Data publikacji: 2020-04-24
Oryginalny tytuÅ‚ wiadomoÅ›ci prasowej: Edukacja w czasach zarazy – przeÅ‚amywanie schematów
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Wprowadzenie nauczania online to dla wielu szkół zupełnie nowe wyzwanie, z którym niespodziewanie przyszło się mierzyć dyrektorom, nauczycielom, uczniom, jak również rodzicom.
Wprowadzenie nauczania online to dla wielu szkół zupeÅ‚nie nowe wyzwanie, z którym niespodziewanie przyszÅ‚o siÄ™ mierzyć dyrektorom, nauczycielom, uczniom, jak również rodzicom.Â
– Najtrudniejszy jest chaos informacyjny lub brak informacji, a my musimy zareagować i wybrać tylko najistotniejsze sprawy do realizacji – mówi Ewa Drozdowska, dyrektorka ZespoÅ‚u Szkół SpoÅ‚ecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10â€. - Przeniesienie caÅ‚oÅ›ci nauczania do internetu okazaÅ‚o siÄ™ wyzwaniem nie tylko logistycznym – to zmiana caÅ‚oÅ›ci koncepcji współpracy z uczniem, a do tego nikt nie byÅ‚ przygotowany – wszyscy razem i każdy z osobna eksperymentujemy, sprawdzajÄ…c, co najlepiej dziaÅ‚a.
Trudne poczÄ…tki
Mnogość różnych metod pracy online, próby przetestowania ich i nauki sprawnego korzystania z nich, a jednoczeÅ›nie konieczność „zgrania†siÄ™ w czasie z możliwoÅ›ciami uczniów i rodziców – to jedne z wielu wyzwaÅ„, przed którymi stanęła caÅ‚a szkolna spoÅ‚eczność. Do tego dochodziÅ‚y kÅ‚opoty ze sprzÄ™tem, internetem lub choćby brakiem książki. Część obowiÄ…zków zwiÄ…zanych z domowÄ… edukacja spadÅ‚a na rodziców, z których wielu narzekaÅ‚o na nadmiar zadaÅ„.
-To rzeczywiÅ›cie może być problem – przyznaje Ewa Drozdowska. – Åšwiadomość, że uczniowie majÄ… tyle czasu do dyspozycji może wywoÅ‚ać entuzjazm nauczyciela, który myÅ›li – o wreszcie uczeÅ„ ma czas przeczytać, obejrzeć, zrobić. CaÅ‚e szczęście – rodzice i sami uczniowie mówiÄ… nam jak jest naprawdÄ™ i to jest chyba najlepszy sposób na rozwiÄ…zanie tego problemu.
Nie tylko lekcje
Okazuje się jednak, że nawet bardzo młodzi ludzie potrafią zmobilizować się do działania w sytuacjach kryzysowych. Tym bardziej, że e-learning to nie tylko „lekcje†– czyli spotkania online, ale też inne aktywności: czytanie lektur, pisanie wypracowań i przesyłanie ich nauczycielowi w określonym terminie, oglądanie filmów, wykonywanie ćwiczeń.
– ByÅ‚am zdziwiona, że uczniowie wywiÄ…zujÄ… siÄ™ z zadaÅ„ w terminie, nawet lektury czytajÄ… na czas, aby brać czynny udziaÅ‚ w zajÄ™ciach – mówi Marta BiaÅ‚obrzeska, nauczycielka polskiego i wiedzy o kulturze. – Ze swojej strony staram siÄ™ organizować im pewne aktywnoÅ›ci, które nie tylko wiążą siÄ™ z realizowaniem programu, ale także poszerzajÄ… horyzonty i dostarczajÄ… wartoÅ›ciowej rozrywki. Ostatnio uczniowie mieli obejrzeć film W. Allena “Nieracjonalny mężczyzna†i zastanowić siÄ™, co łączy to dzieÅ‚o ze “ZbrodniÄ… i karą†F. Dostojewskiego. Nie sprawiÅ‚o im to żadnego problemu, odpowiedzi byÅ‚y ciekawe i celne.
Metody nauczania online nauczyciele testują na bieżąco. Okazuje się, że w obecnych warunkach sprawdza się np. metoda odwróconej lekcji i praca metodą projektu.
– Uczniowie montujÄ… filmiki, pracujÄ… nad prezentacjami, uczÄ… siÄ™ przy tym zarzÄ…dzania czasem. Spotkania online przebiegajÄ… w miÅ‚ej atmosferze, z dużą dozÄ… humoru. Dajemy radÄ™ – mówi Marta BiaÅ‚obrzeska, a jej koleżanka – Ewa Tyburczy, nauczycielka francuskiego, dodaje: Â
– Cieszymy siÄ™, że sÄ… na lekcji, uczymy, ale też przede wszystkim pomagamy im psychicznie przejść przez ten czas – motywujemy pozytywnie i nie oskarżamy, że np. na skutek zamieszania nie stawili siÄ™ na lekcji.
Z postawionymi włosami
Wadą zajęć online jest dużo trudniejsze utrzymanie uwagi ich uczestników; nauczyciele więc muszą wykazać się kreatywnością:
– Podczas tych lekcji poruszamy zazwyczaj trudne tematy (co wynika z kanonu lektur w liceum) – staram siÄ™ wiÄ™c, aby poczÄ…tek każdych zajęć byÅ‚ inny i wiÄ…zaÅ‚ siÄ™ ze szczególnym przygotowaniem: np. uczestnicy muszÄ… być w oryginalnych nakryciach gÅ‚owy, albo z postawionymi wÅ‚osami (ja też), albo – najpierw wszyscy robimy pompki, przysiady, aby wzrosÅ‚o tÄ™tno. Czasem trzymamy swoje zwierzaki na kolanach itp. Ważne, aby odwrócić uwagÄ™ uczniów od codziennej rutyny – mówi Agata Szymborska, polonistka.
Szczególnie trudne w tej sytuacji jest prowadzenie zajęć z najmłodszymi – z dziećmi z pierwszych klas podstawówki:
– Wdrażamy siÄ™, przyzwyczajamy i idzie nam coraz lepiej – opowiada Kamila Kubajewska, nauczycielka SSP nr 11. – Jednak zdecydowanie i ja, i dzieci z pierwszej klasy wolimy być ze sobÄ… w „realuâ€. Z każdÄ… grupÄ… pracujemy okoÅ‚o godziny dziennie przez Skype i bardzo siÄ™ staramy: koncentracja i skupienie. No, ale jest tyle ciekawych rzeczy wokół i tyle pytaÅ„: a pamiÄ™tacie jak w szkole? A kiedy koniec uczenia siÄ™ i pogadamy? A kto to jest tam za PaniÄ…? Czy: coÅ› dużo tych lekcji – w szkole tak nie byÅ‚o. Jestem bardzo wdziÄ™czna za współpracÄ™, szczerość i wyrozumiaÅ‚ość rodzicom moich uczniów.
Zdaliśmy egzamin
Obecnie i uczniowie, i nauczyciele ZSS są przekonani, że wszyscy razem zdali egzamin z gwałtownego przystosowania się do nowej rzeczywistości edukacyjnej.
– Zastanawiam siÄ™, co bÄ™dÄ™ pamiÄ™taÅ‚a z tego okresu organizacji zajęć online – tysiÄ…ce informacji przychodzÄ…cych od wszystkich: nauczycieli, uczniów, rodziców na wszystkich możliwych komunikatorach i telefonach równolegle, od 7.30 do 23.30, niezależnie od dnia tygodnia – wspomina Ewa Drozdowska. – A każda informacja byÅ‚a bardzo ważna, nie można jej byÅ‚o zlekceważyć, należaÅ‚o zareagować. Logistyka na niespotykanym poziomie. CaÅ‚e szczęście, że dobry humor nikogo nie opuszcza, wprost przeciwnie – daje potężnÄ… dawkÄ™ energii.
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE