Wiadomości branżowe

Brawura i nadmierna prędkość wciąż główną przyczyną wypadków na autostradach. Najmniejszy błąd może mieć tragiczny finał

Droga hamowania samochodu, który jedzie po autostradzie z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 140 km/godz., wynosi 135 metrów. Jeżeli nawierzchnia jest mokra, ten dystans roÅ›nie już do 230 metrów, a przy oblodzeniu siÄ™ga aż 800 metrów.

Droga hamowania samochodu, który jedzie po autostradzie z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 140 km/godz., wynosi 135 metrów. Jeżeli nawierzchnia jest mokra, ten dystans roÅ›nie już do 230 metrów, a przy oblodzeniu siÄ™ga aż 800 metrów. Wielu kierowców nie ma Å›wiadomoÅ›ci, że w takich warunkach nawet najdrobniejszy błąd za kierownicÄ… może siÄ™ skoÅ„czyć tragediÄ…. PiÄ…ta edycja kampanii Bezpieczna Autostrada ma wÅ‚aÅ›nie o takich zależnoÅ›ciach edukować kierowców. Grzechem za kóÅ‚kiem pozostajÄ… nadmierna prÄ™dkość, brak wyobraźni i dość swobodne traktowanie przepisów drogowych.

Jak pokazujÄ… statystyki Komendy GÅ‚ównej Policji, w ubiegÅ‚ym roku na polskich drogach doszÅ‚o w sumie do 22,8 tys. wypadków. To mniej niż jeszcze w 2020 roku, w którym odnotowano 23,5 tys. takich zdarzeÅ„. Niemniej ich liczba wciąż pozostaje bardzo wysoka. Niezmienne sÄ… też gÅ‚ówne przyczyny wypadków na drogach – to przede wszystkim nadmierna prÄ™dkość i nieprzestrzeganie przepisów.

Niestety bardzo czÄ™sto zdarza siÄ™, że naginamy przepisy ruchu drogowego do wÅ‚asnych potrzeb. Dla przykÅ‚adu jedziemy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 70 km/godz. po drodze, na której dopuszczalna jest prÄ™dkość 60 km/godz., mówiÄ…c: przecież to tylko 10 km/godz. Albo przekraczamy liniÄ™ ciÄ…głą, twierdzÄ…c: przecież nie byÅ‚o żadnego zagrożenia, żeby trzeba byÅ‚o stosować siÄ™ do zakazu. A zatem Å‚amiemy przepisy w sposób absolutnie Å›wiadomy, nie biorÄ…c pod uwagÄ™, że to jest jednak podstawowa sprawa poruszania siÄ™ po drogach – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Zagajewski, dyrektor generalny Centrum BezpieczeÅ„stwa Ruchu Drogowego w Åodzi.

Jak ocenia, polskim kierowcom brakuje też wyobraźni zwiÄ…zanej z tym, co siÄ™ dzieje z samochodem i jego pasażerami w momencie wypadku. Tymczasem podczas kolizji – już nawet przy 50 km/godz. – wszystkie niezabezpieczone przedmioty, które znajdujÄ… siÄ™ w aucie, zyskujÄ… siłę 50-krotnie wiÄ™kszÄ… od faktycznej. Telefon komórkowy waży wówczas 6 kg, a 1,5-litrowa butelka wody – 60 kg. Co wiÄ™cej, kolizja, nawet przy niewielkiej prÄ™dkoÅ›ci, równa siÄ™ upadkowi z trzeciego piÄ™tra.

A to już wiesz?  Informacja o postepie prac w Bloku L w Brunei- Lempuyang-1

– Wyobraźnia jest też zwiÄ…zana z poruszaniem siÄ™ po drogach w sposób przemyÅ›lany, dostosowania tego, co robiÄ™ na drodze, do warunków jazdy – mówi Tadeusz Zagajewski. – Ważnym elementem jest również zauważenie drugiego czÅ‚owieka. Nie jesteÅ›my sami na jezdni, uczestników ruchu drogowego jest bardzo wielu, ale trzeba ich dostrzec. Im siÄ™ tak samo może spieszyć, oni tak samo mogÄ… być zdenerwowani i to nie znaczy, że trzeba z nimi rywalizować.

Brawura za kóÅ‚kiem jest szczególnie niebezpieczna na autostradzie, gdzie dopuszczalna prÄ™dkość wynosi 140 km/godz. Wypadek przy tak szybkiej jeździe wytwarza tak duże siÅ‚y ciążenia, że nawet zapiÄ™te pasy bezpieczeÅ„stwa i nowoczesne systemy montowane w samochodach nie gwarantujÄ… przeżycia. Tymczasem – jak pokazujÄ… policyjne statystyki – liczba wypadków na polskich autostradach roÅ›nie. W ub.r. odnotowano 372 takich zdarzeÅ„, czyli o 28 proc. wiÄ™cej niż w 2020 roku. Zginęły w nich 74 osoby, a 510 zostaÅ‚o rannych.

Statystyki pokazujÄ…, że na autostradach gÅ‚ównÄ… przyczynÄ… wypadków jest nadmierna prÄ™dkość, niezachowanie odstÄ™pu od pojazdu poprzedzajÄ…cego, a także po prostu zmÄ™czenie kierowcy – mówi Karolina TworzydÅ‚o, dyrektor Departamentu Strategii Marketingowej i Komunikacji w Compensa TU SA Vienna Insurance Group. – W przypadku osób, dla których jazda po autostradzie jest nowoÅ›ciÄ…, stresujÄ…cy bywa też fakt, że tutaj panujÄ… zupeÅ‚nie inne zasady jazdy niż na drogach lokalnych. CzÄ™sto wyprzedzajÄ… siÄ™ TIR-y, co wymaga od nas zwalniania i przyspieszania. Zdarza siÄ™ też, że kierowcy jadÄ…cy z tyÅ‚u za nami mrugajÄ… dÅ‚ugimi Å›wiatÅ‚ami, oczekujÄ…c, że natychmiast zjedziemy na prawy pas, co nie zawsze jest możliwe.

Jak podkreÅ›la, liczba wypadków na polskich drogach pokazuje, że w Polsce caÅ‚y czas jest miejsce na edukacjÄ™ w tym zakresie. Dlatego w tym roku już po raz piÄ…ty z inicjatywy Compensy we wspóÅ‚pracy z Centrum BezpieczeÅ„stwa Ruchu Drogowego w Åodzi prowadzona jest akcja Bezpieczna Autostrada. Jej celem jest edukacja z zakresu bezpiecznego poruszania siÄ™ po autostradach i trasach szybkiego ruchu oraz nauka udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

A to już wiesz?  Damian MichaÅ‚owski: Jeżeli w pracy nie ma ekscytacji i przyjemnego stresu, to znaczy, że ta robota już nie jara i trzeba jÄ… zmienić. Dlatego ja lubiÄ™ siÄ™ trochÄ™ stresować

– CaÅ‚y czas w tym aspekcie jest bardzo wiele do zrobienia, wiÄ™c chcemy o tym mówić, chcemy spotykać siÄ™ z lokalnÄ… spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ…. Zależy nam na tym, żeby takich pikników rodzinnych poÅ›wiÄ™conych edukacji byÅ‚o jak najwiÄ™cej – podkreÅ›la Karolina TworzydÅ‚o.

Ze statystyk Compensy wynika, że w dotychczasowych edycjach Bezpiecznej Autostrady wzięło udziaÅ‚ 21,4 tys. Polaków. Do ich rÄ…k trafiÅ‚o aż 567 tys. materiaÅ‚ów edukacyjnych, a 14,6 tys. osób zostaÅ‚o przeszkolonych z zakresu udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku na drodze.

W ramach tegorocznej edycji kampanii, która potrwa aż do poczÄ…tku wrzeÅ›nia, zaplanowano 16 pikników edukacyjnych w różnych miastach Polski, które w najbliższych tygodniach odbÄ™dÄ… siÄ™ w Ustce, SÅ‚upsku, Trzciance, Krynicy Morskiej, WÅ‚adysÅ‚awowie, Myszkowie, a także w Warszawie. Oprócz promocji zagadnieÅ„ zwiÄ…zanych z bezpieczeÅ„stwem ruchu drogowego i kursów pierwszej pomocy dla mieszkaÅ„ców Compensa przekazuje też wÅ‚adzom miast defibrylatory AED, których użycie może uratować życie w razie nagÅ‚ego zatrzymania krążenia. Do tej pory do samorzÄ…dów trafiÅ‚o już 21 takich urzÄ…dzeÅ„.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy