Polacy coraz wiÄ™kszÄ… wagÄ™ przywiÄ…zujÄ… do oszczÄ™dzania i tworzenia sobie finansowej poduszki bezpieczeÅ„stwa – wynika z Barometru Providenta przeprowadzonego z okazji przypadajÄ…cego 31 października Dnia OszczÄ™dzania. Prawie 65 proc. deklaruje, że odkÅ‚ada na czarnÄ… godzinÄ™. To o 10 pkt proc. wiÄ™cej niż rok temu. To nie oznacza jednak, że nie kupujÄ… pod wpÅ‚ywem impulsu czy nie przekraczajÄ… zaÅ‚ożonych na dany miesiÄ…c wydatków. Co trzeci Polak przeznacza miesiÄ™cznie różne kwoty na szeroko pojÄ™te przyjemnoÅ›ci.
– OdkÅ‚adanie pieniÄ™dzy na czarnÄ… godzinÄ™ od kilku lat utrzymuje siÄ™ na pierwszym miejscu naszych oszczÄ™dnoÅ›ciowych celów. Możemy zaobserwować jednak, że pesymizm Polaków roÅ›nie, a inflacja oraz rosnÄ…ce stopy procentowe wywarÅ‚y znaczÄ…cy wpÅ‚yw na naszÄ… niepewność finansowÄ… – mówi Karolina Åuczak, rzeczniczka Provident Polska. – W ubiegÅ‚orocznej odsÅ‚onie badania konieczność odÅ‚ożenia pieniÄ™dzy na cięższe czasy deklarowaÅ‚o 54,2 proc, a wiÄ™c o 10 pkt proc. mniej niż w najnowszej edycji.
Choć ponad 90 proc. respondentów Barometru Providenta zgadza siÄ™ ze stwierdzeniem, że warto oszczÄ™dzać i posiadać zapasowe Å›rodki na koncie, wciąż odkÅ‚adajÄ… mniej niż przed pandemiÄ… – deklaruje tak ponad 44 proc. badanych. To oznacza, że nie każdy oszczÄ™dzajÄ…cy ma takÄ… ilość wolnych Å›rodków, która pozwala mu budować zabezpieczenie na przyszÅ‚ość bez koniecznoÅ›ci obniżenia poziomu życia.
– Åšrednia kwota oszczÄ™dnoÅ›ci, jaka daje Polakom poczucie bezpieczeÅ„stwa, to 25,5 tys. zÅ‚. 30,9 proc. Polaków za wystarczajÄ…ce uznaje kwoty miÄ™dzy 1 tys. a 5 tys. zÅ‚, natomiast co czwarty respondent potrzebuje już ponad 10 tys. zÅ‚ – mówi Karolina Åuczak.
Czarna godzina to niejedyny cel, na który Polacy odkÅ‚adajÄ… pieniÄ…dze. Ponad 22 proc. zbiera na wyjazdy i podróże, blisko 19 proc. – na remont mieszkania, a 14,3 proc. odkÅ‚ada na przyszÅ‚ość dla swoich dzieci.
– Kobiety chÄ™tniej oszczÄ™dzajÄ… na remont mieszkania i podróże, mężczyźni natomiast decydujÄ… siÄ™ odkÅ‚adać pieniÄ…dze na sprzÄ™t AGD bÄ…dź na produkty zwiÄ…zane z realizowaniem pasji – mówi rzeczniczka Providenta.
WedÅ‚ug Barometru Providenta najwiÄ™cej osób oszczÄ™dza bez konkretnego planu – czyli odkÅ‚ada różne kwoty i nieregularnie. TakÄ… metodÄ… wybiera co czwarty badany. Podobny odsetek przeznacza na oszczÄ™dnoÅ›ci Å›rodki, które zostajÄ… im na koniec miesiÄ…ca.
– Natomiast co piÄ…ty Polak każdego miesiÄ…ca systematycznie odkÅ‚ada stałą sumÄ™ pieniÄ™dzy – mówi Karolina Åuczak.
NajwiÄ™cej osób gromadzi Å›rodki na kontach oszczÄ™dnoÅ›ciowych (37,8 proc.), spadÅ‚ natomiast odsetek odkÅ‚adajÄ…cych na rachunkach bieżących (29,3 proc. vs. 36,2 proc. przed rokiem). Lokaty wybiera prawie co piÄ…ty badany. Co istotne, jedna czwarta Polaków trzyma oszczÄ™dnoÅ›ci w domu, w przysÅ‚owiowej skarpecie. NajwiÄ™kszy odsetek charakteryzuje grupÄ™ mÅ‚odszych respondentów (18–34 lata).
RozsÄ…dne podejÅ›cie do oszczÄ™dzania nie oznacza jednak, że Polakom nie zdarzajÄ… siÄ™ nieprzemyÅ›lane, kompulsywne zakupy. Przyznaje siÄ™ do nich 67 proc. respondentów, podobny odsetek jak przed rokiem, i nieco częściej sÄ… to kobiety (69,1 proc. vs. 64,6 proc.). Z kolei do przekraczania zaplanowanych wydatków przyznaje siÄ™ 78 proc. respondentów. To także jest częściej domena kobiet, ale też osób w przedziale wiekowym 35–44 lata.
– Dwóch na trzech Polaków deklaruje, że nie wydaje na impulsywne zakupy pieniÄ™dzy odkÅ‚adanych na inny cel. Jednak w 2021 roku takiej odpowiedzi udzieliÅ‚o znacznie wiÄ™cej, bo 83,4 proc. badanych – różnica wynosi wiÄ™c aż 17 pkt proc. Ostrożne podejÅ›cie do naruszania poduszki finansowej wiąże siÄ™ z wiekiem. Najbardziej rozważnych znajdziemy w grupie wiekowej 65+, najmniej – wÅ›ród najmÅ‚odszej grupy respondentów, 18–24 lata – wskazuje rzeczniczka Providenta.
Polacy nie rezygnujÄ… także z drobnych przyjemnoÅ›ci – co trzeci przeznacza na ten cel co miesiÄ…c okreÅ›lonÄ… część swoich dochodów. WÅ›ród najczÄ™stszych wydatków w tej kategorii sÄ… jedzenie na mieÅ›cie lub w dowozie, nowe ubrania czy kosmetyki.