Choc do Swiat Bozego Narodzenia zostaly niecale dwa miesiace, to na poczatku listopada czesto zaczynamy robic pierwsze gwiazdkowe plany. Zaledwie co 10. Polak nie wie jeszcze z czego sfinansuje swiatecznie wydatki. Pewne jest natomiast, ze w por?wnaniu z ubieglorocznymi Swietami, te beda duzo oszczedniejsze – wynika z Barometru Providenta.
Ze wzgledu na pandemie, nie do konca wiemy, jak beda wygladac tegoroczne Swieta Bozego Narodzenia. Nie przeszkadza nam to jednak w planowaniu budzetu na ten cel. Dlatego tez, Provident, w ramach cyklicznego badania Barometr Providenta, postanowil zapytac Polak?w o ich gwiazdkowe wydatki i oczekiwane podarki. Jak pokazuja wyniki, w tym roku jestesmy wiekszymi pesymistami w kwestii prezent?w.
W tym roku badani Polacy planuja przeznaczyc na organizacje swiat Bozego Narodzenia srednio 744,39 zl. To kwota znaczaco nizsza w por?wnaniu z zeszlorocznymi wydatkami – w 2019 roku przekraczaly 1700 zl.
– W tamtym roku optymistyczniej podchodzilismy do naszych finans?w i planowalismy wyjatkowo kosztowna gwiazdke – podkresla Karolina nuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Pandemia koronawirusa sprawila, ze w tym roku zamierzamy zacisnac pasa. Dodatkowo zdajemy sobie sprawe z tego, ze byc moze bedziemy zmuszeni zrezygnowac z pewnych tradycji, kt?re teraz nie sa mozliwe ze wzgledu na obostrzenia sanitarne np. ze spotkan w duzym gronie – dodaje Karolina nuczak.
Kobiety znowu oszczedniejsze
Podobnie jak w poprzednich latach, badania pokazaly, ze to mezczyzni przewiduja wyzsze wydatki na organizacje Swiat. W tym roku srednia kwota deklarowana przez mezczyzn to 763,54 zl. Kobiety sa nieco ostrozniejsze w deklaracjach i wspominaly srednio o kwocie ok. 727 zl.
Najwyzsza sume na gwiazdke chca przeznaczyc osoby w wieku 35-49 lat – ich planowany przecietny budzet nieznacznie przekracza 800 zl. Na drugim biegunie sa najmlodsi badani, kt?rzy srednio chca wydac niecale 600 zl.
– Nasze wydatki swiateczne w najwiekszym stopniu zaleza od wieku. Najmlodsi maja mniej obowiazk?w zwiazanych z przygotowaniem Swiat i ich koszty czesto ograniczaja sie tylko do prezent?w dla najblizszej rodziny. Dodatkowo wobec student?w czesto stosowana jest taryfa ulgowa i nikt nie spodziewa sie od nich drogich podarunk?w – zauwaza Karolina nuczak. – Natomiast trzydziesto- i czterdziestolatkowie to czesto gospodarze swiatecznych spotkan, maja takze najliczniejsze grono do obdarowania. – dodaje.
Wiekszosc – bo az 62 proc. chce sfinansowac tegoroczna Gwiazdke z biezacych dochod?w tj. z pensji, emerytury czy aliment?w. Co 3. respondent zamierza skorzystac ze gromadzonych oszczednosci. To szczeg?lnie popularne jest wsr?d mlodych badanych, kt?rzy czesto nie maja jeszcze stabilnego zr?dla dochodu. Wsr?d os?b do 24 roku zycia, ponad polowa zamierza siegnac do zask?rniak?w.
Czekamy na prezenty? Niekoniecznie
Prezenty pod choinka spodziewa sie znalezc 62 proc. respondent?w – ale tylko 22 proc. z nich jest tego pewnych. To duzo mniejszy odsetek niz w poprzednich latach – w dw?ch ostatnich edycjach badania na Mikolaja czekalo ok. 80 proc. badanych.
– Co ciekawe, jesli spojrzec na odpowiedzi na to pytanie pod wzgledem grup wiekowych, mozemy zauwazyc odwrotna tendencje niz w przypadku wydatk?w. Najmlodsi, kt?rzy wydaja najmniej, najczesciej oczekuja prezent?w. Natomiast osoby w wieku 35-49 lat, kt?re sa najmocniej obciazone kosztami, najrzadziej licza na podarek – podkresla Karolina nuczak.
Wiekszymi optymistkami w kwestii prezent?w sa kobiety (63,7 proc. kobiet spodziewa sie otrzymac prezent, wobec 60,0 proc. mezczyzn). Jednoczesnie, to wlasnie kobiety czesciej niz mezczyzni wskazywaly zdecydowanie, ze nie spodziewaja sie prezent?w (15,3 proc. kobiet vs. 6,6 proc. mezczyzn).
Pod choinka czekamy na pieniadze
W tym roku zdecydowanie najbardziej pozadanym prezentem (do 200 zl) sa pieniadze lub bony na zakupy i to bez wzgledu na plec czy wiek. Choc odpowiedz te nieznacznie czesciej wskazywaly kobiety (28,6 proc.), niz mezczyzni (24,2 proc.) to w obu grupach byla najpopularniejsza. Kobiety czesciej wskazywaly r?wniez na kosmetyki, perfumy (21,5 proc. kobiet vs. 14,4 proc. mezczyzn), bizuterie (12,4 proc. kobiet vs 3,2 proc. mezczyzn) oraz bielizne (5,8 proc. kobiet vs. 4,2 proc. mezczyzn). Mezczyzni z kolei czesciej wybierali odziez (13,6 proc. mezczyzn vs. 11,9 proc. kobiet) i elektronike (16,1 proc. mezczyzn vs. 5,2 proc. kobiet).
– W poprzednich latach chetniej wskazywalismy bardziej osobiste i wyszukane prezenty, jednak w tym roku zdecydowanie rzadza pieniadze. Moze miec na to wplyw epidemia i zwiazane z nia trudnosci finansowe. Bardziej niz wymarzony sprzet czy perfumy, wolimy dostac pieniadze, kt?re mozemy przeznaczyc na bardziej potrzebne artykuly lub odlozyc – zauwaza Karolina nuczak.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polak?w, kt?re pozwala na lepsze zrozumienie zachowan i decyzji finansowych konsument?w. Badanie zostalo zrealizowane przez ASM – Centrum Badan i Analiz Rynku technika CAWI na pr?bie N=1003 doroslych Polak?w, w pazdzierniku 2020 roku.
************
Provident Polska SA jest czescia grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londynskiej Gieldzie Papier?w Wartosciowych, a takze – w ramach notowan r?wnoleglych – na Gieldzie Papier?w Wartosciowych w Warszawie. IPF dziala w 11 krajach na calym swiecie. W Polsce Provident dziala od 1997 roku i jest najwieksza firma na rynku pozabankowych pozyczek got?wkowych. Prezesem zarzadu jest Agnieszka Klos-Siddiqui.
Provident Polska jest firma multikanalowa i multiproduktowa – dociera do wszystkich grup klient?w i oferuje szereg produkt?w: pozyczke konsumencka dostepna w wariantach online, z obsluga domowa lub samodzielna splata, a takze pozyczke dla firm.
Jednym z filar?w strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pozyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentowal trzeci raport spoleczny, w kt?rym podsumowane zostaly dzialania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyna firma pozyczkowa, kt?ra przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017 i 2018 otrzymal tytul „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcje dziennika „Puls Biznesu”. W 2015 roku, bedac jednym z najwiekszych reklamodawc?w sektora finansowego, Provident zostal sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma osmiokrotnie zostala wyr?zniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2020).
dostarczyl infoWire.pl