Warszawa, 18.07.2018 r.
Informacja prasowa
Karty stalego klienta a bezpieczenstwo danych osobowych
Czy zdajemy sobie sprawe z tego, jaki jest prawdziwy cel wydawanych w sklepach „kart stalego klienta”? Oczywiscie jednym z gl?wnych powod?w tworzenia program?w lojalnosciowych jest przywiazanie klienta do danej marki. Jednak kryje sie za tym cos wiecej. Czesto dla przedsiebiorcy r?wnie wazne sa nasze dane osobowe, kt?re pozostawimy wypelniajac specjalny formularz rejestracyjny.
Znizka na wage danych
Zazwyczaj, aby m?c dostac karte, kt?ra uprawnia do zbierania punkt?w i r?znego rodzaju znizek musimy podac swoje imie i nazwisko, dokladny adres zamieszania, plec oraz aktualny adres e-mail.
zadanie od nas podstawowych danych w celu uczestnictwa w programie lojalnosciowym wydaje sie sensowne skoro chcemy korzystac z preferencyjnych warunk?w u sprzedawcy. Najwazniejszy jest zachowanie zdrowego rozsadku. Upewniajmy sie, ze zakres zbieranych informacji jest adekwatny do celu ich przetwarzania. Przykladowo, jezeli chcemy otrzymac karte stalego klienta np. w drogerii to pytanie o nasz ulubiony zapach lub kosmetyk do pielegnacji bedzie jak najbardziej uzasadnione, natomiast prosba o podanie naszego miejsca urodzenia lub nazwiska rodowego matki juz nie – m?wi adw. Anna Dmochowska, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24.
Unijne rozporzadzenia o ochronie danych osobowych (RODO) w katalogu zasad dotyczacych ich przetwarzania wyraznie zaznacza w jakim celu wszelkie informacje moga byc przetwarzane. Art. 5 ust.1 lit. b RODO stanowi, ze ” „dane osobowe musza byc zbierane w konkretnych, wyraznych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w spos?b niezgodny z tymi celami; dalsze przetwarzanie do cel?w archiwalnych w interesie publicznym, do cel?w badan naukowych lub historycznych lub do cel?w statystycznych nie jest uznawane w mysl art. 89 ust. 1 za niezgodne z pierwotnymi celami („ograniczenie celu”)”. Taki zapis jasno ogranicza dowolnosc w zakresie zbierania i przetwarzania danych.
Warto byc czujnym
Wlasciciel sklepu, kt?ry zbiera informacje o nas staje sie ich administratorem i nie moze ich wykorzystywac w innym celu niz wymienil w formularzu, kt?ry wypelnilismy. Dlatego tak waznie jest dokladnie czytanie regulamin?w i warunk?w uczestnictwa w programach lojalnosciowych – wskazuje adw. Anna Dmochowska, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24. Zwr?cmy r?wniez uwage, ze przedsiebiorca, co o zasady nie moze tak zdobytych danych przekazywac innym firmom, kt?re beda prowadzic wlasne dzialania marketingowe. Musialaby zostac bowiem wyrazona odrebna zgoda na rzecz takich administrator?w – dodaje.
Decydujac sie na wyrobienie karty stalego klienta powinnismy upewnic sie, ze przedstawiono nam do wgladu lub poinformowano o polityce prywatnosci. Pamietajmy, ze zgoda musi byc jasno okreslona i doprecyzowana, nie moze byc ona w zaden spos?b domniemana. Czesto w takich przypadkach mozemy spotkac dwa rodzaje zg?d – jedna dotyczy samego administratora, a druga np. sieci do kt?rej poszczeg?lny sklep nalezy.
Dlatego zawsze lepiej wziac dany formularz ze soba do domu lub uzupelnic go przez internet dzieki czemu bedziemy mogli sie z nim szczeg?lowo zapoznac. Mamy w?wczas pewnosc, ze nic nam nie umknelo. Co wiecej, bezpieczniejsze jest uzupelnianie takich dokument?w w miejscu, w kt?rym mamy pewnosc, ze nikt nieupowazniony nie spisze naszych danych. Pamietajmy, ze w sklepie spotykamy wiele os?b i tak naprawde nie wiemy, jakie maja one zamiary. – podsumowuje adw. Anna Dmochowska, ekspert ds. ochrony danych, ODO 24
ODO 24 sp. z o. o. oferuje kompleksowe rozwiazania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczenstwa informacji. Dzieki doswiadczonemu zespolowi ekspert?w z zakresu m.in. prawa, informatyki, zarzadzania kryzysowego oraz ciaglosci dzialania dostarcza organizacjom praktyczne rozwiazania, pozwalajace skutecznie zabezpieczyc posiadane zasoby informacyjne.