OkreÅ›lenie „pokolenie Alfa” odnosi siÄ™ do dzieci, które urodziÅ‚y siÄ™ po 2010 roku. Nie sÄ… one jeszcze w stanie decydować o swoim życiu, ale już sÄ… wymagajÄ…cymi konsumentami, szczególnie treÅ›ci cyfrowych. Nie znajÄ… bowiem Å›wiata bez internetu, komputera, smartfona i wielu innych urzÄ…dzeÅ„, które dajÄ… różne możliwoÅ›ci zastosowania. TÄ™ wiedzÄ™ i umiejÄ™tnoÅ›ci bÄ™dÄ… wiÄ™c wykorzystywać w dorosÅ‚ym życiu, kiedy zacznÄ… ksztaÅ‚tować naszÄ… rzeczywistość. Zdaniem ekspertów bÄ™dzie to pokolenie najlepiej wyksztaÅ‚cone i najlepiej uposażone. Dlatego że wzrasta w Å›wiecie, który targany jest wieloma problemami, bÄ™dzie umiaÅ‚o poradzić sobie z różnymi trudnoÅ›ciami.
Pokolenie Alfa budzi coraz wiÄ™kszÄ… uwagÄ™ socjologów i psychologów. Warto je zrozumieć, skuteczniej siÄ™ z nim komunikować i lepiej stworzyć ofertÄ™ skierowanÄ… Å›ciÅ›le do tej grupy pomaga m.in. raport opracowany przez IRCenter. SpecjaliÅ›ci zauważajÄ…, że ogromny wpÅ‚yw na postrzeganie Å›wiata przez tÄ™ generacjÄ™ ma postÄ™p technologiczny i mobilne aplikacje.
– Pokolenie Alfa to sÄ… jeszcze dzieciaki w wieku od 3 do 13 lat, chodzÄ… obecnie do szkoÅ‚y czy do przedszkola i nie myÅ›lÄ… o tym, co chciaÅ‚yby robić w przyszÅ‚oÅ›ci. SÄ… jednak dla nich pewne wzorce i pewni idole, którzy mogÄ… być dla nich bardzo atrakcyjni, jeżeli chodzi o przyszÅ‚y zawód. Jest to caÅ‚a grupa tiktokerów i gamerów, których traktujÄ… wrÄ™cz jak rodzeÅ„stwo. MyÅ›lÄ™, że to byÅ‚oby dla naszych dzieci takie pÅ‚ynne przejÅ›cie z dzieciÅ„stwa do dorosÅ‚oÅ›ci, od bycia biernym obserwatorem do bycia aktywnym nadawaczem treÅ›ci – mówi agencji Newseria Lifestyle Dorota Peretiatkowicz, partnerka IRCenter.
Prawdopodobnie bÄ™dzie to pokolenie najlepiej wyksztaÅ‚cone i zaawansowane technologicznie oraz przedsiÄ™biorczo. Media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe sÄ… i nadal bÄ™dÄ… dla niego Å›rodowiskiem naturalnym. Zdaniem ekspertów atrakcyjny zawód dla przebodźcowanych dzieci milenialsów to taki, w którym siÄ™ dużo dzieje. Nieco trudniej bÄ™dzie siÄ™ im z kolei odnaleźć na przykÅ‚ad w roli ksiÄ™gowego, który siedzi przez osiem godzin dziennie przy biurku.
– OczywiÅ›cie w tym pokoleniu również sÄ… osoby, które wolÄ… być z tyÅ‚u, które wolÄ… robić systematycznie pewne rzeczy, wiÄ™c nie obawiajmy siÄ™, jest to pokolenie jak każde inne. I to, że majÄ… inne zabawki i inne zainteresowania, nie Å›wiadczy o tym, że potem na rynku pracy bÄ™dÄ… mieli zupeÅ‚nie inne preferencje niż pokolenia, które wchodzÄ… na ten rynek pracy od dÅ‚uższego czasu – mówi Dorota Peretiatkowicz.
Partnerka IRCenter obserwuje również tendencjÄ™ do powrotu autorytetu rodziców. Pokolenie Alfa czÄ™sto siÄ™ na nich wzoruje, czerpie z ich wiedzy i doÅ›wiadczenia, a także prosi o pomoc i poradÄ™.
– To sÄ… już rodzice, którzy sÄ… caÅ‚kowicie ogarniÄ™ci w Å›wiecie social mediów, ogarniÄ™ci internetowo, majÄ… wiÄ™c bardzo dużo przydatnych umiejÄ™tnoÅ›ci i mogÄ… wprowadzić dziecko w sfery, które sÄ… dla nich interesujÄ…ce. Autorytet polega również na tym, że oprócz tego, że patrzymy na tÄ™ osobÄ™ i chcemy jÄ… naÅ›ladować, to mamy takÄ… dozÄ™ zaufania, że to, co robimy, to, co chcemy osiÄ…gnąć w życiu, bÄ™dzie przez niÄ… akceptowane. Ta akceptacja też jest bardzo ważna – mówi.
Pokolenie Alfa ma bardzo szerokie zainteresowania i wiele narzÄ™dzi do tego, by rozwijać swoje talenty. Doskonale odnajduje siÄ™ w różnych sferach, a możliwoÅ›ci, jakie daje mu internet, tylko poszerzajÄ… jego horyzonty.
– Chyba najbardziej irytuje mnie to, że caÅ‚y czas postrzegamy je w aspekcie digitalu, w aspekcie internetu i social mediów, a kompletnie nie widzimy, że nasze dzieci również jeżdżą na rowerze, uwielbiajÄ… rysować, stawiać zamki z klocków, sÄ… zaangażowane w gry planszowe, uwielbiajÄ… z nami rozmawiać i spÄ™dzać czas przy telewizorze na seansach filmowych – mówi Dorota Peretiatkowicz.
Na aktywnoÅ›ci, które dzieci chÄ™tnie podejmujÄ…, wpÅ‚yw majÄ… przede wszystkim rodzice. To oni już od najmÅ‚odszych lat ksztaÅ‚tujÄ… w nich zarówno dobre, jak i zÅ‚e nawyki.
– Trzylatkowi film „Åšwinka Peppa” na telefonie włącza mama, która chce mieć w restauracji spokój albo która przyszÅ‚a z pracy i chciaÅ‚aby mieć póÅ‚ godziny na wypicie kawy. To my wprowadzamy maÅ‚e dzieci w social media, dlatego że jest nam tak wygodnie, a potem zaczynamy mieć pretensjÄ™, że one siÄ™ w tym caÅ‚kowicie rozsiadÅ‚y i uważajÄ… to za wÅ‚asny Å›wiat. Im wiÄ™cej czasu poÅ›wiÄ™camy dzieciom, im wiÄ™cej rzeczy z nimi robimy, tym wiÄ™cej jest atrakcyjnych czynnoÅ›ci, które stanowiÄ… przeciwwagÄ™ dla digitalu – mówi partnerka IRCenter.
WÅ›ród zajęć pozaszkolnych dominujÄ… korepetycje, skierowane już nawet do czwartoklasistów. Popularne sÄ… też zajÄ™cia sportowe, rekreacyjne i plastyczne.
– Dzieciaki uwielbiajÄ…, kiedy można coÅ› ulepić, coÅ› zrobić, narysować, wsadzić w ramki i powiesić najlepiej nad lodówkÄ…. PoczÄ…tkowo te zajÄ™cia dla dzieci wybierajÄ… rodzice, którzy majÄ… pewne preferencje i starajÄ… siÄ™ dziecko zainteresować tym, co dla nich jest interesujÄ…ce. Potem nastÄ™puje przewartoÅ›ciowanie. Dzieci obserwujÄ… rówieÅ›ników i same już sÄ… w stanie powiedzieć, co je interesuje, co nie. Wtedy gÅ‚ównodowodzÄ…cym zaczyna być dziecko, a rodzic zaczyna być niczym innym jak portfelem, który pÅ‚aci za zainteresowania – dodaje Dorota Peretiatkowicz.
Dzieci milenialsów sÄ… Å›wiadkami wielu burzliwych wydarzeÅ„ spoÅ‚ecznych i politycznych. Zdaniem ekspertów rodzice muszÄ… je wiÄ™c jak najlepiej przygotować do nowych wyzwaÅ„ i zaopatrzyć w niezbÄ™dne umiejÄ™tnoÅ›ci, by nie tylko przetrwaÅ‚y, ale także naprawiaÅ‚y Å›wiat.