Data publikacji: 2020-03-03
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Czy Polacy żyją w duchu smart living?
Kategoria: BIZNES, Konsument
Czy Polacy znają pojęcie smart living? Z jakich smartnych urządzeń korzystają na co dzień? Czy boją się nowych technologii?
Co to wÅ‚aÅ›ciwie jest "smart living"? Ponad poÅ‚owa Polaków uważa, że to pojÄ™cie wiąże siÄ™ z wykorzystywaniem nowoczesnych urzÄ…dzeÅ„ w nudnych, rutynowych i powtarzajÄ…cych siÄ™ czynnoÅ›ciach (56 proc.), ale też z wygodÄ…, którÄ… zapewniajÄ… nam nowoczesne technologie (61 proc.). To tylko niektóre z wniosków najÅ›wieższego badania opinii, zrealizowanego przez agencjÄ™ badawczÄ… SW Research na zlecenie firmy Smartney.[1] Dla 13 proc. respondentów idea smart living jest zwiÄ…zana z tzw. “szukaniem okazji†– czyli wynajdywaniem najkorzystniejszych ofert. Co ciekawe, co 10 badany w ogóle nie zna tego pojÄ™cia.Â
Â
O tym, że termin „smart living†jest coraz bardziej rozpoznawany mogliśmy przekonać się czytając ubiegłoroczny raport “Smart living†opracowany przez Infuture Hatalska Foresight Institut. Ankietowani biorący udział w tym badaniu przyznawali, że „smart living†wiąże się przede wszystkim z rozwiązaniami, które sprawiają, że nasze życie jest bezpieczniejsze, tańsze i bardziej ekologiczne (tak odpowiedziało 40 proc.). Tyle samo przepytanych twierdziło, że „smart living†to nowinki technologiczne i różnego rodzaju gadżety.
Czym wiÄ™c jest smart living? – To idea, dziÄ™ki której dążymy do jak najlepszego, inteligentnego i efektywnego życia. Smart living można odnieść do przeróżnych obszarów życia m.in. codziennych obowiÄ…zków, pracy, mieszkania, zakupów, ochrony Å›rodowiska, rozwoju osobistego, czy finansów. Dużą rolÄ™ w smart living odgrywajÄ… nowoczesne technologie, które pomagajÄ… nam w czynnoÅ›ciach powtarzalnych, czasem rutynowych, pozwalajÄ… organizować czas, być bardziej efektywnymi. NarzÄ™dzia, dziÄ™ki którym żyjemy w duchu „smart†to nie tylko powszechnie używane smartfony, czy smartwatche, ale również urzÄ…dzenia stosowane w domu, czy samochodzie. OddzielnÄ… kategoriÄ… jest tzw. smart shopping z wykorzystaniem aplikacji zakupowych, szybkich pÅ‚atnoÅ›ci i szeroko pojÄ™tej automatyzacji – mówi Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney, firmy dziaÅ‚ajÄ…cej na rynku pożyczkowym, należącej do francuskiej Grupy Oney Bank.Â
Â
NajchÄ™tniej korzystamy ze smartfonów, tabletów, laptopów i robimy „smart shoppingâ€
Z jakich „smartnych†urzÄ…dzeÅ„ najczęściej korzystajÄ… Polacy? Ankietowani biorÄ…cy udziaÅ‚ w badaniu opinii Smartney mogli wskazać kilka odpowiedzi jednoczeÅ›nie. Jak Å‚atwo siÄ™ domyÅ›lić – na pierwszym miejscu znalazÅ‚y siÄ™ smartfony. Używa ich 9 na 10 pytanych. Na drugim miejscu znalazÅ‚y siÄ™ tablety i laptopy (81,3 proc.). Kolejne „smartne rozwiÄ…zane†to tzw. smart shopping. Aż 70,3 proc. rodaków przyznaÅ‚o, że robi zakupy przez Internet, korzysta z odbioru zakupów paczkomacie, szybkich pÅ‚atnoÅ›ci, czy aplikacji zarzÄ…dzajÄ…cych zakupami. Co piÄ…ty ankietowany przyznaÅ‚, że korzysta z inteligentnego sprzÄ™tu RTV/AGD oraz urzÄ…dzeÅ„ domowych „smart home†umożliwiajÄ…cych np. sterowanie oÅ›wietleniem, czy temperaturÄ…. Â
Â
Co nas ogranicza?
– W badaniu opinii, które przeprowadziliÅ›my zadaliÅ›my pytanie o bariery, które wg ankietowanych mogÄ… hamować rozwój idei smart living. ChcieliÅ›my siÄ™ dowiedzieć dlaczego część ludzi nie żyje w duchu smart. Ponad 30 procent respondentów stwierdziÅ‚o, że jednÄ… z barier sÄ… po prostu koszty nowych urzÄ…dzeÅ„ i rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych. Co trzeci przyznaÅ‚, że barierÄ… mogÄ… być stare przyzwyczajenia i zwyczajna niechęć do zmian. Prawie 15 procent. stwierdziÅ‚o, że problemem może być też niechęć do technologii, a wÅ‚aÅ›ciwie trudnoÅ›ci z przyswojeniem niektórych informacji, nowinek, czy też rozwiÄ…zaÅ„. – Tymczasem, wyjÅ›cie poza przyzwyczajenia i schematy jest pierwszym krokiem w kierunku smart living. CzÄ™sto „przegapiamy†ciekawe rozwiÄ…zania z powodu przywiÄ…zania do tego, co nam znane i „jakoś†dziaÅ‚a. Boimy siÄ™ nowego, a nie powinniÅ›my. Nowe nie zawsze oznacza lepsze, ale niewÄ…tpliwie warto przeÅ‚amać przyzwyczajenia, a nawet uprzedzenia i po prostu sprawdzić – mówi Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney.
Â
Jakie sÄ… elementy smart living?
Inteligentne miasto, czyli miejsce przyjazne mieszkańcom, które dba o ich bezpieczeństwo, ale także o środowisko oraz oferuje (chociażby) sprawną i komfortową komunikację miejską. Takie miasto promuje także transport elektryczny i inteligentne sterowanie ruchem ulicznym. W inteligentnym mieście dostęp do informacji jest powszechny i uproszczony.
Inteligentny transport, to jeden z elementów inteligentnego miasta. ÅšcisÅ‚e centra miast sÄ… coraz częściej zamykane dla ruchu samochodowego i zarzÄ…dzane dziÄ™ki inteligentnym narzÄ™dziom sterujÄ…cym ruchem miejskim. Smart transport to również dbanie o komfortowe i szybkie przemieszczanie siÄ™ mieszkaÅ„ców, czy specjalne aplikacje, które pozwalajÄ… (w czasie rzeczywistym) ocenić sytuacjÄ™ na drogach lub znaleźć miejsce parkingowe. Â
Inteligentny dom składa się m.in. z przeróżnych sprzętów, które można odpowiednio zaprogramować i w łatwy sposób nimi sterować. Prawie co piąty respondent z badania przeprowadzonego przez Smartney korzysta z takich udogodnień w swoim domu. Chodzi przede wszystkim o sterowanie oświetleniem i temperaturą. Również co piąty badany posiada smart sprzęt, czyli np. inteligentną lodówkę, która sama daje sygnały, że trzeba zamówić jedzenie lub nawet zamawia je za nas.
Inteligentne miejsce pracy to przede wszystkim miejsce, które dostosowuje się do potrzeb pracowników. Podobnie jak w przypadku home office, w miejscu pracy również steruje się temperaturą, wilgotnością powietrza, oświetleniem. W biurach stosuje się przeróżne aplikacje do rezerwowania salek konferencyjnych, sprawdzania dostępności pomieszczeń etc. technologie i najnowocześniejsze rozwiązania nie tylko, by zaspokoić potrzeby pracowników, ale także klientów.
Inteligentne finanse to odpowiedzialne i Å›wiadome podejÅ›cie do zarzÄ…dzania domowym budżetem. – Inteligentne finanse to idea, która jest nam bliska od chwili powstania naszego biznesu. Zaradne podejÅ›cie do finansów to nie tylko mÄ…dre i Å›wiadome zarzÄ…dzanie swoimi pieniÄ™dzmi. To także wybieranie takich rozwiÄ…zaÅ„, które bÄ™dÄ… najlepiej dopasowane do naszych potrzeb, stylu życia i możliwoÅ›ci domowego portfela. DziÄ™ki nowoczesnym technologiom, automatyzacji, sztucznej inteligencji Å‚atwiej zarzÄ…dzać swoimi finansami z każdego miejsca na ziemi i o każdej porze – podsumowuje Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney.Â
Â
[1] Badanie opinii dotyczące „smart living†zostało zrealizowane na zlecenie Smartney przez SW Research (czas realizacji 18-21.02.2020) na próbie 300 osób. W pytaniu dotyczącym pojęcia „smart living†ankietowani mieli możliwość wielokrotnego wyboru.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument