszego wzrostu tego udziaÅ‚u – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Rudno-RudziÅ„ski, partner zarzÄ…dzajÄ…cy w Unity Group.

Wartość polskiego rynku e-commerce wzrosÅ‚a w 2020 roku znacznie szybciej, niż prognozowano. Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że od marca do koÅ„ca ub.r. powstaÅ‚o ok. 11 tys. nowych e-sklepów. Z raportu e-Izby „Omni-commerce. KupujÄ™ wygodnie 2020" wynika, że o 15 pkt proc.  wzrósÅ‚ odsetek kupujÄ…cych w sieci. Obecnie już 72 proc. polskich internautów to e-klienci. Z danych NBP wynika zaÅ›, że w ciÄ…gu trzech kwartaÅ‚ów 2020 roku przeprowadzono w internecie 104,7 mln transakcji, a wartość transakcji z użyciem kart pÅ‚atniczych siÄ™gnęła 13,9 mld zÅ‚ (wzrost o 3,7 mld r/r). Także ten rok zapowiada siÄ™ rekordowo, dużo jednak zależy od sytuacji pandemicznej.

 SÄ… dwa skrajne scenariusze. JeÅ›li bardzo szybko wrócimy do normalnoÅ›ci przedcovidowej, m.in. jeÅ›li na staÅ‚e otworzÄ… siÄ™ galerie, wtedy należy spodziewać siÄ™ wzrostu e-commerce rok do roku rzÄ™du 10 proc. Natomiast jeÅ›li obostrzenia pozostanÄ… na obecnym poziomie lub zostanÄ… pogłębione, co rynek potraktuje jako stan docelowy, wtedy należaÅ‚oby spodziewać siÄ™ wzrostów bardziej rzÄ™du 20–25 proc. – ocenia Grzegorz Rudno-RudziÅ„ski.

A to już wiesz?  Lara Gessler: Producenci zywnosci widza, ze nie ma juz miejsca na bylejakosc. Aby przebic sie na rynku, trzeba z roku na rok podnosic sw?j poziom

Raport e-Izby pokazuje także, że pandemia zmieniÅ‚a zwyczaje zakupowe konsumentów. WzrosÅ‚a wartość internetowych koszyków zakupowych. Co czwarty internauta kupuje w sieci wiÄ™cej niż pięć razy w miesiÄ…cu, a co trzeci – miÄ™dzy dwa a pięć razy. WzrosÅ‚a skÅ‚onność do robienia w sieci dużych zakupów. Nawet 78 proc. kupujÄ…cych w sieci konsumentów deklaruje, że wartość ich koszyka zakupowego jest taka sama lub wyższa niż offline. Najczęściej kupujemy w internecie produkty modowe, elektronikÄ™ i produkty urodowe, zyskaÅ‚y też produkty spożywcze.

 Game changerem na rynku bÄ™dzie nasza gotowość jako klientów do kupowania nowych towarów – zaznacza partner zarzÄ…dzajÄ…cy w Unity Group. – Wchodzenie nowych technologii, które pozwalajÄ… nam na wirtualne przymierzanie, czy systemów rekomendacyjnych powoduje, że ta granica siÄ™ przesuwa i coraz częściej sprzedajÄ… siÄ™ rzeczy, które dawniej byÅ‚y uznawane za niestandardowe dla kanaÅ‚ów elektronicznych. PrzykÅ‚adowo na rynku chiÅ„skim już nawet domy sprzedaje siÄ™ online.

Duży wpÅ‚yw na polski rynek e-commerce może mieć wejÅ›cie Amazona, który w ubiegÅ‚ym tygodniu zaprezentowaÅ‚ stronÄ™ w polskiej wersji jÄ™zykowej. Eksperci oceniajÄ…, że ten krok może ożywić krajowy rynek z korzyÅ›ciÄ… dla odbiorców, ale również dla sprzedawców. Tym bardziej że krok amerykaÅ„skiego giganta może też zachÄ™cić do ekspansji w Polsce również innych graczy, np. z Azji.

– Dużo siÄ™ mówi o tym, że Chiny razem ze swojÄ… gospodarkÄ… majÄ… bardzo aktywne plany dotyczÄ…ce caÅ‚oÅ›ci Å›wiata i przeszÅ‚y z fazy przyjacielskiego rozwoju do form bardziej agresywnych – ocenia Grzegorz Rudno-RudziÅ„ski. – Zobaczymy, jak zareagujÄ… obecni na rynku gracze. MogÄ… przyjąć bardzo różne strategie, albo typowo obronne, obrony marży, skupienia siÄ™ na rozwoju tam, gdzie majÄ… już klientów i odbudowaniu zysku utraconego przez COVID, albo podejmÄ… rÄ™kawicÄ™ i przeciwstawiÄ… siÄ™ strategii, której możemy spodziewać siÄ™ od Amazona, czyli typowego blitzscalingu, czyli skalowania organizacji bez patrzenia na rentowność.

Nowe marketplace’y mogÄ… także przyspieszyć wyÅ›cig zbrojeÅ„ w zakresie rozwiÄ…zaÅ„ IT. W ubiegÅ‚ym roku w tym zakresie widoczne byÅ‚y na rynku duże zmiany. WÅ›ród podmiotów dziaÅ‚ajÄ…cych w segmencie B2B jako gÅ‚ówne powody wprowadzania nowych rozwiÄ…zaÅ„ najwiÄ™cej firm wymieniaÅ‚o podniesienie efektywnoÅ›ci dziaÅ‚ania firmy (51 proc.) oraz zmiany zachowaÅ„ konsumentów na rynku (48 proc.). Z kolei na pandemiÄ™ wskazaÅ‚o 26 proc. badanych (raport Unity Group „Polski rynek B2B vs. Cyfrowy Megatrend. Sytuacja branży post COVID-19”).

A to już wiesz?  Andrzej SoÅ‚tysik: Moim popisowym numerem jest jajecznica – specyficzna, wyborna i wytrawna. Szkoda, że żona nie pozwala mi spÄ™dzać wiÄ™cej czasu w kuchni

– W 2020 roku wiele firm przeszÅ‚o do internetu, co byÅ‚o dla nich nowoÅ›ciÄ…, ale też odbiÅ‚o siÄ™ na marżowoÅ›ci obrotu. To element, który na pewno wywoÅ‚a dalszy efekt zbrojeÅ„ w zakresie IT. Lepsze rozwiÄ…zania mobilne wpÅ‚ynÄ… na obniżenie kosztu pozyskania klienta i rentowność na koszyku. Na pewno obszary data science czy business intelligence mogÄ… nam pomóc w zwiÄ™kszaniu marżowoÅ›ci czy wartoÅ›ci koszyka, ale też zadowolenia klientów, o których walka w sieci bÄ™dzie teraz coraz bardziej zaciÄ™ta – wymienia partner zarzÄ…dzajÄ…cy w Unity Group.

W tym roku firmy postawiÄ… także na dostosowanie rozwiÄ…zaÅ„ do najbardziej aktywnych w e-sklepach pokoleÅ„, czyli Igreków i Zetek. To wÅ‚aÅ›nie preferencje mÅ‚odych klientów wpÅ‚ynÄ… na sposób sprzedaży, m.in. na rozwój rozwiÄ…zaÅ„ mobilnych..

– Z drugiej strony sprzedawcy bardzo dużą pracÄ™ wykonujÄ… po stronie tego, czego jako klienci nie widzimy, czyli przebudowujÄ…c centra logistyczne, integrujÄ…c wszystkie kanaÅ‚y sprzedażowe i pozostaÅ‚e systemy tak, aby czas dostawy i jakość byÅ‚a dla nas coraz wyższa – mówi Grzegorz Rudno-RudziÅ„ski.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy