Data publikacji: 2019-01-25
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Dr Irena Eris i Katarzyna Pawlikowska podczas ogłoszenia finalistek X edycji BWR
Kategoria: Gwiazdy, LIFESTYLE
Kobiety chcÄ… robić karierÄ™ i nie bojÄ… siÄ™ awansu – wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego przez FundacjÄ™ Sukces Pisany SzminkÄ… „Szanse i bariery dla Polek w biznesie i na rynku pracyâ€.

Jedna trzecia kobiet deklaruje potrzebę jasno wytyczonej ścieżki rozwoju. Bardzo ważne okazuje się wsparcie, zarówno profesjonalne, jak i życiowe ze strony partnera.
Â
Awans nie jest już tylko marzeniem kobiet, jest obecnie celem samym w sobie – 37 proc. pytanych kobiet przyjęłaby takÄ… propozycjÄ™ bez wahania. NiespeÅ‚na 17 proc. zastanawiaÅ‚aby siÄ™, czy sprosta nowym wyzwaniom, czy ma kompetencje. Z partnerem i jego decyzjÄ… – jak wynika z ankiety- liczymy siÄ™ coraz rzadziej, ale o ile 2 proc. kobiet uzależniaÅ‚oby decyzjÄ™ od rozmowy z nim, o tyle aż 10 proc. martwiÅ‚oby siÄ™, że nie pogodzi obowiÄ…zków domowych z nowymi wyzwaniami.Â
Â
Szans na rozwój badane kobiety upatrujÄ… przede wszystkim w doradztwie – 62 proc. ankietowanych chciaÅ‚aby mieć możliwość omówienia rozwoju zawodowego z coachem, mentorem czy psychologiem, a prawie 30 proc. potrzebuje jasno wytyczonej Å›cieżki kariery (29,5 proc.). Kobiety, które sÄ… matkami, oczekujÄ… od pracodawcy elastycznego czasu pracy (31 proc.) i od partnera lub bliskich pomocy w opiece nad dziećmi (12 proc.). Dla wielu z nich równie ważne na tym etapie decyzji sÄ… różnego rodzaju studia dodatkowe, szkolenia, warsztaty, a nawet narzÄ™dzia dostÄ™pne w internecie – 28 proc. pytanych kobiet wskazaÅ‚o ich dostÄ™pność jako szansÄ™ na drodze do rozwoju.
Â
Wyniki pokazaÅ‚y także, co utrudnia ankietowanym kobietom rozwój zawodowy: ciÄ…gle brakuje im wystarczajÄ…cej pewnoÅ›ci siebie (36 proc.) i kompetencji (16 proc.). Ale odczuwajÄ… przede wszystkim niedostateczne wsparcie, zarówno ze strony pracodawcy – aż 27 proc. kobiet deklarowaÅ‚o brak jasno wytyczonych celów zawodowych, a 31 proc. brak mentora. Aż 51 proc. zgodziÅ‚aby siÄ™ na awans majÄ…c takÄ… osobÄ™ w miejscu zatrudnienia.
Â
– Kobiety nie bojÄ… siÄ™ przyznać, że czegoÅ› nie wiedzÄ… oraz prosić o pomoc. Uważam, że tego typu wÄ…tpliwoÅ›ci, jeÅ›li tylko nie blokujÄ… dziaÅ‚ania, a zachÄ™cajÄ… do autorefleksji nad wÅ‚asnymi kompetencjami i zachÄ™cajÄ… do rozwoju, mogÄ… być bardzo cenne – komentuje Joanna Gieldarska – psycholożka, psychoterapeutka, coach zdrowia.
Â
Niemniej ważna jest polityka wynagrodzeÅ„ – na brak pÅ‚acowej przejrzystoÅ›ci w firmach wskazaÅ‚o 14 proc. aktywnych zawodowo paÅ„. Kobiety – co znalazÅ‚o siÄ™ w ich szczegółowych wypowiedziach – czujÄ… siÄ™ ciÄ…gle czÄ™sto gorsze od kolegów, mniej doceniane i gorzej opÅ‚acane. Aż 45 proc. z nich decyzjÄ™ o awansie w firmie uzależnia od zarobków na takim samym poziomie co ich koledzy. Kobiety majÄ… też wiÄ™cej dylematów, jeÅ›li chodzi i pogodzenie kariery z wychowaniem dzieci.
Â
– Polki w kontekÅ›cie opisywanych zachowaÅ„ i motywacji nie różniÄ… siÄ™ od przedstawicielek Å›wiata zachodu. Ba, jesteÅ›my od nich czÄ™sto bardziej przedsiÄ™biorcze i widać to nie tylko po coraz wiÄ™kszej iloÅ›ci menadżerek w korporacjach, ale też po stale rosnÄ…cej iloÅ›ci Polek zakÅ‚adajÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ…. Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiÄ…zania (np. zarobki – 43 proc. Polek deklarowaÅ‚o w 2012 roku, że ich mąż/partner zarabia wiÄ™cej. DziÅ› deklaruje tak 46 proc. kobiet. 27 proc. Polek deklarowaÅ‚o w 2012 roku, że to one sÄ… osobÄ… najwiÄ™cej zarabiajÄ…cÄ… w rodzinie dziÅ› twierdzi tak 25 proc. kobiet, natomiast podobnie jak w 2012 roku 14 proc. kobiet twierdzi, że zarabiajÄ… mniej wiÄ™cej tyle samo co partner), ale coÅ› drgnęło – mówi Katarzyna Pawlikowska, eksperta w konkursie Bizneswoman Roku
Â
Z ankiety Fundacji Sukces Pisany Szminką wynika bowiem, że pytane Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze. Ponad 56 proc. z nich chce inwestować pieniądze, 23 proc. myśli o założeniu firmy, ponad 18 proc. kupiłaby mieszkanie z myślą o inwestowaniu. Prawie 20 proc. w inny sposób chciałoby pomnażać kapitał. W siebie zainwestowałaby 16 proc. kobiet.
Â
Kobiety biznesmenki to już nie rzadkość, ale ciągle 21 proc. ankietowanych waha się czy założyć działalność i pracować na własny rachunek. Pytane o to, co ułatwiłoby im założenie firmy i dalszy rozwój aż 62 proc. wskazało na niższe koszty podatkowe i mniejszą biurokrację. Ponad 21 proc, wskazała na niższe koszty pracy. Także tu pojawił się wątek potrzeby wsparcia coacha, psychologa czy mentora i ułatwień instytucjonalnych.
W odpowiedziach na pytanie, czemu się wahają, pojawiły się także psychologiczne bariery: 33 proc. boi się ryzyka, a 24 proc. wymienia brak odwagi i pewności siebie.
Mniej boją się kobiety, które prowadzą już firmy. One jako przeszkodę wskazują brak środków na rozwój (37 proc. ankietowanych), biurokrację (22 proc.) i wysokie koszty prowadzenia firmy i podatki (21 proc.).
Â
– Przez ostatnich 10 lat, odkÄ…d prowadzimy FundacjÄ™, wiele zmieniÅ‚o siÄ™ dla kobiet na lepsze. Odnosimy w biznesie coraz wiÄ™cej sukcesów, także miÄ™dzynarodowych. Coraz chÄ™tniej też i odważniej siÄ™ nimi chwalimy. Wiele jednak jest jeszcze do zrobienia, by wymienić choćby likwidacjÄ™ luki pÅ‚acowej, która w Polsce wynosi od 7 do nawet 30 proc. w niektórych branżach. DziaÅ‚amy, by standardem w firmach byÅ‚o jasne okreÅ›lanie Å›cieżki kariery i wpisywanie w niÄ… urlopów macierzyÅ„skich, wprowadzanie elastycznych form pracy oraz szersze wykorzystywanie urlopu rodzicielskiego przez mężczyzn. Do wprowadzania tych rozwiÄ…zaÅ„ zaangażowaÅ‚yÅ›my prezesów najwiÄ™kszych firm w Polsce, którzy w ramach dziaÅ‚ajÄ…cego od października 2018 klubu Champions of Change opracowujÄ… strategie, rozwiÄ…zania i dobre praktyki w tym zakresie. – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego SzminkÄ….
Â
* Ankieta została przeprowadzona na grupie kobiet aktywnych zawodowo i przedsiębiorczych z dużych, średnich i małych miast, w wieku 23-62 lat z wyższym wykształceniem (94% ankietowanych).
Â
Podczas spotkania ogłoszono także listę finalistek w kategoriach otwartych X edycji konkursu Bizneswoman Roku. Oto 21 przedsiębiorczych Polek, które już odniosły duże sukcesy w biznesie:
Â
W kategorii Biznes Roku: Firma Powyżej 10 milionów zł
Â
Magdalena Malaczyńska, Indigo Nails Lab. Rodzinny biznes, założony w 2011 roku wspólnie z mężem, przerodził się w międzynarodowy podmiot, podbijający kolejne zagraniczne rynki (dziś dostępny jest w 44 krajach na świecie) i oferujący nowoczesne, wyróżniające się na tle konkurencji produkty. Założyła także fundację Indigo Nails, która ma na celu aktywizowanie kobiet i pokonywanie barier zawodowych.
Â
Anna Krajewska, Salad Story. Salad Story to autorski koncept restauracji szybkiej obsługi serwującej robione przed klientem i na jego zamówienie sałatki, wrapy i kasza boxy. Obecnie sieć liczy 35 lokali. Nowy koncept Wrap Me! jest uzupełnieniem oferty szybkiej gastronomii w zakresie zdrowszej i ciekawszej w smaku alternatywny dla osób poszukujących comfort foodu (jedzenia typu kebab).
Â
Małgorzata Bieniaszewska, MB Pneumatyka. Z rodzinnego zakładu produkcyjnego przekształciła ją w prężne przedsiębiorstwo badawczo-produkcyjne sektora Automotive. Dziś złącza produkowane w Lubuskiem są używane w większości pneumatycznych układów hamulcowych i zawieszeń w samochodach powyżej 3,5 tony na świecie. Małgorzata Bieniaszewska jest prekursorem idei współpracy biznesu z nauką w regionie.
Â
W kategorii Biznes Roku: Firma Poniżej 10 milionów zł
Â
Karina Trafna, Centrum Rozwoju Dziecka. Stworzyła firmę, która jest jedynym ogólnopolskim operatorem specjalizującym się w otwieraniu i prowadzeniu nowoczesnych, dwujęzycznych przedszkoli i żłobków firmowych oraz przybiurowcowych pod marką KIDS&Co.
Â
Marta Bartkowiak, Pan Drwal. Firma jest pierwszym polskim producentem naturalnych kosmetyków do pielęgnacji wyłącznie dla mężczyzn. Siłą produktów jest ich naturalny skład. Marka posiada własne laboratorium, w którym powstają produkty, linię produkcyjną i studio projektowe. W tej chwili asortyment liczy ponad 60 produktów i dostępny jest w sprzedaży w Polsce i za granicą.
Â
Ewelina Narożna-Domska, Oleowita. To firma rodzinna, która produkuje przede wszystkim oleje tłoczone na zimno. Stworzona przez entuzjastów zdrowej żywności i naturalnych kosmetyków. Obecnie w ofercie jest ponad 60 różnych olejów, niektóre produkowane jako jedyne w Polsce, a nawet w Europie.
Â
Działalność Społeczna
Â
Malina Wieczorek, szefowa Fundacji SM- WALCZ O SIEBIE. Marketingiem społecznym zajmuje się od 2001 roku, kiedy zdiagnozowano u niej stwardnienie rozsiane. Wykorzystuje własne doświadczenie życiowe w budowaniu pogłębionych komunikatów społecznych. Dzięki jej intensywnym działaniom personalizacja leczenia w SM weszła do kanonu opieki nad pacjentem. Fundacja uruchomiła portal e-learningowy Szkoła Motywacji.( www.szkola-motywacji.pl).
Â
JarmiÅ‚a Rybicka, prowadzi FundacjÄ™ Konflikt. Jest socjolożkÄ… i aktywistkÄ… spoÅ‚ecznÄ… oraz zaÅ‚ożycielkÄ… Kuchni Konfliktu, przedsiÄ™biorstwa spoÅ‚ecznego zatrudniajÄ…cego uchodźców, migrantów i cudzoziemców. Jest autorkÄ… kampanii spoÅ‚ecznej „Invisible Peopleâ€, która otrzymaÅ‚a nagrodÄ™ Rady Europy.
Â
Paula Rettinger-Wietoszko, założycielka Fundacji Zostaw Swój Ślad. Pomaga rodzinom chorych dzieci poprzez organizację ambitnych projektów technologicznych i artystycznych.
Pierwszym projektem fundacji byÅ‚ hospiCare – aplikacja mobilna dedykowana zespoÅ‚om medycznym i opiekunom pacjentów z DzieciÄ™cych Hospicjów domowych w caÅ‚ej Polsce. Drugim ważnym projektem fundacji jest Festiwal Wrażliwy.
Â
Karolina Adamska, założycielka Fundacji Mam Marzenie. Działa od 2003 r. jako niezależna i samodzielna organizacja, skupiająca wyłącznie wolontariuszy w 16 największych miastach w Polsce. Misją Fundacji jest spełnianie marzeń dzieci w wieku 3-18 lat, cierpiących na choroby zagrażające ich życiu. Rocznie spełnia około 600 marzeń. W sumie spełniła 8000 marzeń.
Â
Erin Dąbska, założycielka Fundacji TV Puls "Pod Dębem", która od 6 lat działa na rzecz poprawy jakości życia i standardu opieki nad osobami starszymi. Kierowana przez Erin Dąbską organizacja pomaga osobom indywidualnym i placówkom świadczącym stałą i doraźną pomoc osobom starszym, zaopatruje potrzebujących seniorów w leki i żywność, finansuje i współfinansuje zakup m.in. wózków inwalidzkich, łóżek rehabilitacyjnych, aparatów słuchowych.
Â
Zuzanna Janaszek-Maciaszek, Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ. Fundacja wspiera osoby, którym niepełnosprawność utrudnia bądź uniemożliwia niezależne życie. Regularnie otacza opieką ponad 200 osób, które chcą żyć normalnie, realizować swoje marzenia i być szczęśliwe. W gronie naszych pracowników jest 1/3 osób z niepełnosprawnością.
Â
Pomysł na Start/Biznes lokalny
Â
Anna Kmita, KMITY sp. z o.o. Firma zajmuje się tworzeniem i wprowadzeniem na rynek kilku marek dla produktów spożywczych / suplementów diety opartych o oryginalne mleko słodowe. W sierpniu 2018 r. powstał napój MOM SOS, przeznaczony dla mam karmiących piersią i niemowląt, zaś MOM2 dla tych z alergią na białka mleka krowiego lub nietolerancją laktozy.
Â
Natalia Kwiecień, Duer.  Firma prowadzi serwis internetowy Duer.pl, czyli miejsce, gdzie można szybko i wygodnie zamówić zweryfikowanego, godnego zaufania fachowca (elektryka, hydraulika, złotą rączkę, ślusarza). Innymi słowy jest to marketplace łączący gospodarstwa domowe ze sprawdzonymi specjalistami.
Â
Katarzyna Skrzypczak, ManneQueen. Firma powstaÅ‚a w październiku 2018 r., a jej głównym i póki co najważniejszym projektem jest "Akademia Szycia ManneQueen" – kursy i warsztaty dla dzieci już od 6 roku życia i dorosÅ‚ych. Na chwilÄ™ obecnÄ… ma ponad 50 kursantów.
Â
Start-up Roku
Â
Barbara Zych, Employer Branding Institute. EBnavi.com to platforma Saas bazująca na naukowo opracowanym algorytmie, który automatycznie analizuje ponad 500 wskaźników z procesów HR, marketingu, zarządzania, komunikacji i jako wynik daje rekomendacje strategiczne dla marki pracodawcy, wskazówki operacyjne, materiały edukacyjne oraz narzędzia wdrożeniowe gotowe do wykorzystania przez specjalistów. Narzędzie redukuje czas wypracowania strategii z 6 miesięcy do 1 dnia oraz koszty projektu o 70%.
Â
Olga Grudniak, Biolumo. Firma tworzy urzÄ…dzenie medyczne point-of-care dla lekarzy pierwszego kontaktu, by pomóc im przepisywać dziaÅ‚ajÄ…cy antybiotyk. RozwiÄ…zanie to jest dostosowane do przychodni i lekarzy pierwszego kontaktu – jest szybkie w diagnozie (6h), zautomatyzowane i niedrogie.
Â
Agnieszka Górska, Ulala Chef. Ulala Chef to platforma internetowa, dzięki której można wybrać i zarezerwować kucharza, który zaserwuje przyjęcie w Twoim domu, pracując w Twojej kuchni. Do wyboru są obecnie usługi 150 kucharzy.
Â
Liderka w Nowych Technologiach
Â
Magdalena Popowska, BACTrem. Firma w swoich badaniach wykorzystuje pożyteczne bakterie do ochrony środowiska. Opracowuje nowe biopreparaty i biotechnologie. Zajmuje się rozkładem substancji niebezpiecznych i odpadów (biodegradacją), m. in. likwidacją skażeń ropopochodnych i dezaktywacją metali ciężkich (bioremediacją).
Â
Izabela Zawisza, KF Niccolum. Firma opracowała proces otrzymywania nowej generacji biopolimeru o wysokiej sile wiązania jonów niklu. Marka Nidiesque to specjalistyczne kosmeceutyki chroniące przed objawami alergii kontaktowej, szczególnie na nikiel. Marka Nuev to kosmetyki ukierunkowane na profilaktykę, chroniące skórę przed smogiem i wpływem metali ciężkich. Na alergię niklową cierpi średnio 7% populacji, w Unii Europejskiej oscyluje wokół 15 proc.
Â
Paula Kurant, Evotec. Firma wspólnie z partnerem z Hiszpanii jako jedyna na świecie uzyskała materiał o powłoce posiadającej właściwości antyadhezyjne i całkowicie niepalne. Jest on odpowiedzią na wiele problemów z jakimi borykają się światowe odlewnie z branży Automotive.
Â
Â
Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką to największa społeczność kobiet przedsiębiorczych w Polsce. Jej misją jest nie tylko kompleksowe wspieranie kobiet, ale także dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń.
Â
www.sukcespisanyszminka.pl | www.bizneswomanroku.pl | www.sukcestoja.pl| www.yep.academy
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Gwiazdy #LIFESTYLE