Data publikacji: 2020-11-27
Oryginalny tytuÅ‚ wiadomoÅ›ci prasowej: Black Friday – czas Å‚owców okazji, ale też oszustów wyÅ‚udzajÄ…cych dane osobowe
Kategoria: BIZNES, Konsument
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KRD i serwis ChronPESEL.pl, prezenty w sieci zamierza kupić prawie 60 proc. klientów. Niestety nie wszyscy czują się bezpiecznie robiąc zakupy w Internecie. Za największe zagrożenie badani uważają utratę danych osobowych.

Black Friday rozpoczyna intensywny maraton zakupów online, który potrwa aż do Bożego Narodzenia, a w tym roku zapowiada się rekordowo, choćby z uwagi na epidemię, która zagoniła wielu konsumentów do Internetu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów i serwis ChronPESEL.pl, prezenty w sieci zamierza kupić prawie 60 proc. klientów. Niestety nie wszyscy czują się bezpiecznie robiąc zakupy w Internecie. Za największe zagrożenie badani uważają utratę danych osobowych.
Jak wynika z badania przeprowadzonego w październiku 2020 r. przez Krajowy Rejestr DÅ‚ugów i serwis ChronPESEL.pl, zdecydowana wiÄ™kszość, czyli aż 98 proc. respondentów czuje siÄ™ bezpiecznie robiÄ…c zakupy w sklepach internetowych. To pozytywne zjawisko, jednak taka postawa może uÅ›pić naszÄ… czujność. SpoÅ›ród osób, które majÄ… wÄ…tpliwoÅ›ci dotyczÄ…ce bezpieczeÅ„stwa zakupów w sieci, blisko 55 proc. wskazuje wÅ‚aÅ›nie na ryzyko wycieku danych osobowych. BiorÄ…c pod uwagÄ™ doÅ›wiadczenie internautów, ich obawy wydajÄ… siÄ™ uzasadnione. W kwietniu 2020 r. o wycieku, gromadzonych od 2007 r., danych osobowych swoich klientów poinformowaÅ‚ sklep internetowy Cyfrowe.pl. We wrzeÅ›niu z kolei ofiarÄ… ataków hakerów padÅ‚ serwis Aleleki.pl.Â
Uwaga na pytania o numer PESEL
W czasie zakupów internetowych powinniÅ›my zachować ostrożność. ChÄ™tnych na wykorzystanie naszej nieuwagi nie zabraknie. SygnaÅ‚em ostrzegawczym dla wszystkich kupujÄ…cych w sieci powinny być odpowiedzi 5 proc. respondentów, którzy doÅ›wiadczyli wycieku danych osobowych. Z cyklicznych badaÅ„ Gemiusa wynika, że liczba polskich użytkowników na poczÄ…tku roku wyniosÅ‚a ponad 28 mln. BiorÄ…c pod jeszcze uwagÄ™ ostatni raport tej firmy „E-commerce w Polsce 2020â€, wedÅ‚ug którego aż 73 proc. internautów robi zakupy w sieci, widać skalÄ™ zjawiska wycieków. Ich ofiarÄ… padÅ‚o ponad milion Polaków.
Żeby się przed tym uchronić, przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek. Przestępcy wykorzystują nasz pośpiech, brak uwagi oraz to, że wiele czynności podczas zakupów wykonujemy automatycznie i bez zastanowienia. Warto też zwrócić uwagę na pewne niedozwolone praktyki stosowane nie tylko przez hakerów, ale również właścicieli sklepów. Jak wynika z badania, 5 proc. Polaków przyznaje, że podczas rejestracji w sklepie internetowym poproszono ich o podanie numeru PESEL. Co siódmy ankietowany (15 proc.) nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, że tak nie było.
– Gromadzenie danych osobowych powinno być adekwatne do celów, w jakim sÄ… przetwarzane. W przypadku sklepów internetowych nie ma takiej potrzeby i zbieranie numerów PESEL kupujÄ…cych jest nieuzasadnione. Niestety, jak pokazujÄ… statystyki, wciąż spotykamy siÄ™ z takimi praktykami. ProÅ›ba o podanie numeru PESEL podczas zakupów w sieci powinna być dla nas sygnaÅ‚em ostrzegawczym. Może to oznaczać albo, że strona jest faÅ‚szywa i jej celem jest wyÅ‚udzenie naszych danych osobowych, albo Å›wiadczyć o braku rzetelnoÅ›ci sprzedawcy, który zbiera wiÄ™cej informacji na nasz temat niż powinien. To dodatkowo zwiÄ™ksza ryzyko wycieku w przyszÅ‚oÅ›ci, ponieważ bazy danych w mniejszych firmach sÄ… z reguÅ‚y sÅ‚abo zabezpieczone, przez co nie stanowiÄ… wyzwania dla sprawnych hakerów. Nie warto siÄ™ na to narażać  – wyjaÅ›nia BartÅ‚omiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.
Â
Nie daj się naciągnąć
Z przeprowadzonego przez KRD i serwis ChronPESEL.pl badania wynika, że ponad połowa z nas zamierza kupić w Internecie prezenty świąteczne. To oznacza, że również dla cyberprzestępców najbliższe tygodnie mogą okazać się pracowite.
Najpopularniejszą metodą stosowaną przez przestępców jest obecnie phishing, czyli podszywanie się pod inne osoby, instytucje lub firmy. Oszuści próbują nas również przekierować  poprzez wysyłane za pośrednictwem e-maili i SMS-ów linki odsyłające do fałszywych stron. To wszystko połączone z brakiem ostrożności ze strony użytkowników Internetu może spowodować, że za tegoroczne zakupy w sieci zapłacimy znacznie więcej, niż planowaliśmy. Przestępcy mogą próbować wykorzystać zdobyte w ten sposób dane osobowe, żeby podszywając się pod ich właściciela, wyłudzić pożyczkę, kupić drogi sprzęt elektroniczny na raty lub wziąć w leasing samochód. Żeby się przed tym uchronić trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa.
– Przede wszystkim korzystajmy ze znanych i sprawdzonych sklepów. Nie dajmy siÄ™ zwieść dużym przesadnym promocjom u nieznanych sprzedawców oraz zawsze weryfikujmy adresy stron i nadawcÄ™ e-maili, które otwieramy. Oszustwo polega na tym, że zazwyczaj na pierwszy rzut oka wyglÄ…dajÄ… one jak oryginalne, ale różniÄ… siÄ™ jednÄ… literkÄ… albo dopisanÄ… cyfrÄ… na koÅ„cu. Sprawdźmy również, kiedy ostatni raz zmieniliÅ›my hasÅ‚a do kont zwiÄ…zanych platformami e-commerce i jeÅ›li to byÅ‚o dawno, ustawmy nowe. Warto też być zapobiegliwym i oprócz przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeÅ„stwa, stale monitorować zapytania na swój temat w Krajowym Rejestrze DÅ‚ugów. Tylko wtedy bÄ™dziemy w stanie szybko zareagować, gdy ktoÅ› spróbuje wykorzystać nasze dane – mówi BartÅ‚omiej Drozd, ekspert ChronPESEL.pl.
Trzymać rękę na pulsie
Monitorując swoją aktywność w systemie informacji gospodarczej będziemy mogli zareagować w momencie, w którym ktoś inny będzie próbował wykorzystać nasze dane osobowe. Zarówno banki, firmy pożyczkowe oraz operatorzy telefoniczni, jak i dostawcy Internetu i telewizji cyfrowej przed podpisaniem umowy z nowym klientem, sprawdzają, czy nie jest on notowany w Krajowym Rejestrze Długów Biurze Informacji Gospodarczej, jako osoba zadłużona. Jednak, żeby to zrobić, potrzebna jest jego pisemna zgoda. Dlatego kiedy otrzymujemy SMS-a, że właśnie sprawdza nas np. jakiś bank, w którym nie składaliśmy w ostatnim czasie wniosku o kredyt, powinniśmy szybko reagować, czyli skontaktować się z instytucją, która nas weryfikowała w celu wyjaśnienia sprawy oraz zawiadomić policję, że doszło do kradzieży tożsamości.
O wycieku danych możemy dowiedzieć się również w inny sposób. W sytuacji, w której sklep, z którego korzystaliśmy poinformuje nas, że padł ofiarą ataku hakerskiego, w pierwszej kolejności należy ustalić, jakie dokładnie dane wyciekły. Jeśli straciliśmy hasła lub loginy do naszych kont lub skrzynek mailowych, powinniśmy je jak najszybciej zmienić. Jeśli dane, które wyciekły widnieją na dowodzie osobistym, należy zastrzec ten dokument, żeby nikt nie mógł się pod nas podszyć. Dodatkowo Urząd Ochrony Danych Osobowych w takich przypadkach rekomenduje założenie konta w systemie informacji gospodarczej, dzięki czemu będziemy mogli monitorować swoją aktywność kredytową.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 1016 osób, którzy robią zakupy w Internecie, w wieku 16-74 lata, w październiku 2020 r.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument