Aktualności LIFESTYLE Styl życia

Branża winiarska w dobie pandemii.

Branża winiarska w dobie pandemii.
Pandemia znacząco uderzyła w handel, jednak obserwujemy, że na tle całego sektora, pozytywnie wyróżnia się branża winiarska. Skąd bierze się wzrost sprzedaży win, a szczególnie

Data publikacji: 2020-12-04
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Branża winiarska w dobie pandemii.
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE

Pandemia znacząco uderzyła w handel, jednak obserwujemy, że na tle całego sektora, pozytywnie wyróżnia się branża winiarska. Skąd bierze się wzrost sprzedaży win, a szczególnie prosecco?

Branża winiarska w dobie pandemii. Styl życia, LIFESTYLE - Pandemia znacząco uderzyła w handel, jednak obserwujemy, że na tle całego sektora, pozytywnie wyróżnia się branża winiarska. Skąd bierze się wzrost sprzedaży win, a szczególnie prosecco?

Witold Franczak, Dyrektor Generalny Platinum Wines

Pandemia znacząco uderzyła w handel, jednak obserwujemy, że na tle całego sektora, pozytywnie wyróżnia się branża winiarska. Skąd bierze się wzrost sprzedaży win, a szczególnie prosecco?

W 2019 r. wzrost spożycia wina w Polsce siÄ™gnÄ…Å‚ 8%, w tym roku jest on niższy i wynosi okoÅ‚o 4%. Ale i tak jest to znaczÄ…cy wzrost, w porównaniu z innymi segmentami rynku alkoholowego. Duża dynamika wzrostu sprawia, że wino trzyma siÄ™ mocno, bez wzglÄ™du na okolicznoÅ›ci. Ponadto polski model picia wina zaczyna przypominać ten znany z innych krajów, gdzie spożywa siÄ™ wiÄ™cej wina biaÅ‚ego niż czerwonego. Olbrzymia popularność prosecco na polskim rynku – głównie wÅ›ród paÅ„ – bierze siÄ™ stÄ…d, że w porównaniu z innymi winami musujÄ…cymi ( cava,szampan ), zawiera ono kilkakrotnie wiÄ™cej cukru (mam na myÅ›li prosecco classico). To zaÅ› idealnie wpisuje siÄ™ w gust polskich konsumentów. Istotnym czynnikiem jest także cena prosecco – jest ono zdecydowanie taÅ„sze niż szampan. DziÄ™ki tym czynnikom Polska jest jednym z krajów z najwiÄ™kszym wzrostem spożycia prosecco.

A z perspektywy konsumenta – jakie czynniki wpÅ‚ynęły na aktywniejsze siÄ™ganie po wina w dobie koronawirusa?

Rzeczywiście pandemia oszczędza segment win. W czasie, gdy sprzedaż piwa i mocnych alkoholi mocno spadła, wina mogą w tym roku zanotować delikatny wzrost. Ludzie przestali pić wódkę, chcą być trzeźwi i zdrowsi, dlatego wybierają alkohol, w którym są antyoksydanty oraz bogate składniki mineralne. Ponadto wino stało się towarzyszem ludzi zamkniętych we własnych domach – spożywamy je do posiłków i po to, żeby się zrelaksować. Trzeba także podkreślić, że wino od paru lat w Polsce jest trandy. Jest to też efekt podróży naszych rodaków głównie w obszar basenu morza Śródziemnego i Czarnego – kolebki wina. Programów kulinarnych – winiarze sporo się napracowali, żeby wypromować wino i teraz to zaczyna przynosić efekty.

A to już wiesz?  ZÅ‚ote skarby faraonów – gratka dla miÅ‚oÅ›ników starożytnoÅ›ci

Czy trend utrzyma się również po pandemii?

Bezwzględnie tak. Polacy są daleko za Europą, jeśli chodzi o spożycie wina. Przed nami jest więc wszystko. Przewiduję, że w Polsce będzie podobnie jak w Skandynawii. Tam jeszcze niedawno piło się tyle, co u nas, czyli 5 litrów wina rocznie. Teraz jest to kilkanaście litrów. Myślę, że osiągniemy ten poziom za 5-8 lat.

Stereotypowo wina ustępowały innym alkoholom. Były nieco bardziej… elitarne? Kto dzisiaj pije wino?

Wino zaczęli pić wszyscy. Większość Polaków chce pić wino tanie i dobre w cenie do 25 PLN. To, czy wino jest dla kogoś tanie czy drogie, zależy od portfela. Ostatnio procentowo najszybciej rośnie segment win premium, najdroższych. Coraz więcej sprzedaje się wina w cenie kilkuset zł za butelkę. Są ludzie, którzy regularnie zamawiają wina nawet po kilka tysięcy złotych za butelkę.

Czy Państwa oferta bierze pod uwagę różnorodność klientów? Wino dla 40-latków często odbiega od gustów m.in. millenialsów.

W Polsce – inaczej niż w krajach winiarskich – nie ma stargetowanej etykiety pod konkretną grupę wiekową. Ta sama etykieta ma zadowolić wszystkich. Ostatnio widzę, że wśród ludzi młodych coraz większą popularnością cieszy się segment win aromatyzowanych i owocowych z nowoczesnymi „lekkimi” etykietami. Jestem przekonany, że w niedalekiej przyszłości millenialsi będą sięgali po wina o smaku poziomki, czy truskawki. Wina aromatyzowane wkrótce będą dużą konkurencją dla prosecco. 

Tak też każdy znajdzie w Państwa ofercie „coś dla siebie”?

Mamy w ofercie wina dla wszystkich: dla millenielsów, dla ludzi, którzy zaczynają pić wino, dla koneserów i tych, którzy mają wysoki poziom oczekiwań. Sprzedajemy wina z całego świata, ale dla konsumentów, którzy cenią sobie wartość „value for money”, oferujemy świetne wina z Gruzji i Mołdawii. Ich cena jest bardzo dobra w stosunku do ich jakości.

A to już wiesz?  Legendy polskiego popu na Top Łódź Festiwal

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Branża winiarska w dobie pandemii. Styl życia, LIFESTYLE - Pandemia znacząco uderzyła w handel, jednak obserwujemy, że na tle całego sektora, pozytywnie wyróżnia się branża winiarska. Skąd bierze się wzrost sprzedaży win, a szczególnie prosecco?
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy