Firmy z sektora produkcji przemysÅ‚owej zgÅ‚aszajÄ… najwiÄ™kszÄ… od dwóch lat chęć rozbudowy swoich zespoÅ‚ów. WedÅ‚ug pracodawców w IV kwartale br. rywalizacja o kandydatów w sektorze produkcji przemysÅ‚owej jeszcze siÄ™ zaostrzy – wynika z analizy ManpowerGroup. Niedobór wykwalifikowanych kadr to jedna z najwiÄ™kszych bolÄ…czek przedsiÄ™biorstw, nie tylko produkcyjnych. StÄ…d też konieczność popularyzacji szkolnictwa zawodowego, w którym firmy bÄ™dÄ… miaÅ‚y realny wpÅ‚yw na ksztaÅ‚towanie kompetencji dostosowanych do potrzeb pracodawców. TakÄ… wspóÅ‚pracÄ™ – nastawionÄ… na praktykÄ™ i nowe technologie – nawiÄ…zaÅ‚y wÅ‚aÅ›nie Politechnika Åódzka, ZespóÅ‚ SzkóÅ‚ nr 1 w Pabianicach oraz zakÅ‚ad produkcyjny amerykaÅ„skiego koncernu technologicznego Emerson Automation Fluid Control and Pneumatics – OddziaÅ‚ Produkcyjny w Åodzi.
– Nowoczesny rynek pracy wymusza to, aby ksztaÅ‚cenie techniczne siÄ™ zmieniÅ‚o. Musimy odejść od typowego nauczania poprzez wykÅ‚ad czy laboratorium, zastosować nowe narzÄ™dzia. Jednym z takich narzÄ™dzi jest nauczanie poprzez problem-based learning, gdzie firma, z którÄ… wspóÅ‚pracujemy, definiuje nam odpowiednie zagadnienie. NastÄ™pnie grupa uczniów przy odpowiednim wsparciu to zagadnienie rozwiÄ…zuje. Bardzo ważnym aspektem w tym przypadku jest to, że oni nie rozwiÄ…zujÄ… tego problemu samodzielnie, ale w zespole, dziÄ™ki czemu uczÄ… siÄ™ też narzÄ™dzi komunikacji i bezpoÅ›rednio wspóÅ‚pracujÄ… z firmÄ… – mówi agencji Newseria Biznes prof. dr hab. inż. Åukasz Kaczmarek, prodziekan ds. rozwoju Politechniki Åódzkiej.
WydziaÅ‚ Mechaniczny Politechniki Åódzkiej, ZespóÅ‚ SzkóÅ‚ nr 1 w Pabianicach oraz specjalizujÄ…ca siÄ™ w systemach automatyki przemysÅ‚owej firma Emerson Automation Fluid Control & Pneumatics Poland – OddziaÅ‚ Produkcyjny w Åodzi podpisaÅ‚y wÅ‚aÅ›nie trójstronnÄ… umowÄ™ o wspóÅ‚pracy. Jej celem jest wdrożenie innowacyjnego systemu nauczania i wyksztaÅ‚cenie przyszÅ‚ych kadr, które bÄ™dÄ… jak najlepiej przystosowane do wymogów rynku pracy i obeznane z nowoczesnymi technologiami stosowanymi w firmach produkcyjnych.
– WspóÅ‚praca z PolitechnikÄ… ÅódzkÄ… oraz ZespoÅ‚em SzkóÅ‚ nr 1 w Pabianicach polega na tym, że udostÄ™pniamy im nasz know-how, park maszynowy i rozwiÄ…zania techniczne, aby nowi inżynierowie i technicy zyskiwali praktycznÄ… wiedzÄ™ i kompetencje, które później wykorzystajÄ… w życiu zawodowym – mówi Krzysztof Hauk, dyrektor operacyjny Emerson Automation Fluid Control & Pneumatics Poland – OddziaÅ‚ Produkcyjny w Åodzi. – Uczelnie i technika zawodowe bardzo dobrze przygotowujÄ… przyszÅ‚e kadry. Natomiast dopiero wspóÅ‚praca z firmÄ… produkcyjnÄ… pokazuje, jak ta teoria później przekÅ‚ada siÄ™ na rzeczywistość, na pracÄ™ inżynierskÄ….
– Widzimy rosnÄ…ce zainteresowanie tym programem. Na razie jest to pilotaż, ale możliwoÅ›ci późniejszego znalezienia pracy w przemyÅ›le sÄ… ogromne. Najbardziej na rynku brakuje absolwentów z kompetencjami z obszaru mechaniki czy inżynierii materiaÅ‚owej, wszystkich pokrewnych przedmiotów zwiÄ…zanych z mechanikÄ…. Niedobór tych pracowników powoduje, że firmy z sektora przemysÅ‚owego cierpiÄ… na brak kadr wykwalifikowanych pod kÄ…tem najnowszych technologii, z których one korzystajÄ… na co dzieÅ„ – dodaje prof. Åukasz Kaczmarek.
Absolwentom wchodzÄ…cym na rynek pracy brakuje kompetencji zwÅ‚aszcza w zakresie analizy danych, umiejÄ™tnoÅ›ci wyciÄ…gania wniosków i rozumienia przyczynowo-skutkowego, które przekÅ‚adajÄ… siÄ™ na umiejÄ™tność rozwiÄ…zywania problemów.
– Uczniowie i absolwenci bardzo dobrze wiedzÄ…, jak rozwiÄ…zać problemy w teorii. Natomiast w rzeczywistoÅ›ci bardzo ważnym czynnikiem jest także czas. Kwestia nie tylko, żeby ten problem rozwiÄ…zać, ale rozwiÄ…zać go szybko DziÄ™ki wspóÅ‚pracy z nami uczniowie mogÄ… zweryfikować swoje teoretyczne rozwiÄ…zania w praktyce i sprawdzić, czy one przynoszÄ… efekty – mówi Krzysztof Hauk.
Jak podaje Ministerstwo Edukacji i Nauki, w Polsce jest 6,4 tys. szkóÅ‚ ponadpodstawowych, w tym 2,4 tys. liceów ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych, 1,8 tys. techników, 1,6 tys. szkóÅ‚ branżowych I stopnia, 82 szkoÅ‚y branżowe II stopnia oraz 550 szkóÅ‚ przysposabiajÄ…cych do pracy. ÅÄ…cznie w roku szkolnym 2021/2022 rozpoczęło w nich naukÄ™ ponad 1,5 mln uczniów. NajwiÄ™cej bÄ™dzie siÄ™ uczyć w liceach ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych (639,8 tys.) oraz w technikach (640,8 tys.). Branżowe szkoÅ‚y I stopnia wybraÅ‚o ponad 208 tys. uczniów, a niecaÅ‚e 3,8 tys. bÄ™dzie kontynuować naukÄ™ w szkoÅ‚ach branżowych II stopnia.
– Aby zachÄ™cić uczniów do ksztaÅ‚cenia w zawodach technicznych, pokazujemy im bezpoÅ›rednie Å›rodowisko pracy i nauki, w którym siÄ™ ksztaÅ‚cÄ… i zdobywajÄ… okreÅ›lone kwalifikacje. Robimy to poprzez wykÅ‚ady, lekcje pokazowe, zajÄ™cia praktyczne w szkole, w pracowniach specjalistycznych, a także w zakÅ‚adach pracy, z którymi wspóÅ‚pracuje szkoÅ‚a – mówi PaweÅ‚ SzaÅ‚ecki, dyrektor ZespoÅ‚u SzkóÅ‚ nr 1 w Pabianicach. – WspóÅ‚pracujemy z wieloma firmami. Oferta szkoÅ‚y jest też wzbogacana o projekty unijne, które realizujemy wspólnie z m.in. PolitechnikÄ… ÅódzkÄ…. Jej wykÅ‚adowcy realizujÄ… u nas zajÄ™cia, a my korzystamy z jej laboratoriów. To pozwala uczniom zdobywać nowe kwalifikacje.
Obserwowane zmiany w szkolnictwie zawodowym to caÅ‚y szereg dziaÅ‚aÅ„ – poczÄ…wszy od nowych podstaw programowych, skoÅ„czywszy na finansowaniu i uÅ›ciÅ›leniu wspóÅ‚pracy z biznesem – które majÄ… lepiej powiÄ…zać szkolnictwo zawodowe z rynkiem pracy i odpowiedzieć na potrzeby pracodawców. Tym tropem idzie też Politechnika Åódzka.
– Politechnika Åódzka w sposób ciÄ…gÅ‚y ewaluuje pod kÄ…tem tego, aby dostosować absolwentów i ich profil kompetencyjny do wymogów nowoczesnego rynku pracy. Dostosowujemy też narzÄ™dzia, które pozwalajÄ… wyjść naprzeciw oczekiwaniom tego rynku. BezpoÅ›rednio wspóÅ‚pracujemy z firmami, żeby studenci mieli kontakt z przemysÅ‚em i nowoÅ›ciami technologicznymi wdrażanymi przez te firmy – mówi prof. Åukasz Kaczmarek. – Celujemy w pokolenie Z. Ci mÅ‚odzi ludzie praktycznie urodzili siÄ™ z technologiami IT, a w nowoczesnym przemyÅ›le te technologie sÄ… wykorzystywane na co dzieÅ„, chociażby do sterowania procesami wytwórczymi.