Data publikacji: 2021-01-13
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Kawowa spacerologia
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
PowstaÅ‚ nowy, wielkomiejski, pandemiczny gastro trend – kawowa spacerologia.
PowstaÅ‚ nowy, wielkomiejski, pandemiczny gastro trend – kawowa spacerologia. W zwiÄ…zku z tym, że od dÅ‚uższego czasu kawiarnie sÄ… zamkniÄ™te, mieszkaÅ„cy metropolii spotykajÄ… siÄ™ pod ulubionÄ… kawiarniÄ…. BiorÄ… czarnÄ… na wynos i udajÄ… siÄ™ na pieszÄ… wycieczkÄ™ do pobliskiego parku.
Gastronomia to jeden z sektorów, który najmocniej ucierpiaÅ‚ w wyniku epidemii koronawirusa. W 2020 roku byÅ‚ zamkniÄ™ty przez 136 dni. DokÅ‚adnie 66 dni obowiÄ…zywaÅ‚y ograniczenia wprowadzone podczas tzw. pierwszego lockdownu (od 13 marca do 18 maja). Druga fala – liczÄ…c od 24 października tylko do koÅ„ca roku – trwaÅ‚a 70 dni. A wiadomo, że to nie koniec, bo przeciÄ…gnęła siÄ™ na kolejny rok. PrzedsiÄ™biorcy z branży gastronomicznej liczÄ… siÄ™ z tym, że potrwa dÅ‚użej niż do 17 stycznia 2021. SpodziewajÄ… siÄ™, że niestety nawet do wiosny.
Kawa – potrzeba społeczna
Biorąc więc pod uwagę tylko zeszłoroczny bilans można stwierdzić, że restauracje, bary i kawiarnie nieczynne były przez blisko 40 proc. czasu, w którym dawniej toczył się handel.
– Trudno to przeliczyć na obroty, ponieważ wiele zależaÅ‚o od refleksu przedsiÄ™biorców, tego jak szybko odnaleźli siÄ™ na rynku delivery i jak dobrze sobie na nim radzili – mówi Mariusz Olechno współwÅ‚aÅ›ciciel biaÅ‚ostockich kawiarni the White Bear Coffee. – O ile jednak jedzenie zalicza siÄ™ do podstawowych potrzeb czÅ‚owieka, o tyle bywanie w kawiarni już nie. Dlatego lokale te znalazÅ‚y siÄ™ w jeszcze gorszej sytuacji niż restauratorzy. Umawianie siÄ™ na kawÄ™ to jednak głównie socjalna potrzeba. Nie jest to życiowa konieczność, raczej luksus.
Ale z jego obserwacji, a także wielu innych właścicieli modnych kawiarni wynika, że ludzie nie chcą z tej towarzyskiej przyjemności rezygnować. Można nawet zaobserwować nową modę. Bywalcy kawiarni umawiają się w niewielkich, dopuszczalnych podczas pandemii 5-osobowych grupach pod lokalem, w którym kiedyś lubili przesiadywać. Wszyscy zamawiają kawę w kubkach na wynos. Wielu baristów kusi teraz specjalną ofertą i promocjami.
– Przyznam, że wizyty naszych dawnych bywalców traktujemy jako przejaw lojalnoÅ›ci. DziÄ™ki nim możemy dalej funkcjonować, utrzymać siÄ™ i jesteÅ›my im bardzo wdziÄ™czni. Z myÅ›lÄ… o nich wprowadzamy specjalne promocje, opracowujemy nowe menu – dodaje wÅ‚aÅ›ciciel warszawskiej kawiarni z tradycjami.
Grupka kawoszy udaje siÄ™ potem na dÅ‚uższy spacer po pobliskim parku, gdzie dozwolone jest przebywanie bez maseczki. Czarna w kubku jest też pretekstem do jej zdjÄ™cia. Jak mówiÄ…, podczas luźnej konwersacji ze znajomymi można siÄ™ wtedy – chociaż przez chwilÄ™ – poczuć jak za dawnych, dobrych czasów.
Przetrwać do wiosny
Wiele kawiarni w 2020 roku zostało zamkniętych, niektóre znalazły się na krawędzi bankructwa. Inne rozwinęły działalność.
– JesteÅ›my szczęśliwcami, którzy posiadajÄ… wÅ‚asnÄ… palarniÄ™ kawy – mówi Marcin Zalewski, współwÅ‚aÅ›ciciel the White Bear Coffee i szef marki Mobilny Barista. – Sprowadzamy wiÄ™c wysokiej jakoÅ›ci ziarno, wypalamy autorskie mieszanki kaw, które można zakupić bezpoÅ›rednio w palarni, kawiarni czy w sklepie internetowym. Amatorów maÅ‚ej czarnej nie brakuje. Do tego mamy szeroki asortyment sprzÄ™tu dla domowych baristów: aeropressy, chemexy, drippy itd.
Białe Miśki z Białegostoku, choć z niecierpliwością wyczekują wiosny, przetrwają więc kolejne tygodnie zamrożenia gastronomii. Tym bardziej, kiedy widzą, że stali klienci ich nie opuszczają.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE