Rynek equity crowdfundingu w Polsce notuje szybkie wzrosty. Z danych KNF wynika, że w ubiegÅ‚ym roku za poÅ›rednictwem platform crowdfundingowych spóÅ‚ki zebraÅ‚y od inwestorów prawie 77 mln zÅ‚, czyli o 125 proc. wiÄ™cej niż w poprzednim. To ciekawa alternatywa dla debiutu na gieÅ‚dzie dla projektów na poczÄ…tkowym etapie rozwoju. Z kolei inwestorów przyciÄ…ga do crowdfundingu to, że mogÄ… zainwestować maÅ‚e kwoty w ciekawy marketingowo projekt. BarierÄ… jednak jest fakt, że czÄ™sto brakuje im perspektywy szybkiego wyjÅ›cia z tej inwestycji. Sposobem może być powiÄ…zanie crowdfundingu z gieÅ‚dÄ…. Inwestorzy, stawiajÄ…c na danÄ… spóÅ‚kÄ™, bÄ™dÄ… mieć pewność, że planuje ona wejÅ›cie na NewConnect lub GPW. Debiut gieÅ‚dowy umożliwi inwestorowi spieniężenie swoich udziaÅ‚ów i osiÄ…gniÄ™cie potencjalnego zysku w stosunkowo krótkim okresie od dokonania inwestycji crowdfundingowej.
Jak wynika z raportu Komisji Nadzoru Finansowego („Rynek ofert publicznych akcji w Polsce w 2020 r.”), w ubiegÅ‚ym roku nastÄ…piÅ‚ znaczÄ…cy wzrost liczby i wartoÅ›ci ofert publicznych przeprowadzanych w naszym kraju. Ich wartość wzrosÅ‚a 13-krotnie (do13,9 mld zÅ‚), natomiast liczba zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ czterokrotnie (do 364). Na warszawskiej GPW miaÅ‚o też miejsce 18 IPO (pierwsze oferty publiczne), z których najwiÄ™kszÄ… byÅ‚a grupa Allegro. JeÅ›li zaÅ› chodzi o rynek crowdfundingu, w 2020 roku liczba ofert przeprowadzonych za poÅ›rednictwem portali crowdfundingowych wyniosÅ‚a 50 i byÅ‚a jak dotychczas rekordowa. SpóÅ‚ki zebraÅ‚y w ten sposób od inwestorów prawie 77 mln zÅ‚, czyli o 125 proc. wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej.
– Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie inwestorów indywidualnych kampaniami crowdfundingowymi. Jest to powiÄ…zane z zainteresowaniem rynkiem publicznym. Od dÅ‚uższego czasu widać bardzo duży wzrost inwestycji na rynku NewConnect i gÅ‚ównym parkiecie gieÅ‚dy, co przekÅ‚ada siÄ™ na rosnÄ…ce zainteresowanie kampaniami crowdfundingowymi na różnych platformach. My u siebie też widzimy duże grono nowych inwestorów – mówi agencji Newseria Biznes Artur Granicki, prezes Navigator Crowd.
Equity crowdfunding to coraz popularniejsza forma pozyskiwania kapitaÅ‚u przez maÅ‚e spóÅ‚ki, start-upy i rozwijajÄ…ce siÄ™ projekty, ale niejednokrotnie korzystajÄ… z niej też dojrzaÅ‚e biznesy. To sposób, który pozwala sfinansować nawet spore projekty przez dużą liczbÄ™ inwestorów wpÅ‚acajÄ…cych niewielkie kwoty. Dodatkowo już w przyszÅ‚ym roku podniesiony zostanie limit wysokoÅ›ci zbiórek prowadzonych za pomocÄ… platform crowdfundingowych dziaÅ‚ajÄ…cych na terytorium Unii Europejskiej.
W otwartej emisji publicznej, skierowanej gÅ‚ównie do indywidualnych inwestorów, spóÅ‚ki mogÄ… – zgodnie z obecnymi regulacjami – pozyskać do 1 mln euro bez koniecznoÅ›ci publikacji prospektu emisyjnego ani memorandum inwestycyjnego. Ta forma finansowania nie wymaga wiÄ™c speÅ‚nienia caÅ‚ego szeregu wymogów formalnych, za to pozwala pozyskać finansowanie na wczesnym etapie rozwoju projektu, kiedy wciąż jeszcze trudno o zyski. Ważny jest jednak dobry biznesplan i potencjaÅ‚ danego rynku.
Jest to również popularny sposób inwestowania, przyciÄ…gajÄ…cy m.in. mÅ‚odych inwestorów z pokolenia milenialsów czy generacji Z, którzy zwykle jeszcze nie dysponujÄ… dużymi Å›rodkami, ale chcÄ… je szybko pomnożyć. Jednak w praktyce inwestowanie w spóÅ‚ki i start-upy przed ich wejÅ›ciem na gieÅ‚dÄ™ na ogóÅ‚ nie pozwala dużo i szybko zarobić, a możliwość wyjÅ›cia z takiej inwestycji jest niepewna.
– Jest to jedna z kluczowych barier dla przekonania inwestorów, że warto inwestować w ramach kampanii crowdfundingowej. Jeżeli siÄ™ inwestuje w spóÅ‚ki na etapie seed czy pre-seed, to ta perspektywa wyjÅ›cia z inwestycji jest kilkuletnia oraz czÄ™sto bardzo niepewna. Sam jestem inwestorem w kilku spóÅ‚kach – minęło już wiele lat, a do ich debiutu w dalszym ciÄ…gu nie doszÅ‚o. Dlatego ofertÄ™ w ramach naszej platformy adresujemy tylko dla spóÅ‚ek na etapie Pre-IPO, które na etapie rozmów z nami sÄ… już gotowe, żeby w ciÄ…gu maksymalnie trzech lat zadebiutować na gieÅ‚dzie. W ten sposób inwestorzy zyskujÄ… możliwość exitu w relatywnie krótkim czasie i mogÄ… oczekiwać realnego zysku z inwestycji – mówi Artur Granicki.
Jak wskazuje, powiÄ…zanie equity crowdfundingu z gieÅ‚dÄ… jest optymalnym rozwiÄ…zaniem, które daje możliwość wyjÅ›cia z inwestycji nie tylko inwestorom indywidualnym, lecz również instytucjonalnym, takim jak fundusze venture capital. DziÄ™ki debiutowi gieÅ‚dowemu danej spóÅ‚ki mogÄ… one spieniężyć swoje akcje, wyjść ze spóÅ‚ki i dziÄ™ki temu skrócić horyzont inwestycyjny do realnych, przewidywalnych granic.
– Mamy nadziejÄ™, że inwestorzy – dziÄ™ki inwestycjom na etapie Pre-IPO w ramach platformy crowdfundingowej – poczujÄ… ten dość krótki horyzont exitu i zacznÄ… w relatywnie krótkim czasie zarabiać. ZakÅ‚adamy, że wówczas zwiÄ™kszy siÄ™ też pula osób zainteresowanych crowdfundingiem, które nie bÄ™dÄ… inwestować tylko ze wzglÄ™du na atrakcyjność sentymentalnÄ… projektu czy jego ciekawość marketingowÄ…, ale z czysto komercyjnych pobudek, aby na takiej spóÅ‚ce zarobić. Możemy to osiÄ…gnąć tylko dziÄ™ki temu, że ta perspektywa IPO bÄ™dzie dość krótka i przewidywalna – wyjaÅ›nia prezes Navigator Crowd.
W Polsce nie ma dziÅ› regulacji prawnych odnoszÄ…cych siÄ™ wprost do rynku crowdfundingowego. Platformy dziaÅ‚ajÄ… przede wszystkim na zasadach wynikajÄ…cych z ustawy o ofercie publicznej. Wkrótce ma siÄ™ to jednak zmienić, ponieważ trwajÄ… prace nad projektem ustawy o finansowaniu spoÅ‚ecznoÅ›ciowym dla przedsiÄ™wzięć gospodarczych. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego rozporzÄ…dzenia 2020/1503, które w caÅ‚ej UE ustanawia jednakowe zasady prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie crowdfundingu inwestycyjnego. Zgodnie z planem nowe regulacje majÄ… zacząć obowiÄ…zywać od 10 listopada br.
W myÅ›l nowych przepisów operatorzy platform crowdfundingowych bÄ™dÄ… musieli wystÄ™pować do KNF o zezwolenie na prowadzenie takiej dziaÅ‚alnoÅ›ci. BÄ™dzie ona podlegać kontrolom i nadzorowi komisji. Platformy crowdfundingowe bÄ™dÄ… musiaÅ‚y również wdrożyć nowe rozwiÄ…zania ukierunkowane na wiÄ™kszÄ… ochronÄ™ inwestorów. Proponowane zmiany zwiÄ™kszÄ… też limit kampanii crowdfundingowych z 1 do 5 mln euro. Projekt nowej ustawy zawiera jednak propozycjÄ™ dwuletniego okresu dojÅ›cia do tego maksymalnego progu. W roku 2022 ma to być kwota 2,5 mln euro, która wzroÅ›nie do 5 mln euro po 10 listopada 2023 roku.