Data publikacji: 2017-11-18
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Białostoccy uczniowie eksperymentowali w Centrum Nauki Kopernik
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Ponad dziewięć godzin spÄ™dzili uczniowie ZespoÅ‚u Szkół SpoÅ‚ecznych przy Fabrycznej na zajÄ™ciach w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Praktyczne warsztaty to element, realizowanego w szkole unijnego projektu „Rozwijamy pasjeâ€.

Ponad dziewięć godzin spÄ™dzili uczniowie ZespoÅ‚u Szkół SpoÅ‚ecznych przy Fabrycznej na zajÄ™ciach w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Praktyczne warsztaty to element, realizowanego w szkole unijnego projektu „Rozwijamy pasjeâ€.
Jednym z założeń projektu jest nauka poprzez praktykę i zajęcia prowadzone metodą eksperymentu. A odbywają się one w bardzo różnych formach i w różnych miejscach. Ostatnio uczniowie liceum i gimnazjum wrócili z Centrum Nauki Kopernik, gdzie wzięli udział w warsztatach z biologii, fizyki i chemii, a także w pokazie filmowym w tamtejszym Planetarium.
– Ten dzieÅ„ to byÅ‚ swoisty wyczyn – byliÅ›my tam w 100 osób od godzin otwarcia do zamkniÄ™cia obiektu, dziÄ™ki czemu mieliÅ›my czas na spokojne, indywidualne wykonanie wielu doÅ›wiadczeÅ„, zajęć w laboratoriach i film w planetarium – opowiada Ewa Drozdowska, dyrektorka i fizyk w Zespole Szkół SpoÅ‚ecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10â€. - DzieÅ„ byÅ‚ bardzo intensywny i bardzo dobrze wykorzystany przez uczniów. Jak zwykle laboratoria byÅ‚y prowadzone ciekawie i profesjonalnie, a planetarium zachwyciÅ‚o wysokiej klasy sprzÄ™tem demonstrujÄ…cym obrazy 3D wszechÅ›wiata. Taki sposób uzupeÅ‚niania wiedzy jest zawsze godny polecenia.
Podczas zajęć w laboratorium chemicznym – „Analityczne rozterki†– uczniowie poznali ogromnÄ… rolÄ™ analizy chemicznej w badaniu próbek. Metoda ta polega na przeprowadzeniu różnych reakcji charakterystycznych, które w obecnoÅ›ci jakiegoÅ› konkretnego jonu albo zwiÄ…zku chemicznego tworzÄ… bardzo nietypowe efekty, jak żółty osad czy szafirowe zabarwienie roztworu. Na tej podstawie można zidentyfikować skÅ‚adniki badanej próbki. Uczniowie wcielili siÄ™ w rolÄ™ kryminalnych laborantów i analizowali próbkÄ™ z domniemanego miejsca zbrodni, by dowiedzieć siÄ™, czym zatruÅ‚ siÄ™ denat z akt policyjnych.
Z kolei na zajÄ™ciach „Pokaż kotku, co masz w Å›rodkuâ€, czyli warsztatach biologicznych, uczestnicy dowiedzieli siÄ™ m.in. dlaczego nasze ciaÅ‚a nie sÄ… przezroczyste. Okazuje siÄ™, że koloru nadajÄ… im m.in. barwniki zawarte w skórze – np. krew, woda i tÅ‚uszcze. Podczas zajęć uczniowie przygotowywali roztwory do optycznego oczyszczania tkanek, dziÄ™ki czemu mogli poznać budowÄ™ i szczegóły anatomiczne narzÄ…dów. Wykorzystali do tego technologiÄ™ dostÄ™pnÄ… wyłącznie dla naukowców, która po raz pierwszy zostanie zaprezentowana szerokiej publicznoÅ›ci.
– Te warsztaty daÅ‚y nam możliwość wykorzystania wiedzy w praktyce oraz pozwoliÅ‚y lepiej zrozumieć kierunki rozwoju współczesnej medycyny – mówi Julia KoÅ‚cio z III LO. – Zdobyte umiejÄ™tnoÅ›ci z pewnoÅ›ciÄ… wykorzystamy w przyszÅ‚oÅ›ci.
„Obudzić Krakena†– to temat zajęć laboratoryjnych z fizyki, które uświadomiły uczniom, jakie prawa fizyki pomagają trafiać do celu – co wpływa na zasięg rzutu ukośnego i jaka wiedza matematyczna jest potrzebna artylerzystom.
– Warsztaty, na których strzelaliÅ›my do Krakena byÅ‚y super – ocenia MichaÅ‚ Karszewski z I LO. –  Bardzo fajny byÅ‚ też pokaz w teatrze wysokich napięć. Pierwszy raz widziaÅ‚em cewki tesli i do tego wykorzystane w taki ciekawy sposób. To byÅ‚ bardzo dobrze wykorzystany dzieÅ„.
– Ostatni wyjazd do Kopernika pozwoliÅ‚ mi zachwycić siÄ™ fizykÄ… – dodaje Szymon Gosk z III LO. – Zabawa barwami, magnetyzmem i optykÄ… wprawiÅ‚y mnie w zachwyt, pozwalajÄ…c ujrzeć naukÄ™ przez pryzmat zabawy, doÅ›wiadczeÅ„ oraz eksponatów. Dodatkowo mogÅ‚em dowiedzieć siÄ™ wielu ciekawych rzeczy na wystawie poÅ›wiÄ™conej psychologii, którÄ… też bardzo lubiÄ™.
Â
ROZWIJAMY PASJE to kompleksowy program wsparcia kompetencji kluczowych i poprawy warunków nauczania, w którym biorą udział uczniowie SG nr 8, I SLO ,  VII klasy SSP nr 11 w Białymstoku, a także nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i przedmiotów z wykorzystaniem narzędzi TIK (technologii informacyjnych i komunikacyjnych).Projekt obejmuje warsztaty praktyczne dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli, działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego dla uczniów ostatnich klas gimnazjum i liceum, a także zakup wyposażenia pracowni przedmiotowych.
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE