Informacja prasowa, pazdziernik 2017 r.
RAY KROC – Prawdziwa historia McDonaldâs. Wspomnienia zalozyciela
Fascynujaca powiesc o tym, jak z niewielkiej restauracji w Kalifornii wyroslo McImperium, najpopularniejsza sieci fast food?w na swiecie, w kt?rej codziennie jada 1% ludnosci swiata.
Przeczytaj, zanim zam?wisz swojego Big Maca!
Patrzac na ludzi nazywanych przez historie wizjonerami, uderza nas, w jak niezwykly spos?b potrafia czerpac inspiracje z rzeczywistosci, kt?ra innym wydaje sie zwyczajna i nudna. Wszystko dzieki nieprzecietnemu zmyslowi obserwacji, inteligencji i wewnetrznej pasji. Autobiografia legendy swiatowego biznesu, tw?rcy sukcesu McDonaldâs, Raya Kroca, pokazuje czytelnikowi, jak to dziala. I dlaczego!
W poszukiwaniu pomyslu
zyjemy w czasach, kiedy wizja american dream przyciaga wielu ludzi, gotowych ciezka praca i wytrwaloscia siegac szczyt?w. Slowo „wytrwalosc” jest – wedlug Raya Kroca, syna czeskich emigrant?w w USA – kluczem do sukcesu, bez niej marzenia pozostaja tylko w sferze wyobrazen i niezrealizowanych plan?w.
Czesto nazywali mnie Dannym Marzycielem, nawet p?zniej, kiedy bylem w szkole sredniej i wracalem do domu podekscytowany kolejnym obmyslanym projektem. Nigdy nie uwazalem, ze marnuje energie na marzenia. Zawsze wiazaly sie z konkretnymi dzialaniami. Kiedy wymyslilem sobie na przyklad stoisko z lemoniada, niewiele p?zniej rzeczywiscie je postawilem.
Dlatego na swojej biznesowej sciezce szukal okazji oferujacej mu cos wiecej niz tylko pieniadze: mial potrzebe zaangazowania, kt?re nakreca pasje. Jesli tego nie dostawal – uparcie szedl dalej! Przez lata zajmowal sie handlem, przemierzajac kilometry autostrad z wyrobami pasmanteryjnymi, potem papierowymi kubeczkami i opakowaniami, wreszcie z multimixerami. Tak w 1954 roku trafil do San Bernardino w Kalifornii i lokalu braci McDonald, Richarda i Mauriceâa, pomyslodawc?w i zalozycieli innego niz wszystkie baru drive-in z hamburgerami.
Oszolomiony tym, co zobaczyl, postawil wszystko na jedna karte, by m?c z nimi wsp?lpracowac: Kiedy wbije sobie do glowy pomysl na interes, nie ma odwrotu. Zamierzalem wprowadzic go w zycie bez wzgledu na wszystko.
McDonaldâs to jest to!
Pomysl braci McDonald byl zaskakujaco prosty, a przy tym skuteczny: kazdy krok byl zaplanowany – doslownie i w przenosni – z choreograficzna precyzja, jak w fabryce Forda.
W nowym lokalu obsluga i menu byly ograniczone do minimum, stajac sie pierwowzorem calej rzeszy fast food?w, kt?re p?zniej pojawily sie na terenie kraju. Hamburgery, frytki i napoje przygotowywano na tasmie produkcyjnej i ku zdumieniu wszystkich, lacznie z bracmi McDonald, system dzialal! Naturalnie prostota procedur pozwolila braciom skupic sie na jakosci na kazdym etapie i na tym polegal caly sekret.
Ograniczone menu, samoobsluga, jednorazowe naczynia, dbalosc o smak i dobre ceny, precyzja podzialu pracy – to wszystko, co wydaje sie dzisiaj oczywistoscia, narodzilo sie w glowach pierwszych wlascicieli McDonaldâs, a Ray Kroc dolozyl do tego smiala wizje globalnej ekspansji i biznesowa intuicje najwyzszej klasy.
Zazwyczaj majac 52 lata czlowiek jest bardziej zorientowany na emeryture i potrzebe spokojnego konsumowania owoc?w pracy. Kroc podjal ryzyko, rozpoczynajac swoja przygode z franczyzami hamburgerowego biznesu, kt?ry tak bardzo go zachwycil, a ta przygoda stala sie czescia przygody dzisiejszego swiata i jego oczekiwan co jakosci serwowanych dan, szybkosci obslugi, standard?w higieny i przyjaznych kieszeniom konsument?w cen.
Hamburger i co dalej?
Jak mial sie przekonac Kroc otwierajac samodzielnie pierwsza restauracje – diabel tkwi w szczeg?lach. Na przyklad takich, ze tajemnica doskonalych frytek z San Bernardino polegala na tym, ze przechowywane w przewiewnych pojemnikach ziemniaki byly lekko podsuszane, co powodowalo m.in. zamiane cukr?w w skrobie, a w rezultacie ich znakomity smak. Troche trwalo, zanim na to wpadli!
Z r?wna starannoscia podchodzilismy do hamburger?w, co przynioslo nam wymierne korzysci. Hamburger to porcja miesa. Lecz w McDonaldâs jest to porcja miesa z charakterem. Tym, co odr?znia go od sztuki miesa w innych restauracjach uchodzacej za hamburgera, jest to, iz w calosci sklada sie z wolowiny. Do naszych hamburger?w nie dodajemy zmielonych serc ani innych osobliwych specjal?w.
Dlaczego papier, w kt?ry pakowane jest mieso, musi byc odpowiednio nawoskowany?
Ile wynosi dopuszczalna zawartosc tluszczu w hamburgerze?
Na jak dlugo wklada sie frytki do oleju i dlaczego smazy sie je dwukrotnie?
Taka wiedze zdobywa sie przez lata, a franczyzobiorca moze oszczedzic ten czas, otrzymujac ja w pakiecie razem ze szkoleniami, jak wymyslil to Kroc, kt?ry udoskonalil i rozwinal pierwotna koncepcje „szybkiego” baru z hamburgerami.
Jego partnerzy nie byli zachwyceni rozmachem, z jakim zabral sie do tworzenia sieci franczyzy McDonaldâs. W miare uplywu czasu konflikty miedzy nimi narastaly, by w koncu doprowadzic do biznesowego „rozwodu”, okupionego niezbyt czystym zagrywkami i wzajemnym rozczarowaniem, a takze kontrowersjami co do sl?w „pionier” czy „zalozyciel” w samej historii tej korporacji.
Urzeknie was jego historia
Z zywych, wartko plynacych opowiesci autora mozna przyswoic sobie lekcje, jak wytrwalosc i determinacja, wiara w siebie i umiejetnosc pokonywania przeszk?d oraz podejmowania ryzyka, czynia niemozliwe mozliwym. Nie dostaniecie niczego za darmo – powiedzialem – i bedziecie musieli podejmowac ryzyko. Nie mam na mysli porywania sie z motyka na slonce, to by bylo szalenstwo. Jednak nie obejdzie sie bez ryzyka, a czasem postawienia wszystkiego na jedna karte. Jesli w cos wierzycie, bedziecie musieli zaangazowac sie bez reszty. Podejmowanie rozsadnego ryzyka jest czescia wyzwania. Na tym polega cala zabawa.
W swojej autobiografii Ray Kroc sporo miejsca poswieca ludziom, kt?rzy towarzyszyli na biznesowej sciezce, razem z nim budujac swiatowe imperium, bedace dzisiaj legendarna marka, z dwoma zlotymi lukami – logo rozpoznawalnym w najdalszych zakatkach globu. Nie w kazdym momencie bylo im po drodze, ale wypowiada sie o nich z szacunkiem, doceniajac wklad w to, jak wyglada McDonaldâs.
Okolicznosci sklanialy go do krok?w niekonwencjonalnych, co czasem bylo traktowane przez otoczenie jako arogancja czy apodyktycznosc, ale takie wlasnie sa koszty bycia liderem. Jesli chcesz kierowac wielka korporacja, musisz dzwigac ciezki krzyz: po drodze na szczyt stracisz wielu przyjaci?l. Na szczycie jestes sam.
Ale – jak w wstepie do ksiazki napisal Paul D. Paganucci, profesor na wydziale zarzadzania Tuck School of Business Administration w Amos Dartmouth College w Hanover nawet jego wrogowie zgadzaja sie, ze w trzech kwestiach Ray Kroc nie ma sobie r?wnych: w sprzedawaniu hamburger?w, zarabianiu pieniedzy i opowiadaniu historii.
Ray Kroc (1902-1984)
zalozyciel McDonaldâs, nalezy do najslawniejszych biznesmen?w XX wieku. Nigdy nie przestal modernizowac i adaptowac swych restauracji i praktyk biznesowych, czyniac McDonaldâs fenomenem na swiatowa skale.
Nieodparcie entuzjastyczny, wizjonerski, urodzony gawedziarz – Kroc fascynuje i inspiruje na kazdej stronie swej Prawdziwej historii. Na podstawie tej jego autobiograficznej opowiesci powstal film McImperium w rezyserii Johna Lee Hancocka z Michaelem Keatonem w gl?wnej roli.
Dane wydawnicze:
Dom Wydawniczy Rebis
ISBN 987-83-8062-259-3 | Stron 256 | Oprawa miekka ze skrzydelkami | Cena: 34,90 zl|
Premiera: 24 pazdziernika 2017 r.