Alimenciarze zza k?lka przechodza na ubozsza diete
Skuteczniejsza niz dotychczas egzekucja, a takze wzmozone kontrole. W ten spos?b rzad chce walczyc z nieuczciwymi alimenciarzami, pracujacymi w branzy transportowej, kt?rzy do tej pory uchylali sie od placenia na utrzymanie dzieci. Pom?c maja w tym zmiany w ustawie, kt?ra teraz dopuszcza pobranie nawet 50 proc. diety kierowcy na poczet zaleglych aliment?w, a takze surowe kary, kt?re groza polskim pracodawcom. Nie wiadomo jeszcze, czy nowe zasady przyniosa oczekiwany skutek, natomiast pewne jest, ze to kolejne wyzwanie dla rodzimych przedsiebiorc?w.
Wedlug danych ERIF Biura informacji Gospodarczej koncem 2018 roku liczba dluznik?w wynosila ponad 300 tysiecy os?b, a laczny dlug alimentacyjny opiewal na okolo 12 mld PLN. Jest zatem z czym walczyc. Mimo ze od 2015 do 2017 roku sciagalnosc aliment?w wzrosla niemal dwukrotnie, to nadal wynik ten pozostawia wiele do zyczenia. Rozwiazaniem problemu maja byc zmiany w przepisach ustawy, kt?re obowiazuja od stycznia tego roku, a dotycza skutecznosci egzekucji swiadczen alimentacyjnych,
Do tej pory diety kierowc?w krajowych i miedzynarodowych byly wylaczone z zajecia komorniczego, jednak po wprowadzeniu zmian do art. 831 § 1 kodeksu postepowania cywilnego, dodajac pkt 1 a, w obecnym stanie prawnym egzekucji na zaspokojenie roszczen z tytulu aliment?w nie podlega jedynie 50 proc. diet. Co to w praktyce oznacza? Nic innego, jak mozliwosc zajecia przez komornika pozostalej czesci diety na poczet aliment?w lub tez na poczet swiadczen wyplacanych z budzetu panstwa w przypadku bezskutecznosci egzekucji zaleglych naleznosci – m?wi Mariusz Skurzynski, ekspert Og?lnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowc?w (OCRK) w zakresie prawa pracy.
Polscy kierowcy przechodza na ubozsza diete
Zmiany wprowadzone w ustawie o egzekwowaniu dlug?w alimentacyjnych to niewatpliwie istotna informacja dla kierowc?w, biorac pod uwage dotychczasowa strukture wynagrodzenia w transporcie drogowym – czyli podzial na podstawe, diete i ryczalt, a takze dodatki. Wedlug danych rynkowych nawet polowa zawodowych kierowc?w na umowie o prace otrzymuje wynagrodzenie za prace w wysokosci do 2000 zlotych netto, natomiast znaczna czesc pozostalych wyplacanych kierowcom kwot stanowi w tym wypadku dieta oraz ryczalt noclegowy[1]. Nalezy zauwazyc, iz w przypadku pracownik?w zatrudnionych w miedzynarodowym transporcie drogowym, kwoty wyplacane tytulem zwrotu koszt?w podr?zy sluzbowych tj. diety i ryczalty, kilkukrotnie przewyzszaja podstawowy doch?d, wynikajacy z umowy o prace.
Wiecej informacji: https://youtu.be/Ps9-ZqmX4TY
Przykladowa struktura wynagrodzenia kierowcy w 2019 roku moze wygladac nastepujaco: 2000 zlotych – wynagrodzenie zasadnicze, 250 zl – wynagrodzenie za dyzur, 200 zl – ryczalt za prace w godzinach nadliczbowych, 50 zl ryczalt za prace w godzinach nocnych. nacznie miesieczne wynagrodzenie przy takich zalozeniach to 2500 zlotych brutto, kwota do wyplaty netto wyniesie zatem okolo 1800 zlotych. Jesli przeprowadzimy symulacje podr?zy sluzbowej w kraju lub za granica, stwierdzimy, ze w przypadku pracy na terenie Polski – dieta i ryczalt za nocleg kierowcy wynosi blisko polowe calkowitego dochodu, a w przypadku podr?zy zagranicznych, jest nawet trzykrotnie wieksza od podstawy. Zar?wno dla przewoznika, jak i zatrudnionego w firmie kierowcy, taka struktura zarobk?w, gdzie znaczna czesc jest zwolniona z opodatkowania i oskladkowania, jest jak najbardziej pozadana. Pracownik – kierowca, bedacy dluznikiem alimentacyjnym, odczuje zatem zmiany wynikajace z nowego zapisu kodeksu pracy. Kwoty, kt?re otrzymywal do tej pory, beda znacznie nizsze – m?wi Mariusz Skurzynski, ekspert OCRK w zakresie PIP.
Jak zyc?
Juz teraz rodzima branza transportowa zmaga sie z powaznym problemem kadrowym. Wedlug badan rynku przeprowadzonych ostatnio przez Og?lnopolskie Centrum Rozliczania Kierowc?w, najwiekszym zagrozeniem dla firm z branzy transportowej wciaz pozostaje kwestia niedobor?w wykwalifikowanych kierowc?w i wszystko wskazuje na to, ze tendencja ta bedzie sie poglebiac. Dotychczas firmy kusily kandydat?w atrakcyjnymi zarobkami, skladajacymi sie z podstawy oraz wysokich koszt?w zwrot?w z tytulu podr?zy sluzbowej.
Argument wynagrodzenia rzeczywiscie nadal jest jednym z gl?wnych atut?w, wykorzystywanych przez przedsiebiorc?w rekrutujacych mlode pokolenia kierowc?w. Biorac pod uwage specyfike pracy w tym zawodzie, stres, rozlake z rodzina, a takze duzy wysilek psychofizyczny – to wlasnie rekompensata w postaci pieniedzy znacznie przewyzszajacych srednia krajowa i wielu dodatk?w niejednokrotnie przekonywala do tego, by rozpoczac prace w branzy transportowej. Wszystko wskazuje jednak na to, ze dla os?b, kt?re obarczone sa dlugiem alimentacyjnym, dotychczasowy system wyplacania naleznosci z tytulu wykonywanej pracy przestanie byc szczeg?lnie atrakcyjny – dodaje Mariusz Skurzynski.
Wiecej informacji: https://youtu.be/Ps9-ZqmX4TY
Nawet 45 tysiecy zlotych grzywny
Zmiany w ustawie weszly w zycie juz blisko p?l roku temu, jednak wielu przedsiebiorc?w nadal nie zdaje sobie sprawy, ze r?wniez po ich stronie sa nowe obowiazki administracyjne, z kt?rych powinni sie wywiazywac. Jednym z podstawowych i najwazniejszych jest zgloszenie w okreslonym terminie dluznika, a takze prawidlowe wyliczenie kwoty, kt?ra powinien przekazywac komornikowi. Jeszcze przed nowym rokiem kara, jaka m?gl otrzymac przedsiebiorca, wynosila 2 tys. zlotych, teraz – moze siegnac nawet 5 tys. zlotych. Co wiecej, grzywna ta moze byc powtarzana, jezeli pracodawca nadal uchyla sie od wykonania czynnosci w dodatkowo wyznaczonym terminie.
Opr?cz kary, wynikajacej z nieumyslnego niedopelnienia formalnosci na rzecz instytucji prowadzacej egzekucje alimentacyjna, polski przewoznik, po wejsciu w zycie przepis?w z dniem 1 grudnia 2020 r., bedzie dodatkowo obarczony r?wniez ryzykiem wysokich grzywien w przypadku celowego wyplacania pracownikowi pelnego wynagrodzenia, bez dokonywania potracen na zaspokojenie swiadczen alimentacyjnych lub tez, wyplacajac pracownikowi „alimenciarzowi” wyzsze wynagrodzenie, niz wynikajace z umowy o prace przy jednoczesnym niedokonaniu stosownego potracenia. Wysokosc kary moze wyniesc nawet 45 tys. zlotych – ale zeby jeszcze skuteczniej zniechecic przedsiebiorc?w do nieprzestrzegania prawa – istnieje r?wniez ryzyko ponownej wyplaty kwoty ustalonej diety. Co to oznacza? W przypadku, kiedy wyjdzie na jaw, ze pracodawca nielegalnie wyplaca diete pracownikowi, w nastepstwie takiego dzialania bedzie on zmuszony do pokrycia koszt?w do wysokosci polowy diety po raz drugi – tym razem na rzecz wierzyciela, na szkode kt?rego dzialal. Oczywiscie przewoznikowi bedzie przyslugiwalo prawo egzekwowania tych kwot od pracownika, ale uzyskanie takich pieniedzy, moze okazac sie trudne lub nawet niemozliwe – m?wi ekspert OCRK.
Warto o tym pamietac, gdyz lekcewazenie nowych przepis?w, moze byc kosztowne w skutkach. Odczuja to szczeg?lnie wlasciciele mikro i malych firm przewozowych.
Ustawodawca informuje
Art. 3. ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie niekt?rych ustaw w celu poprawy skutecznosci egzekucji swiadczen alimentacyjnych. Nowe zapisy wchodza w zycie z dniem 1 grudnia 2020 r. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917, z p?zn. zm.) wprowadza sie nastepujace zmiany:
1)w art. 281 dotychczasowa tresc oznacza sie jako § 1 i dodaje sie § 2 w brzmieniu:
„§ 2. Jezeli pracownik, o kt?rym mowa w § 1 pkt 2, jest osoba wobec kt?rej toczy sie egzekucja swiadczen alimentacyjnych oraz egzekucja naleznosci budzetu panstwa powstalych z tytulu swiadczen wyplacanych w przypadku bezskutecznosci egzekucji aliment?w i zalega on ze spelnieniem tych swiadczen za okres dluzszy niz 3 miesiace – pracodawca lub osoba dzialajaca w jego imieniu podlega karze grzywny od 1500 zl do 45 000 zl.”;
2)w art. 282 dodaje sie § 3 w brzmieniu:
„§ 3. Kto wbrew obowiazkowi wyplaca wynagrodzenie wyzsze niz wynikajace z zawartej umowy
o prace, bez dokonania potracen na zaspokojenie swiadczen alimentacyjnych, pracownikowi bedacemu osoba wobec kt?rej toczy sie egzekucja swiadczen alimentacyjnych oraz egzekucja naleznosci budzetu panstwa powstalych z tytulu swiadczen wyplacanych w przypadku bezskutecznosci egzekucji aliment?w i zalega on ze spelnieniem tych swiadczen za okres dluzszy niz 3 miesiace – podlega karze grzywny od 1500 zl do 45 000 zl.”.
Wiecej informacji: https://youtu.be/Ps9-ZqmX4TY
[1] Raport o kierowcach zawodowych TransJobs.