Data publikacji: 2018-01-26
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Kobieta liderem? Jak Polacy oceniają przywódcze zdolności współczesnych kobiet?
Kategoria: Styl życia, LIFESTYLE
Bycie liderem to nie kwestia pÅ‚ci, a indywidualnych zdolnoÅ›ci – taka opinia przeważaÅ‚a wÅ›ród uczestników sondy „Kobiece sprawyâ€. Impulsem do sprawdzenia opinii spoÅ‚eczeÅ„stwa na temat kobiet byÅ‚a premiera 7. edycji Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Kobiece sprawyâ€.

Kobieta liderem? Jak Polacy oceniają przywódcze zdolności współczesnych kobiet?
Bycie liderem to nie kwestia pÅ‚ci, a indywidualnych zdolnoÅ›ci – taka opinia przeważaÅ‚a wÅ›ród uczestników sondy ulicznej „Kobiece sprawyâ€. Impulsem do sprawdzenia opinii spoÅ‚eczeÅ„stwa na temat kobiet byÅ‚a zbliżajÄ…ca siÄ™ premiera 7. edycji Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Kobiece sprawyâ€.
Niemal co drugi kierownik to kobieta
Z ostatniego badania „Woman in Business†realizowanego przez Millward Brown dla Grant Thornton International wynika, że 40 proc. osób zasiadających na kierowniczych stanowiskach w polskich firmach to kobiety. Stawia to nasz kraj w czołówce, gdyż na świecie i w krajach UE jest to średnio 25 proc. Relatywnie niski jest również odsetek firm, w których nie ma ani jednej kobiety w zarządzie i na stanowisku szefowej pionu – 13 proc. Dla porównania we wszystkich 36 krajach objętych badaniem wskaźnik ten kształtuje się na poziomie 36 proc. Chociaż Polki stosunkowo często osiągają stanowiska managerskie, to jednak tylko 8 proc. kobiet zajmuje najwyższe stanowiska w firmie – prezesa zarządu lub dyrektora zarządzającego. W tej kwestii ciągle jest wiele do zrobienia, ale pozytywny klimat w społeczeństwie, zwłaszcza wśród młodych, pozwala wierzyć, że i ta bariera zostanie przełamana.
Przywództwo to nie kwestia płci
Czy współczesne kobiety mają potencjał do bycia liderem? Zdaniem uczestników sondy – zdecydowanie tak. Zwłaszcza młodsze osoby wskazywały, że nie jest to kwestia płci, a raczej indywidualnych uzdolnień i osobowości. Ich zdaniem nie ma również ograniczeń w dziedzinach, w których kobiety sprawdzają się jako liderzy – biznes, medycyna, motoryzacja, rodzina i wiele innych. Pojawiły się także opinie, że są obszary, w których panie wręcz częściej niż panowie występują w roli liderów – np. start-upy.
Wzór nowoczesnej kobiety
Kto dla Polaków jest wzorem nowoczesnej kobiety? Odpowiedź jest zaskakująca – to wciąż Maria Skłodowska – Curie. Kobieta – naukowiec nadal stanowi autorytet dla wielu kobiet i mężczyzn w Polsce. Zapewne nie bez znaczenia jest fakt, że w 2017 roku obchodziliśmy 150. rocznicę jej urodzin, co wielu osobom przypomniało o wybitnych osiągnięciach Skłodowskiej.  Polacy często jednak nie szukają wzorców w postaciach historycznych czy osobowościach telewizyjnych. Uczestnicy sondy jako wzór nowoczesnej kobiety wskazywali również najbliższe im osoby – żony lub matki.
Superkobieta okiem artystów
Postać kobiety-lidera znalazÅ‚a również odzwierciedlenie na kartach Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter „Kobiece sprawyâ€. Wielu artystów tworzÄ…cych ten projekt, swój plakat przygotowaÅ‚o wÅ‚aÅ›nie z myÅ›lÄ… o zobrazowaniu kwestii przywództwa kobiet, co wskazuje, że jest to jedna z najważniejszych kobiecych spraw. Tomasz BogusÅ‚awski przedstawiÅ‚ swojÄ… interpretacjÄ™ bizneswoman poprzez torebkÄ™, w którÄ… wpisany jest sznurowany but na wysokim obcasie. Dawid Ryski przygotowaÅ‚ plakat zatytuÅ‚owany „Kobieta w centrum dowodzenia†nawiÄ…zujÄ…cy do jednego z najsÅ‚ynniejszych plakatów socrealistycznych pt. „Partiaâ€.
Współczesne kobiety zdecydowanie mają potencjał do bycia liderem – zgodni z tym są zarówno uczestnicy sondy ulicznej, jak i uznani artyści. Wiele jest jeszcze pracy do wykonania w kwestii osiągania przez kobiety wysokiej pozycji w biznesie, jednak podejście społeczeństwa pozwala ufać, że do przełamania ostatnich barier wcale nie jest tak daleko.
Film z sondy ulicznej: https://youtu.be/COSE3UOhpsY
Informacja o kalendarzu:
„Kobiece sprawy†to 7. edycja kalendarza, przygotowywanego przez Gedeon Richter, pod kierownictwem artystycznym Andrzeja Pągowskiego. Każdy z artystów zaangażowanych w projekt tegorocznego kalendarza na swoich plakatach ukazał różne sprawy kobiet. Autorzy tegorocznej edycji to uznani twórcy plakatów: Bartosz Kosowski, Mirosław Adamczyk, Patryk Mogilnicki, Tomasz Bogusławski, Andrzej Pągowski, Ola Niepsuj, Ryszard Kaja, Jan Bajtlik, Dawid Ryski, Maja Wolna, Mieczysław Wasilewski oraz Wiktor Sadowski.
Â
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Styl życia #LIFESTYLE